Linksys routning spørgsmål !!
Fra : Kenneth Huus

Dato : 15-06-05 19:12

Hej NG.

Jeg sidder med 2 stk. Linksys WRV54G Wireless-G Broadband VPN Routere. Tjeck
følgende link for detaljer. http://www.huuset.dk/opsætning.jpg. Tegningen er
lidt misvisende, fordi WAN IP på Router 2(B), skal kobles til et LAN-stik på
router A(1)

Hvordan opsætter jeg henholdsvis funktionen i routerne således at
200.10.22.120-nettet (PC'erne på Router B's LAN) får internetadgang gennem
200.10.21.24-nettet (Router A) ?? Skal routningen være en gateway i router A
(Længst til venstre) og routerfunktion i router B (Længst til højre) ??

Pc'erne på RouterB's LAN, må ik på nogen tænkelig måde kunne komme på Router
A's LAN, men omvendt gør det ikke noget.

Jeg har prøvet at kigge lidt på den statiske og dynamiske routerfunktioner,
men kan ikke rigtig finde hovede og hale i, hvordan jeg sætter dem op. Et
klogt hovede har fortalt mig, at Router A skal være gateway, og Router B
skal være normal router.

mvh
Kenneth

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 16-06-05 10:34

Kenneth Huus wrote:
> [...]
> (Længst til venstre) og routerfunktion i router B (Længst til højre) ??

Din måde at tildele ip til router b er højst mærkværdi.

Hvorfor har denne en "ægte ip" ? desuden bør du nok anvende private
serier til dit interne net. f.eks. 10.x.x.x 192.168.x.x 172.16.x.x

> Pc'erne på RouterB's LAN, må ik på nogen tænkelig måde kunne komme på Router
> A's LAN, men omvendt gør det ikke noget.

Hvis et netværk kan tilgå et andet så kan det begge veje medmindre man
f.eks. smider en statefull firewall i mellem dem.

> [...]
> klogt hovede har fortalt mig, at Router A skal være gateway, og Router B

A er gateway for computere A og B er gateway for computere B. B skal dog
ikke lave nat, kun route.

> mvh
> Kenneth

Forslag:

Router A

Lanip 10.0.0.1
subnet 255.255.255.0

computere a

laniper
10.0.0.3-255
subnet 255.255.255.0
gw 10.0.0.1

router b
wan ip 10.0.0.2
subnet 255.255.255.0
gw 10.0.0.1

lan ip 10.0.1.1
subnet 255.255.255.0

evt en regel i B der siger at forbindelse med 10.0.0.3-255 er forbudt

computere b
laniper
10.0.1.3-255
subnet 255.255.255.0
gw 10.0.1.1

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 16-06-05 13:21

> Hvis et netværk kan tilgå et andet så kan det begge veje medmindre man
> f.eks. smider en statefull firewall i mellem dem.

Hvis manden nu vælger at bruge NAT mellem de 2 netværk opnår han da den
adskillelse han efterspørger.

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 16-06-05 13:27

Uffe S. Callesen wrote:

> Hvis manden nu vælger at bruge NAT mellem de 2 netværk opnår han da den
> adskillelse han efterspørger.

Korrekt, men tilgæld vil det med garanti at han gøre dobbelt nat og evt
triple hvis han internet leverandørs router også kører nat.

Fra : Kenneth Huus

Dato : 16-06-05 14:57

> Din måde at tildele ip til router b er højst mærkværdi.
>
> Hvorfor har denne en "ægte ip" ? desuden bør du nok anvende private serier
> til dit interne net. f.eks. 10.x.x.x 192.168.x.x 172.16.x.x

Ja, det er meget muligt at IP-tildeling er helt i Heino, men det er også kun
en testopgave, som ikke kommer til at køre på noget som helst tidspunkt. Ja,
jeg burde havde 10.x.x.x-netværk. Ved godt at et 200.x.x.x-netværk ikke
betegnes som privat-IP.

> Hvis et netværk kan tilgå et andet så kan det begge veje medmindre man
> f.eks. smider en statefull firewall i mellem dem.

OK

> A er gateway for computere A og B er gateway for computere B. B skal dog
> ikke lave nat, kun route.

Dit foreslag er rigtig godt. Det er faktisk den løsning, jeg skulle bruge.
Det er nemt at overskue, så det jeg afprøve snarligst.

> [...]
>
> Router A
>
> Lanip 10.0.0.1
> subnet 255.255.255.0
>
> computere a
>
> laniper
> 10.0.0.3-255
> subnet 255.255.255.0
> gw 10.0.0.1
>
> router b
> wan ip 10.0.0.2
> subnet 255.255.255.0
> gw 10.0.0.1
>
> lan ip 10.0.1.1
> subnet 255.255.255.0
>
> evt en regel i B der siger at forbindelse med 10.0.0.3-255 er forbudt

Tak for hjælpen

mvh
Kenneth Huus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-06-05 11:02

"Kenneth Huus" <bashuus@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>(Længst til venstre) og routerfunktion i router B (Længst til højre) ??

Det er umuligt at finde hoved eller hale i den opsætning - der må mangle
en række oplysninger ??

Maskinerne på lokalnettene kører med offentlige ip-adresse, og ikke som
man ville forvente, lokale ip-adresser i f.eks 192.168.x.y segmenterne.
Hvorfor dette ?

Er der VPN involveret i opsætningen ?

>Pc'erne på RouterB's LAN, må ik på nogen tænkelig måde kunne komme på Router
>A's LAN, men omvendt gør det ikke noget.

Det er trist. For med den opsætning kan computerne på B-nettet 'se'
maskinerne på A-nettet. Men omvendt kan computerne på A-siden ikke
umiddelbart 'se' maskinerne på B-siden.

- - - -

Lidt flere (rettelse: mange flere) oplysninger udbedes hvis du skal have
kvalificeret hjælp herfra gruppen...

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall