Sushi-Frost?
Fra : RVP

Dato : 16-06-05 18:08

Hej gruppe.

Jeg laver en del sushi.
Jeg fik idag at vide at man ikke må bruge helt frisk fisk, men at det skal
have væet frosset i mindst 24 timer, da der ellers kan være en slags
parasit/orm man kan blive syg af.

Er det mig der er fiskeignorant, eller har jeg indtil nu "gamblet" med
livet
som indsats

Rasmus

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 16-06-05 20:18

On Thu, 16 Jun 2005 19:07:36 +0200, "RVP" <raskat@privat.dk> wrote:

> [...]
>parasit/orm man kan blive syg af.
>
>Er det mig der er fiskeignorant, eller har jeg indtil nu "gamblet" med

Om det ligefrem er med livet som indsats tror jeg ikke, men
opkastninger, diarre, hovedpine, søvnforstyrrelser, gigtlignende
symptomer og længerevarende maveproblemer er risikoen, hvis man
indtager den såkaldte sildeorm, der findes i 90% af alle torsk,
makreller, sild og vildlaks samt i sardiner.
Sildeormen gennemborer tarmvæggen i din maven. Lækkert, ikke!

Ved nedfrysning til minus 20 grader i 24 timer skulle ormene være
dræbt. Ved 1 minut på 55 plusgrader (kernetemperatur) dør den også,
men så er det jo ikke ligefrem sushi længere. Nedsaltning og
marinering i eddike(syre) tager også livet af den, men det skal se
over adskillige uger/måneder.

Der er også risiko for andre parasitter - og mangeartet bakterieflora
i al almindelighed - i de fleste andre fisketyper.
Nogle sushirestauranter bruger lynnedfrysning i kortere tid til 60
minusgrader - det skulle være mindre ødelæggende for fiskekødets
konsistens.

Fra : Per Madsen

Dato : 16-06-05 22:20

<jubija@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> makreller, sild og vildlaks samt i sardiner.
> Sildeormen gennemborer tarmvæggen i din maven. Lækkert, ikke!

Der er lidt mere stof om den lille fyr her:

http://www.dfu.min.dk/dk/FAQ/faq_sildeorm.asp

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.tk

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-05 05:58

<jubija@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> Nogle sushirestauranter bruger lynnedfrysning i kortere tid til 60
> minusgrader - det skulle være mindre ødelæggende for fiskekødets

Jeg har købt mange snese af kilogram af rå sild på fisketorvet (dengang der
var fiskesalg og ikke shoppingcenter og jeg underviste på et gymnasium i
nærheden) og spist dem rå som sushi, efter jeg i Japan havde fået smag for
denne herreret - hvor sild er næsten så velegnet som laks, når man kan lide
revet ingefær.

Japanerne foretrækker ufrossen fisk og har ikke sygdomsproblemer pga
parasitter - disse er hos os LÆGELIGE VANDREHISTORIER, og man kan vist trygt
ignorere Vestens hysteri om frysning.

Værste symptom - gigtlignende symptomer - påstås også at forekomme ved
Salmonella. Men gigt er meget autoimmun dvs psykosomatisk. Kun hvis du har
anlæg for hypokondri og din underbevidsthed er på jagt efter en
sygdomsårsag, kan sildeorm blive et alibi.

Iøvrigt siger zoologer at sildeorm er sarte og kun lever kort tid i død
fiskemuskel. Mit største problem ved letsaltning ala svensk gravadlaks i
kold kælder, var at septemper-sild kunne mugne lidt før jeg ved juletid
havde spist de sidste . Jeg tror parasitterne var døde længe før november.

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-06-05 06:12

Bo Warming skrev:
> Men gigt er meget autoimmun dvs psykosomatisk. Kun hvis du
> har anlæg for hypokondri og din underbevidsthed er på jagt efter en
> sygdomsårsag, kan sildeorm blive et alibi.

Jammervrøvl af væste skuffe. Du burde ikke udtale dig om noget du
åbenlyst ikke har forstand på.
Autoimmun ER IKKE LIG MED psykosomatisk

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-05 06:37

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Jammervrøvl af væste skuffe. Du burde ikke udtale dig om noget du åbenlyst
> ikke har forstand på.
> Autoimmun ER IKKE LIG MED psykosomatisk

D.v.s. altså DET VIL SIGE, betyder på normal dansk ikke at det er synonymer

Der er klart psykosomatisk tendens vedr gigt, kræft , allergi, høfeber og
andre autoimmune-sygdomme og så de andre uforståede psykisk influerede
stress og civilisationssygdomme.

Selvfølgelig bør man brainstorme om hvad man ved så meget om som lægerne.
Igen ved noget brugbart.

At sukkersyge på kort sigt influeres gavnligt af syntetisk hormon, ændrer
ikke ved at også denne sygdom har magtfuld selvtillids-kompenent -
videnskabens ved vedr de typiske tilfælde nul og nix om etiologi og
langsigtet gavnlig terapi.
Forhøjet blodtryk - tarmproblemer - vil du benægte at hysteri indgår i det
komplicerede spil? Denne sund-fornuft forklaring om psykologiske
sekundærgevinster var oldgrækerne bekendt med - og at medicinalindustrien
ønsker fortielse, bør ikke forlede sig til mudderkast mod debat, som er vor
gavnlig til at finde optagelse i Ugeskrift for Læger, hvor jeg dog 11 gange
har publiceret, senest om at bruge marmeladeglas i sengen til
ekskrementering, hvilket overlæge i efterfølgende artikel anerkendte som et
vigtigt supplement til kirurgi og piller.

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-06-05 15:32

Bo Warming skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> D.v.s. altså DET VIL SIGE, betyder på normal dansk ikke at det er synonymer

Uanset hvad du evt. finder på at kvabse op, er ditudsagn
"Men gigt er meget autoimmun dvs psykosomatisk." forkert
EOD

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-05 17:49

> Uanset hvad du evt. finder på at kvabse op, er ditudsagn
> "Men gigt er meget autoimmun dvs psykosomatisk." forkert

"Meget psykosomatisk" angiver at der er gradsforskelle af psykologisk effekt
på sygdoms opståen.
Altså er mit udsagn korrekt.