Session udløber
Fra : Michael Salomonsen

Dato : 16-06-05 21:55

Jeg har et login system, hvor brugerID bliver smidt i $_SESSION['userid'] -
men efter noget tid med inaktivitet på sitet forsvinder dette sessionID og
man skal så logge ind igen - hvordan ændres dette så sessionen først
forsvinder når browseren lukkes?

-Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-06-05 22:27

On Thu, 16 Jun 2005 22:55:22 +0200, Michael Salomonsen wrote:

> [...]
> - men efter noget tid med inaktivitet på sitet forsvinder dette sessionID
> og man skal så logge ind igen - hvordan ændres dette så sessionen
Det kan du kun løse ved at gemme dit session ID i en cookie, som sendes
til browseren. Hvis du undlader at give din cookie en udløbstid, udløber
den, når browseren lukkes.
se
http://dk2.php.net/setcookie

Noget i stil med:
// hent session id
session_start();
$SID = session_id();
// er session id NULL
if (empty($SID)) {
// findes session id i cookie fra browser
if (isset($_COOKIE['SID])) {
// gendan session med session id fra cookie
session_id($_COOKIE['SID']);
}
// hvis session id ikke findes i cookie, er det en ny session
else {
setcookie('SID', $SID);
}
}

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Geert Lund

Dato : 17-06-05 01:22

Michael Salomonsen wrote:

> [...]
> men efter noget tid med inaktivitet på sitet forsvinder dette sessionID og
> man skal så logge ind igen - hvordan ændres dette så sessionen først

Lyder lidt som om du bliver fanget af Garbage Collectoren eller at
serveren laver cleanup i ubrugte sessionfiler.

Måden at komme ud over dette problem på er enten at kigge på
session.gc_<variablene> i PHP - eller evt. ved at sørge for at der
bliver skrevet noget i sessionen med jævne mellemrum (- en side der
refreshes fx hvert 2.-5. minut e.lign.).

Det burde løse dit problem hvis det er serverside - ellers se Michael Rs
svar :)

Geert Lund

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 17-06-05 09:29

Hvis du sørger for at session.cookie_lifetime er sat lig "0" (det er
den sat til per default i PHP), så burde du ikke få session timeouts,
før browseren lukkes ned.

Du kan læse mere her:
http://dk2.php.net/manual/en/ref.session.php#ini.session.cookie-lifetime.