ingen udfyldte problem?
Fra : Martin

Dato : 02-06-01 13:00

Jeg har en lille formular som lige skal tjekkes...
jeg vil gerne lave en fejl hvis INGEN er udfyldte...

Jeg har prøvet med

if (!empty($fornavn && $efternavn)) {
echo "blabla";
}

og istedet for && har jeg også prøvet med , (komma) og AND, men intet
virker... hvad skal så bruges??

--
Bye for now Martin
http://natten-i.dk

Fra : Henrik Petersen

Dato : 02-06-01 13:05

> [...]
> echo "blabla";
> }
>
> og istedet for && har jeg også prøvet med , (komma) og AND, men intet

Tjah... en oplagt mulighed kunne jo være:

if (!empty($fornavn) && !empty($efternavn)) {
echo "blabla";
}

empty() kan nemlig kun tage én parameter!

Henrik Petersen

Fjern Otto Leisner programmet fra min e-mailadresse,
hvis du vil sende e-mail til mig!

Fra : Martin

Dato : 02-06-01 13:16

>if (!empty($fornavn) && !empty($efternavn)) {
> echo "blabla";
>}
>
>empty() kan nemlig kun tage én parameter!

Hehe... det er da rigtigt... havde jeg helt glemt

Taks...

--
Bye for now Martin
http://natten-i.dk

Fra : Christian Joergensen

Dato : 02-06-01 13:26

Martin <martini@mailme.dk> wrote:

> Hehe... det er da rigtigt... havde jeg helt glemt

Hans ide var meget god, man kunne jo lave en:

if (empty($fornavn.$efternavn)) {
echo "blabla";
}

--
Christian Jørgensen | "Ford, you're turning into a penguin"
http://www.razor.dk | "Stop it"

Fra : Anders Johannsen

Dato : 02-06-01 18:58

> Martin <martini@mailme.dk> wrote:

> Hans ide var meget god, man kunne jo lave en:
>
> if (empty($fornavn.$efternavn)) {
> echo "blabla";
> }

Det kan du ikke mene!

/A

Fra : Christian Joergensen

Dato : 02-06-01 19:11

Anders Johannsen <anders@ignition.dk> wrote:

> Det kan du ikke mene!

Jeg citerer lige fra det oprindelige indlæg:

| jeg vil gerne lave en fejl hvis INGEN er udfyldte...

Hvis hverken $fornavn eller $efternavn begge er empty - så må de lagt
sammen også være empty - eller er det mig der har misset noget?

Fra : Anders Johannsen

Dato : 02-06-01 19:46

> Hvis hverken $fornavn eller $efternavn begge er empty - så må de lagt
> sammen også være empty - eller er det mig der har misset noget?

empty() ser efter om en _variabel_ er defineret og indeholder en værdi.

Du forsøger at lægge to variabler sammen med
strengkonkatineringsoperatøren (.) , hvorfor resultatet nødvendigvis må
blive en streng.

Dit forehavende vil nok lykkes, hvis der bruges strlen() istedet

/A

Fra : Christian Joergensen

Dato : 02-06-01 20:13

> empty() ser efter om en _variabel_ er defineret og indeholder en værdi.

Jeg tror du tænker på isset() ?

> Du forsøger at lægge to variabler sammen med
> strengkonkatineringsoperatøren (.) , hvorfor resultatet nødvendigvis må
> blive en streng.

Jeg fandt ud af at hvis jeg lavede en:

<?php
if (empty($blah.$ydrk)) print "WOLLA!";
?>

Så resulterede det i en parse error.

Men Hvis jeg derimod var lidt kreativ og lavede en:

<?php
$flaf = $blah.$ydrk;
if (empty($flaf)) print "WOLLA!";
?>

Virkede det efter hensigten.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 02-06-01 20:17

"Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror du tænker på isset() ?

Ja, for iflg. manualen tjekker empty() om værdien er sand. Ikke om den er
defineret.

Var også hvad jeg fandt ud af...

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Jonas Delfs

Dato : 02-06-01 20:19

"Jonas Delfs" <nospam@delfs.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, for iflg. manualen tjekker empty() om værdien er sand. Ikke om den er
> defineret.

Jeg mener selvfølgeligt :

iflg. manualen tjekker empty() om værdien IKKE er sand :)

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Anders Johannsen

Dato : 02-06-01 20:24

In article <1390560.sy0gbHreEd@flaf>, "Christian Joergensen"
<mail@phpguru.dk> wrote:

> Jeg tror du tænker på isset() ?

Det tror jeg bestemt ikke at jeg gør.

> Jeg fandt ud af at hvis jeg lavede en:
>
> <?php
> if (empty($blah.$ydrk)) print "WOLLA!";
> ?>
>
> Så resulterede det i en parse error.

Selvsagt ... empty() forventer en variabel

> Men Hvis jeg derimod var lidt kreativ og lavede en:
>
> <?php
> $flaf = $blah.$ydrk;
> if (empty($flaf)) print "WOLLA!";

Og argumentet for ikke at bruge strlen() er ?

/A

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 04-06-01 16:28

>Og argumentet for ikke at bruge strlen() er ?

if (!$var) print "WOLLA";

er vel egentlig det samme som

if (!strlen($var)) print "WOLLA";

og