Nem måde at fjerne indtørrede alger fra bu~
Fra : Spangkuk

Dato : 16-06-05 04:13

Mor'n der.

Jeg skal rense bunden på min Jolle for indtørrede alger.

Det mest nærliggende er naturligvis at slibe dem af, men
vil det ikke næsten automatisk kræve en gang bundmaling
igen ?

Andre forslag ?

Spang

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-06-05 10:16

"Spangkuk" <øæøæååæøæ@æøæåæø.dk> skrev

> Jeg skal rense bunden på min Jolle for indtørrede alger.
> Det mest nærliggende er naturligvis at slibe dem af, men
> vil det ikke næsten automatisk kræve en gang bundmaling
> igen ?

Jeg er ganske vist ikke ekspert, men hvis der er mange alger, så kan der
næppe være meget bundmaling

Så du slipper altså ikke for at komme noget bundmaling på, medmindre du også
vil fjerne alger næste år.

Ruer kan kun fjernes effektivt mekanisk. Du kan prøve at afkalke dem væk med
noget syre, men vær opmærksom på, at det kan måske give skader på
overfladen.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-05 15:07

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Ruer kan kun fjernes effektivt mekanisk.

Jeg havde held med at bruge en isskraber. Det var en med et tynd stålblad,
det var uhyre effektivt.
Der var intet tilbage af rueren og det gav ingen ridser overhovedet.

Det tog ca. en times til at rense bunde på en 15" jolle.

Men det skal lige nævnes at det ikke var hele ruer, men krater, 2-3 mm.
høje, efter ruer.

Men der skulle godt med knofedt til - god arbejdslyst.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-06-05 14:05

> [...]
>
>Det mest nærliggende er naturligvis at slibe dem af, men
>vil det ikke næsten automatisk kræve en gang bundmaling

Indtørret begroning er ikke nemt at fjerne, der findes kun en nem
metode og det er at vaske bunden lige efter at båden er taget på
land. Venter du med rengøringen har du problemet.
Der har været udført mange forsøg med fjernelse af slim m.m. se:
http://www.mst.dk/udgiv/artikler/2000/00_077.htm
Se også på DS hjemmeside:

Der er specielle regler for både/joller under 200 kg.
Der findes med den nye bekendtgørelse fortsat samme regler for
både og jolle under 200 kg. Reglerne betyder, at biocidholdig
bundmaling er forbudt på både under 200 kg. Der er dog to
undtagelser fra denne regel:

Hvis din båd/jolle har fast bådplads i en A eller B havn, må den
godt males med biocidholdig bundmaling.

Hvis din båd/jolle er bygget af træ og befinder sig i saltvand må
du også godt bundmale med biocidholdige produkter.
Der gøres opmærksom på, at der selvfølgelig er tale om
biocidholdige bundmalinger, der ikke indeholder Irgarol, Dioron og
TBT.

Du kan se hele artiklen på: http://www.sejlsport.dk/sw1718.asp

En båd med indtørrede rester af bundmaling under et slimlag er
ikke meget værd. Bundmalingen bør renses af.
At smøre bundmaling på en rengjort bund er ikke det store arbejde.

Sidder der rurer på bunden kan du skrabe det meste af med en
træpind og efterfølgende duppe stederne med en 5%
saltsyreopløsning. Når kalklaget er opløst skylles båden kraftigt
med ferskvand.

God fornøjelse med arbejdet. Husk når du sliber at følge reglerne
for bortskaffelse af affaldet.

Mvh/Harding

Fra : ThomasB

Dato : 16-06-05 14:40

"Spangkuk" <øæøæååæøæ@æøæåæø.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det mest nærliggende er naturligvis at slibe dem af, men
> vil det ikke næsten automatisk kræve en gang bundmaling

Der findes en vådslibeklods, som er en skumgummi-fidus med en slags
sandpapir limet fast i forskellige kornstørrelser.

Du kan gøre bunden våd og så slibe med klodsen, indtil algerne er væk og dog
ikke så meget af du kommer ind til gelcoaten (eller malingen). Husk at det
du sliber skal være sjaskvådt.

Den klods har jeg brugt mange gange, og man har godt styr på sliberiet.

Fra : Spangkuk

Dato : 16-06-05 14:52

> Andre forslag ?

Tak for svarene....jeg vil overveje dem nøje, og så få det
gjort

Hygge
Spang