Udfyldning af skærmstørrelse
Fra : Thomas Christensen

Dato : 14-06-05 23:48

Hejsa

Hvordan får man udfyldt skærmen på en brugers PC skærm uanset
brugers skærmstørrelse???
Jeg kan godt få bredden fyldt ud med at lave % størrelser på
bredden uanset om bruger har en skærm størrelse på feks 800X600
eller feks 1280X960 eller hvad det nu måtte være, så får jeg fuld
skærmstørrelse, men top-bund ændre sig, dog ikke mellem 800X600
og indtil 1024X?, men kommer jeg op på 1280X? mangler der noget i
bunden - hvordan får jeg top/bund fyldt ud også???, så min
hjemmeside er fuld skærmstørrelse uanset brugers
skærmstørrelse???

På forhånd mange tak
Med venlig hilsen
Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Kragh

Dato : 15-06-05 07:21

> [...]
> bunden - hvordan får jeg top/bund fyldt ud også???, så min
> hjemmeside er fuld skærmstørrelse uanset brugers

Kan vi få siden at se?

Christian

Fra : Thomas Christensen

Dato : 17-06-05 21:55

Hej Christian

www.postens-kunstforening.dk

Jeg syntes ikke om den med, at folk bliver smidt ind på en side, hvor
de skal klikke på en vælg selv skærmstørrelse, så jeg håber, at du
har en god løsning.
mvh
Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-06-05 11:38

Thomas Christensen wrote:

> [...]
> bunden - hvordan får jeg top/bund fyldt ud også???, så min
> hjemmeside er fuld skærmstørrelse uanset brugers

Meget simpelt: Lad være med at ville bestemme størrelsen og lad det være op
til brugeren at afgøre, hvilken størrelse browservindue han/hun vil se din
side i.

Lav siden fleksibel, så den kan ses i alle størrelser browservindue:

http://html-faq.dk/2019.asp
http://html-faq.dk/2015.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 18-06-05 08:57

"Thomas Christensen" <vibeke.thomas@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bunden - hvordan får jeg top/bund fyldt ud også???, så min
> hjemmeside er fuld skærmstørrelse uanset brugers

Det kan du grundlæggende set ikke i al fald ikke med gyldig kode. Med CSS2
kom der godt nok et par nye muligheder nemlig min-width og min-height Men IE
forstår dem ikke.

Ligegyldig hvor mange krunspring du fortager dig så kan du ikke kontrollere
hvorledes siden skal se ud hos brugerne. Det er ikke kun skærmstørrelsen,
men også vinduets størrelse der spiller ind.

Det er en dårlig forudsætning at siden skal være "udfyldt" i alle
skærmstørrelser hvis indholdet er "stort" nok så er siden helt udfyldt eller
måske endda for lang til at blive vist og det kan du heller ikke gør noget
ved.

Men dine tekster kan ikke skaleres, ud over menuen, brug % eller em til
fontstørrelser. På kalendersiden bruger du rød tekst i indholdsdelen hvilket
giver et tab af kontrast på grund af baggrunden.

Hvis man forsøger at gennemtvinge et layout via scripting, så låser man
brugeren kontrol over tingene, hvis man vil insistere på at det skal virke
uanset vinduets størrelse skal man gennemtvinge en reload af siden hver gang
vinduets størrelse ændres og det skaber en blink effekt der kan have
uheldige bivirkninger også.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 10-08-05 22:01

"Thomas Christensen" <vibeke.thomas@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Hvordan får man udfyldt skærmen på en brugers PC skærm uanset
> brugers skærmstørrelse???

<script language="JavaScript">
<!--
self.moveTo(0,0)
self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight)
//-->
</script>

Kan det ikke bruges?

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-05 22:23

Poul Erik Jensen wrote:

> [...]
> <!--
> self.moveTo(0,0)
> self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight)

Heldigvis ikke i min browser. Den tillader simpelthen ikke, at en webside
flytter vinduets placering eller ændrer på størrelsen.

Det er i øvrigt en uting at ville ændre på brugerens browservindues
placering og/eller størrelse. Overlad det valg til brugeren og lav websiden,
så den automatisk tilpasser sig den plads, der er til rådighed i
browservinduets brugervalgte størrelse.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 11-08-05 00:29

> Heldigvis ikke i min browser.

Joe, det anede mig nok at der fandtes opponenter til metoden - og specielle
browsere med interessekonflikter. Det ræs har jeg opgivet til fordel for
indholdet, der jo dog skulle være det væsentligste.

Spørgsmålet er vel om man rammer sin målgruppe, og gør man det er metoden jo
ganske underordnet. Er der enkelte, der ikke kan finde sig i "kunsnerens"
friheder, står det jo enhver frit at fravælge "værket".

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-08-05 21:56

Poul Erik Jensen wrote:

> Det ræs har jeg opgivet
> til fordel for indholdet, der jo dog skulle være det væsentligste.

Indholdet er vel ikke afhængig af en bestemt størrelse browservindue?

> Er der enkelte, der ikke kan finde sig
> i "kunsnerens" friheder, står det jo enhver frit at fravælge "værket".

Det har intet med kunst at gøre at ville bestemme over andre folks browsere.
Kunsten består i at lave sine websider fleksible, så de kan tilpasse sig den
størrelse, brugeren har valgt at åbne sit browservindue i.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-08-05 02:55

> Poul Erik Jensen wrote:

> Det har intet med kunst at gøre at ville bestemme over
> andre folks browsere.

Det kan du da gerne mene - men jeg er som sagt ikke enig.

> Kunsten består i at lave sine websider fleksible, ...

Og det vil i praksis sige, at man holder sig til dokument format og lader
skærmen stå delvis tom, enten til højre, eller værre på begge sider af
teksten. Det mener jeg altså er en dårlig løsning.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 12-08-05 04:43

On Fri, 12 Aug 2005 03:54:55 +0200, Poul Erik Jensen <jep@image.dk> wrote:

> Og det vil i praksis sige, at man holder sig til dokument format og lader
> skærmen stå delvis tom, enten til højre, eller værre på begge sider af
> teksten. Det mener jeg altså er en dårlig løsning.

Og så er det en god idé at maksimere vinduet? Jeg tror, det er de færreste
sider, der ser fornuftige ud i 1600x1400 eller endnu værre: 3200x1400. Jeg
tror umiddelbart ikke folk, der bruger 2 skærme, vil sætte pris på, at du
får browservinduet til at fylde begge skærme. - Teksten er nok også noget
sværere at læse, når linierne bliver delt ud på 2 skærme.

Nu skriver du også selv "Siderne er skabt - og ses derfor bedst - i 1024 x
768 pixler.", så hvorfor vil du så bruge _hele_ vinduet?
Jeg har mit vindue indstillet, så det passer med 1024x768 (for de fleste
sider passer til denne størrelse), men når jeg så besøger din side, så
ændrer den det og medfører at din side ikke bliver fremvist optimalt.
Det eneste tilfælde, hvor du får noget positivt ud af at maksimere
browseren, er hvis skærmopløsningen er 1024x768, og folk ikke køre med
vinduet maksimeret. Og jeg kunne da godt forestille mig, at de folk har
oplevet en del andre sider, der virker bedre når vinduet er maksimeret, så
de kan nok godt selv finde ud af at indstille det.
Ifølge denne artikel <url:http://html.dk/artikler/00025/> fremgår det
også, at de fleste der bruger 1024x768 allerede har maksimeret
browservinduet, så det er primært hos brugere med højere opløsninger, at
scriptet får lov til at ændre noget. Dvs. dem hvor vinduet så bliver for
stort, til at din side ser ordentlig ud.

Det kunne også tænkes, at folk var igang med at lave noget andet, samtidig
med at de kiggede på din side. Man kan vel sagtens læse lidt på en
hjemmeside, samtidig med at man har nyhederne kørende i et lille vindue
ved siden af browseren.
Så længe du ikke ved, hvad dine besøgende bruger deres computer til, så er
det ikke smart at overtage hele arbejdspladsen. - Hvis folk kun brugte
deres computer til at køre IE i fullscreen, så var der nok ikke så meget
salg i processorer på mere end 200MHz.

--
Ryan Kristensen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-08-05 17:28

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news.svdlx1v7xxz6q7@news.inet.tele.dk...

> Og så er det en god idé at maksimere vinduet?

Dels er jeg nok overhalet af udviklingen, dels er der nok kun ganske få (?)
i min målgruppe, der (endnu) har skærme der kan vise meget mere.

Men princippielt har du da ret i din argumentation, så måske er det
overvejelsen værd at ændre.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-05 22:39

Poul Erik Jensen wrote:

> Og det vil i praksis sige, at man holder sig til dokument format og
> lader skærmen stå delvis tom, enten til højre, eller værre på begge
> sider af teksten.

Nej, du undlader at sætte en bredde på din webside. Hvis brugeren har valgt
et browservindue på 1024×768px eller endnu større, bliver din side så bred.
Hvis brugeren kun har åbnet browseren i 800×600px, tilpasser din side sig
til det, uden at udløse en vandret scrollbar.

Men det har også noget med læsevenlige linjelængder at gøre. En tekstlinje
på meget mere end 60-70 tegn er svær at følge med øjnene fra start til slut.
Følgelig bliver en tekstblok på flere linjer anstrengende at læse.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-08-05 22:38

Poul Erik Jensen skrev:

>Kan det ikke bruges?

Mange browsere tillader ikke i deres default indstilling at et
javascript ændrer på størrelsen af browservinduet.
--
Knud