[MySQL/PHP] Problem med query
Fra : Martin

Dato : 17-06-05 04:09

Hej gruppe...

Jeg har et underligt problem, hvis jeg prøver at parse følgende sql
query i PHP:
LOAD DATA INFILE
   'tekst.txt'
INTO TABLE
   tabel
FIELDS TERMINATED BY ';'
ENCLOSED BY '\"'
ESCAPED BY '\\'
LINES TERMINATED BY '\r\n'

får jeg denne fejl i php:
You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds
to your MySQL server version for the right syntax to use near ''' at line 8

Men hvis jeg paster den direkte ind i phpmyadmin, så er der ingen
problemer og alle poster i filen finder den og smider korrekt ind i
tabellen.

Er der nogen der er ved hvad der er galt ?

PS: Jeg har x-postet denne i php og database gruppen, fordi jeg tror det
er en PHP fejl, men er absolut ikk sikker på noget.

Fra : Martin

Dato : 17-06-05 04:19

Glemte nok lige at skrive at jeg bruger
PHP Version 5.0.3, MySQL 4.0.23, phpMyAdmin 2.6.2-rc1 og Apache2
På en Windows XP SP2 maskine

Fra : Per Thomsen

Dato : 17-06-05 11:03

Martin wrote:
> [...]
> to your MySQL server version for the right syntax to use near ''' at line 8

FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

Bare et gæt:
Enkelt quotes bliver ikke parset så '\r\n' er alstå karaktererne \r\n,
måske du gerne ville have dem parset? Prøv at udskifte '\r\n' med "\r\n"
(det kan være at PhpMyAdmin retter det for dig).

Men det ville måske være nemmere at hjælpe dig, hvis du viste os lidt
mere af den omkringliggende php kode. Er det en HEREDOC string, eller
har du klippet noget væk, eller er det bare en string, der går over
flere linjer?

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/
HEREDOC:
<http://dk2.php.net/manual/en/language.types.string.php#language.types.string.syntax.heredoc>

Fra : Martin

Dato : 17-06-05 12:16

Per Thomsen wrote:
> [...]
> måske du gerne ville have dem parset? Prøv at udskifte '\r\n' med "\r\n"
> (det kan være at PhpMyAdmin retter det for dig).

Desværre det gav intet :(

> [...]
> mere af den omkringliggende php kode. Er det en HEREDOC string, eller
> har du klippet noget væk, eller er det bare en string, der går over

Der er intet omkring liggende kode.

Det eneste der står i den phpfil er
<?php
openconn(); // Åbner database forbindelsen
$sql = mysql_query("
LOAD DATA......") OR DIE (mysql_error());
?>

Jeg har kun lige lavet queryen på flere linjer så jeg kunne finde ud af
hvor der var fejl.

Fra : Martin

Dato : 17-06-05 14:13

Martin wrote:
> Hej gruppe...
>
> Jeg har et underligt problem, hvis jeg prøver at parse følgende sql
> query i PHP:
> LOAD DATA INFILE
>    'tekst.txt'
> INTO TABLE
>    tabel
> FIELDS TERMINATED BY ';'
> ENCLOSED BY '\"'
> ESCAPED BY '\\'
> LINES TERMINATED BY '\r\n'

Løsning fundet :)
Der skulle lige en ekstra \ i ESCAPED BY - gud ved hvorfor, men jeg gør
ikk - men nu virker det perfekt :)