Mere om Dansk Bredbånds netværk
Fra : Niels Callesøe

Dato : 15-06-05 18:51

Jeg faldt netop over dette indlæg i dk.edb.internet.udbydere:

Og jeg citerer:

| Jeg er blevet tilbudt DBnet igennem vores el-leverandør.
[...]
| Jeg har snakket med deres "regionschef" som fortæller mig at servere
| ikke er tilladt på nettet, dvs du ikke må opsætte egne http, ftp,
| mail servere på deres 10/10 forbindelse og at der er lukket for en
| hel del porte.

Kan nogen evt. be- eller afkræfte om ovenstående er tilfældet?

Det strider nemlig direkte imod hvad vi har fået fortalt på det lokale
"bredbåndsmøde" -- og er det tilfældet, er DBnet slet ikke interessant.

Af deres site fremgår følgende:

> Du kan tilslutte en server til Dansk Bredbånds net under forudsætning
> af at dette sker frit og udelukkende til privat brug og i henhold til
> de særlige betingelser for dit privatabonnement.
>
> Du skal være opmærksom på, at idet Dansk Bredbånd ikke tilbyder faste
> IP-adresser til din private forbindelse, er det nødvendigt at du >
tilslutter din server via en Dynamisk DNS-tjeneste, hvilket for det >
meste er gratis. Læs mere herom på www.dyndns.org eller >
www.dyndns.dk.

.... hvilket ikke svarer på spørgsmålet, og i øvrigt er oplagt forkert,
med mindre de lyver når de andetsteds tilbyder fast IP (og det gør de
nok ikke, da vi har Kaare's ord for at de tilbyder fast IP).

Og af deres abonnementsbetingelser fremgår følgende:

> 3.4 Abonnenten gøres opmærksom på, at Port 25 er spærret på Dansk
> Bredbånds aktive udstyr. Abonnenten gøres endvidere opmærksom på, at
> det ikke er tilladt Abonnenten at tilslutte dataenheder som f.eks. en
> server. Det anses som misligholdelse af Aftalen, såfremt en af
> Abonnenten opsat server, dataressource el.lign. forestår
> massedistribution af e-mails til bru gere, der ikke har bedt om sådan
> distribution (”Spam”) og massedistribution af nyhedsindlæg til et
> større antal nyhedsgrupper (”News Spam”).

Men ovenstående er desværre også selvmodsigende og/eller forkert. Hvis
det ikke er tilladt at tilslutte "dataenheder", så er forbindelsen jo
ubrugelig (for så må man eksempelvis heller ikke tilslutte en helt
almindelig PC), så det kan ikke være det, de mener.

Desværre giver det ikke mere mening hvis vi antager, at de mener, at
der ikke må tilsluttes "deciderede" servere der serverer indhold for
klienter fra internettet (såsom HTTP, FTP, SMTP), for hvis det er hvad
de mener, er der jo ikke nogen grund til at skrive at det ikke er
tilladt at sætte en server op der sender spam.

I det hele taget virker deres dokumentation og deres vilkår forvirrede
og internt asykrone, og det giver ikke noget ret godt helhedsindtryk.

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Apathy is Death

Fra : Kaare

Dato : 16-06-05 00:00

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det strider nemlig direkte imod hvad vi har fået fortalt på det lokale
> "bredbåndsmøde" -- og er det tilfældet, er DBnet slet ikke interessant.

Som standard (ifølge betingelserne) er det tilladt at have server kørende,
så længe der ikke er penge involveret. Jeg tvivler på at forholdet skulle
være anderledes på et projekt med et elselskab, men skal da gerne undersøge
det, og sikre at informationen er ens og let tilgængelig.

> Af deres site fremgår følgende:

Sådan er de generelle betingelser, og medmindre der skulle være særlige
betingelser for et projekt, tror jeg ikke at det er anderledes.

> tilslutter din server via en Dynamisk DNS-tjeneste, hvilket for det >
> meste er gratis. Læs mere herom på www.dyndns.org eller >
> www.dyndns.dk.

Dette er så både og forældet. Det er muligt at få fast IP, men er ikke noget
det ønskes at reklamere for direkte da det ikke er fuldt automatiseret.

> ... hvilket ikke svarer på spørgsmålet, og i øvrigt er oplagt forkert,
> med mindre de lyver når de andetsteds tilbyder fast IP (og det gør de
> nok ikke, da vi har Kaare's ord for at de tilbyder fast IP).

.... og jeg anser mig for at være en ærlig person. :)

> [...]
> ubrugelig (for så må man eksempelvis heller ikke tilslutte en helt
> almindelig PC), så det kan ikke være det, de mener.

Føj... Der var nok nogle der havde mailserver i tankerne da dette blev
skrevet. Anyhow, er det tilladt at sætte en server op, også mailserver -
selvom lidt af pointen dør når port 25 ind er lukket... medmindre man vil
sende SPAM, og så træder reglen i kraft alligevel.
- Der bliver dog snart tilbudt Backup-MX til private der kan relaye videre
ind til en mailserver man måtte have sat op.

> [...]
>
> I det hele taget virker deres dokumentation og deres vilkår forvirrede
> og internt asykrone, og det giver ikke noget ret godt helhedsindtryk.

Det bliver lige vendt nogle steder. Det bliver rettet. :)

- PS. Det ville være frygteligt ikke at levere internet til nørder, når man
leverer sådan en forbindelse, og er sponsor for en counter-strike clan.

/Kaare

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-06-05 18:43

Kaare wrote:

> Dette er så både og forældet. Det er muligt at få fast IP, men er ikke noget
> det ønskes at reklamere for direkte da det ikke er fuldt automatiseret.

Er det så stadig med noget traffik begrænsning?

Mvh,

Fra : Kaare

Dato : 16-06-05 19:09

"Thomas Jensen" <thomas@my-email.dk> skrev i en meddelelse

> Er det så stadig med noget traffik begrænsning?

Det er til politisk debat, men hedder pt. 40GB om måneden. Hvis grænsen
vedbliver, bliver den sikkert ændret på et tidspunkt.

/Kaare