Efter nyt bundkort
Fra : Morten Sand

Dato : 16-06-05 21:17

Tillad mig at stille et sikkert dumt spørgsmål og henvis mig gerne til en
anden gruppe, hvis jeg er gået forkert:

Min computer stod helt af i mandags, og blev straks sendt til reperation.
Det viste sig, at strømfordeleren var røget sig en tur, at at bundkortet i
den forbindelse var gået ned. Pyha, jeg frygtede det værste, nemlig at noget
var galt på mine harddiske, hvor jeg jo har temmelig mange ting, jeg helst
ikke vil miste.

Computeren er kommet tilbage i dag - med ny strømfordeler, bundkort og
processor. Jeg havde - og det er sikkert naivt - troet, at det hele ville
fungere som før den skæbnesvangre dag. At systemet ville boote normalt fra
min harddisk og at alt ville være ved det gamle. Men ak, den vil slet ikke
boote.

Er det rigtigt opfattet, at systemet skal oprettes helt fra bunden (med
win-installation og hele pjattet), og at jeg ikke bare kan forvente, at den
starter op, selv om der er blevet skiftet processor og bundkort?

/Morten

Fra : Hans

Dato : 16-06-05 21:24

Morten Sand wrote:

> [...]
> ville fungere som før den skæbnesvangre dag. At systemet ville boote
> normalt fra min harddisk og at alt ville være ved det gamle. Men ak,

Hvad skriver den helt nøjagtig som fejlmeddelelse?

> [...]
> (med win-installation og hele pjattet), og at jeg ikke bare kan
> forvente, at den starter op, selv om der er blevet skiftet processor

Ja - Det er ikke sandsynligt at der sidder den samme type hardware på det
nye bundkort, så dit styresystem vil ikke kunne genkende boot-enheden
længere og dermed ikke starte op.

Du kan dog være så heldig at nøjes med en repair af dit system, men det
kommer lidt an på om dine data er intakte.

Hans

Fra : Mads

Dato : 16-06-05 21:26

On Thu, 16 Jun 2005 22:17:03 +0200, "Morten Sand"
<mortensandFJERN@mail.dk> wrote:

>Er det rigtigt opfattet, at systemet skal oprettes helt fra bunden (med
>win-installation og hele pjattet), og at jeg ikke bare kan forvente, at den
>starter op, selv om der er blevet skiftet processor og bundkort?

Det kommer an på om det nye bundkort er samme model
som det gamle. I så fald burde den kunne køre videre.

Med et andet bundkort er det somme tider muligt at få
Windows til at køre igen ved at lave en reparation med
Windows CD'en. ( hvis altså vi taler om XP )

Mvh Mads

--
Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely
in a pretty and well preserved body, but rather, skid in broadside,

Fra : Morten Sand

Dato : 16-06-05 21:38

"Mads" <madsen@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Windows til at køre igen ved at lave en reparation med
> Windows CD'en. ( hvis altså vi taler om XP )

Tak til jer begge. Forhandleren sagde, at det nye bundkort var en anden
model end det gamle, så der er nok ingen vej uden om, at jeg må i gang med
rode med skidtet.
Håber, det kan lade sig gøre med en reperation af XP.

/Morten

Fra : Peter

Dato : 16-06-05 21:46

Hej.

Lige et godt råd.....

Læs grundigt hvad der står på skærmen, hvis du er nød til at installere
Windows helt forfra.
Det er normalt ikke nødvendigt at slette filsystemet, men hvis man bare
trykker sig hurtigt igennem installationsmulighederne, så kan det ske (og er
det sket for mig), at man får valgt noget uoverlagt, og alt på harddiskene
forsvinder..... (Der røg ca. ½ års billeder for os, og også backup´en som lå
på slave harddisken....)

Hvis du kan være heldig at nøjes med at installere windows igen, uden at få
slettet eller ændret filsystemet, så mister du ikke alle dine
dokumenter/billeder/film, eller hvad det nu er du har, men du skal dog regne
med at du skal installere alle programmer i maskinen igen.

Mvh.
Peter

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-06-05 19:27

Peter wrote:
> Læs grundigt hvad der står på skærmen, hvis du er nød til at
> installere Windows helt forfra.

Følg denne guide:
http://kortlink.dk/uw5

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Hans

Dato : 16-06-05 21:46

Morten Sand wrote:

> Tak til jer begge. Forhandleren sagde, at det nye bundkort var en
> anden model end det gamle, så der er nok ingen vej uden om, at jeg må
> i gang med rode med skidtet.

Man skulle jo nødig kede sig - På med vanten.

> Håber, det kan lade sig gøre med en reperation af XP.

Det burde kunne løse problemet, så du ikke skal installere og opsætte dine
programmer igen. Du skal dog lige være opmærksom på, at du igen skal
opdatere dit system helt fra bunden fra MS-Update, da alle tidligere
opdateringer er blevet nulstillet efter en repair.

Hans

Fra : StoneWare

Dato : 17-06-05 08:01

"Morten Sand" <mortensandFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den
> starter op, selv om der er blevet skiftet processor og bundkort?

Boot fra din XP-cdrom og vælg ny install 1.gang den spørger....du skal IKKE
vælge repair (R).............den går så videre med installationen, og først
der hvor den siger du har WINDOWS liggende iforvejen skal du bede den
reparere din XP.............

Fra : John T.

Dato : 19-06-05 22:45

> [...]
> vælge repair (R).............den går så videre med installationen, og
> først der hvor den siger du har WINDOWS liggende iforvejen skal du bede

Det er nemlig rigtigt !!
Sig JA til at installere første gang og tryk på R anden gang,
så kører den hele turen som om den var en ny installation,
navn og nummer o.s.v. og du beholder dine data.
Hilsen John