Hjælp og spørgsmål fra en nybegynder
Fra : Hans J. Nielsen

Dato : 14-06-05 21:58

Spørgsmål 1.

Jeg har af nysgerrighed installeret en Knoppix 3.3 på min computer.
Jeg har siddet og leget en del med det nu, og fatter stadig intet.

Intet er måske så meget sagt, lidt har jeg da fundet ud af.
Bl.a. har jeg installeret en dansk Firefox 1.0.4 (tror jeg nok) - kan ikke
huske hvordan jeg gjorde det - i en mappe under "Home".
Jeg har så via programmet Synaptic opgraderet Debianpakkerne til den nye
sarge version 3.1

Jeg kan nu i Synaptic se, at Firefox 1.0.4 er en del af "Sarge" og jeg vil
derfor gerne spørge:

Hvordan afinstallere jeg den version af Firefox, jeg selv installerede?

Spørgsmål 2.

Så vidt jeg kan se, er den eneste fil (pakke) der ikke er opdateret til
version "Sarge", følgende fil: kde-i18n-da

Jeg har nu prøvet at installere denne pakke manuelt et par gange, og får
hver gang følgende fejlmeddelelse (taget fra et forsøg via konsollen):

Unpacking kde-i18n-da (from .../kde-i18n-da_4%3a3.3.2-2_all.deb) ...
dpkg: error
processing /var/cache/apt/archives/kde-i18n-da_4%3a3.3.2-2_all.deb(--unpack):
trying to overwrite `/usr/share/locale/da/LC_MESSAGES/kdevelop.mo', which
is also in package kdevelop
dpkg-deb: subprocess paste killed by signal (Broken pipe)
/var/cache/apt/archives/kde-i18n-da_4%3a3.3.2-2_all.deb

Spørgsmålet er nu - hvad dækker denne fejl over?

Jeg håber der er nogen der kan være behjælpelig med et svar.

M.v.h
Hans J. Nielsen

Fra : Rune Maagensen

Dato : 15-06-05 11:17

Hans J. Nielsen wrote:
> Spørgsmål 1.
>
> Jeg har af nysgerrighed installeret en Knoppix 3.3 på min computer.
> Jeg har siddet og leget en del med det nu, og fatter stadig intet.

Sådan havde vi andre det også i starten, bare rolig det kommer langsomt.
Det er en ret gammel knoppix du har der. Den er vist over et år gammel.
Seneste version er vistnok 3.8 eller højere.

> [...]
> derfor gerne spørge:
>
> Hvordan afinstallere jeg den version af Firefox, jeg selv installerede?

Hvis den blev installeret under /home kan du vist bare slette mappen med
firefox, det burde der ikke været noget i.

> [...]
> Errors were encountered while processing:
> /var/cache/apt/archives/kde-i18n-da_4%3a3.3.2-2_all.deb
>
> Spørgsmålet er nu - hvad dækker denne fejl over?

Det er fordi den samme fil (kdevelop.mo) er i både pakken kdevelop og
kde-i18n-da. Spørgsmålet er så om kdevelop er en debian pakke eller en
knoppix pakke. Jeg kan ikke ikke huske om knoppix har sine egne
repositories eller om det bare kører på debians? Det gør som regel ikke
noget at man ikke installerer/upgraderer en enkelt pakke.

Det nemmeste IMHO er at køre (K)Ubuntu. Knoppix er lavet til at være en
livecd og gør arbejdet supergodt. (K)Ubuntu er lavet til at blive
installeret og køre som desktop, og gør dette rigtig godt.

/Rune

Fra : Hans J. Nielsen

Dato : 15-06-05 19:16

Rune Maagensen wrote:

> Sådan havde vi andre det også i starten, bare rolig det kommer langsomt.
> Det er en ret gammel knoppix du har der. Den er vist over et år gammel.

Det er også lang tid siden jeg installerede den, men har ikke rigtig haft
tid til at "lege" med det førend nu. Startet på nyt studie.

> Seneste version er vistnok 3.8 eller højere.

Ved jeg godt. Men jeg venter på, at de får taget sig sammen til at få lavet
en dansk version 3.9
Har ikke råd (SU'en du ved) til at brænde en ny dist hver tredie måned.

> Hvis den blev installeret under /home kan du vist bare slette mappen med
> firefox, det burde der ikke været noget i.

Takker for svaret

> [...]
> repositories eller om det bare kører på debians? Det gør som regel ikke
> noget at man ikke installerer/upgraderer en enkelt pakke.

havde en gammel version (2,5) af kdevelop installeret. Da den røg væk var
der ingen problemer med opgraderingen til version 3.3.2

> Det nemmeste IMHO er at køre (K)Ubuntu. Knoppix er lavet til at være en
> livecd og gør arbejdet supergodt. (K)Ubuntu er lavet til at blive
> installeret og køre som desktop, og gør dette rigtig godt.

Det gør Knoppix'en nu også, man skal bare lære at bruge den ordenlig.

> /Rune

Endnu engang tak
Hans

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 16-06-05 06:14

> [...]
> en dansk version 3.9
> Har ikke råd (SU'en du ved) til at brænde en ny dist hver tredie måned.

Jeg kender ikke mulighederne i Knoppix, men hvis du kører Ubuntu eller
Debian (som benytter apt-get) kan du (har jeg læst, har desværre ikke
selv haft tid til at skifte distribution) opdatere hele distributionen
over internettet (så vidt jeg ved: apt-get update && apt-get
dist-upgrade). Ingen brænding og installering af ny version - man
opgraderer simpelthen fra en version til den næste via nettet.

Mvh. Kasper

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 18-06-05 01:21

Kasper G. Christensen wrote:
> [...]
> dist-upgrade). Ingen brænding og installering af ny version - man
> opgraderer simpelthen fra en version til den næste via nettet.

Knoppix er debian-baseret, og så apt-get findes også der.

/Andreas