Fedora 3, Windows & boot
Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-05 04:27

Jeg har downloaded Fedora 4, og brændt den på en DVD-RW, desværre
fejlbehæftet, så jeg har igen forsøgt at installere Fedora 3, men nu ved
at frakoble C-drevet under installeringen, da installationaprogrammet
har ødelagt boot-sektoren.

Jeg har derefter installeret Fedora på D-drevet, der er slave, men når
jeg rebooter bliver jeg ikke spurgt om hvilket operativsystem {Windows
XP Pro eller Linux} jeg vil boote ind i, og så er der jo så meget at
fornøjelse ved Linux mere.

Er der nogen forslag? Skal jeg eksempelvis ændre på boot-indstillingerne
i bios, så de ikke længere bliver floppy->cd-rom->hda1? Men eksempelvis
cd-rom->hda1->hda2?
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 16-06-05 09:34

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote in news:1gy8gev.3w2hcs7pycutN%
spam@husumtoften.invalid:

> [...]
> jeg rebooter bliver jeg ikke spurgt om hvilket operativsystem {Windows
> XP Pro eller Linux} jeg vil boote ind i, og så er der jo så meget at

Du kan sætte PC'en til at boote fra floppy og så have Smart Boot Manager på
en diskette:

http://linux.simple.be/tools/sbm

Mvh. NKJensen

--
Fjern begge DYT
Remove both DYT's

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-05 10:58

Niels Kristian Jensen <midlertidigDYT2005@interDYTnetgruppen.dk> wrote:

> Du kan sætte PC'en til at boote fra floppy og så have Smart Boot Manager på
> en diskette:
>
> http://linux.simple.be/tools/sbm

Hvilket program bruges så til at overføre sbootmgr.dsk til floppy {jeg
har downloaded den under Windows XP Pro - og der nævnes en bunke
programmer som jeg tilsnyeladende først skal downloade og derefter
opgive}?
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 16-06-05 11:51

> [...]
> har downloaded den under Windows XP Pro - og der nævnes en bunke
> programmer som jeg tilsnyeladende først skal downloade og derefter

Du kender vist Linux, så jeg ville prøve:

http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/rawwrite/dd.htm

Jeg har kun selv erfaring med dd under Linux.

Mvh. NKJensen

--
Fjern begge DYT
Remove both DYT's

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-05 15:27

Niels Kristian Jensen <midlertidigDYT2005@interDYTnetgruppen.dk> wrote:

> Du kender vist Linux, så jeg ville prøve:
>
> http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/rawwrite/dd.htm
>
> Jeg har kun selv erfaring med dd under Linux.

Selvom Linux er installeret så kan jeg jo altså i øjeblikket ikke komme
ind i Linux, kun i Windows. Det er jo i og for sig det der er problemet.

Og svaret gælder naturligvis også for Kasper.
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-06-05 15:41

Per Rønne wrote:

> Selvom Linux er installeret så kan jeg jo altså i øjeblikket ikke komme
> ind i Linux, kun i Windows. Det er jo i og for sig det der er problemet.
>
> Og svaret gælder naturligvis også for Kasper.
Du kan hente dette rescue image. Det kan genfinde din linux og genskabe
din bootpartition, så du igen vil kunne boote både linux og windows.
http://mirrors.dotsrc.org/fedora/3/i386/os/images/rescuecd.iso

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-05 09:07

Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Du kan hente dette rescue image. Det kan genfinde din linux og genskabe
> din bootpartition, så du igen vil kunne boote både linux og windows.
> http://mirrors.dotsrc.org/fedora/3/i386/os/images/rescuecd.iso

Desværre booter den kun i Windows - og man får ikke nogen valgmulighed
for i stedet at boote i Linux. Men det er rigtigt at ligger CD-ROMen i
CD-ROM drevet, så booter den fra CD-ROMen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-06-05 16:21

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Desværre booter den kun i Windows - og man får ikke nogen valgmulighed
> for i stedet at boote i Linux. Men det er rigtigt at ligger CD-ROMen i
> CD-ROM drevet, så booter den fra CD-ROMen.

Du skal have både din Windows og Linux harddiske sat til. Så skal du
have installeret lilo eller grub på den disk, bios booter fra. Disse
kan konfigureres til både at boote Windows og Linux. Jeg har ladet mig
fortælle at Fedora bruger grub.

I praksis skal du nok sætte begge diske til og boote på din
installations-cd (eller en anden rescue-disk). Herfra skal du mounte
dine filsystemer og chroot'e til dem for derefter at installere
bootloaderen ("grub-install" eller "lilo").

Jeg har ladet mig fortælle at bootloaderen i Windows 2000/NT/XP også
kan boote Linux, men jeg har ingen anelse om hvordan, ejheller prøvet
det selv. Jeg har dog flere gange kørt dual-boot mellem Linux og
Windows/DOS - både med grub og lilo.

/Rasmus

God, root, what is difference?
God is more forgiving.
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-06-05 15:46

Per Rønne wrote:

> Selvom Linux er installeret så kan jeg jo altså i øjeblikket ikke komme
> ind i Linux, kun i Windows.

Du har jo allerede fået udpeget to programmer, der kan
bruges under Windows.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 17-06-05 12:40

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote in news:1gy9cb0.16vpp70kqajf0N%
spam@husumtoften.invalid:

> Selvom Linux er installeret så kan jeg jo altså i øjeblikket ikke komme
> ind i Linux, kun i Windows. Det er jo i og for sig det der er problemet.

Du læser en bønne for hurtigt. Det program jeg henviser til, hedder og
virker næsten som "dd" under Linux - det kører bare på Windows.

Mvh. NKJensen

--
Fjern begge DYT
Remove both DYT's

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-06-05 12:25

Per Rønne wrote:

> [...]
> har downloaded den under Windows XP Pro - og der nævnes en bunke
> programmer som jeg tilsnyeladende først skal downloade og derefter

Jeg går ud fra, at sbootmgr.dsk er et råt floppyimage.
Er filen præcis 1474560 bytes stor?

Du skal nok have fat i rawrite, det plejede at følge
med Red Hat Linux, men det ser ikke ud til, at
programmet følger med Fedora Core.

Under Linux kræves ingen speciel software. Bare tast
cat sbootmgr.dsk >/dev/fd0

Husk at begge metoder sletter alt, hvad der i forvejen
lå på floppyen.