Praktisk QoS?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-06-05 21:26

Jeg vil gerne sætte QoS op på min Debian maskine, der deler min ADSL linie.
Helt enkelt vil jeg have den til at prioitere VNC, VoIP, forskellige IM
protokoller, POP og HTTP højest og FTP og bittorret lavest. Både indgående
og udgående. Er der nogen nem måde at gøre det på? Har googlet lidt efter
det, men synes ikke der er meget at hente.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 14-06-05 22:37

Lasse Jensen wrote:
> [...]
> og udgående. Er der nogen nem måde at gøre det på? Har googlet lidt efter
> det, men synes ikke der er meget at hente.

Dit problem med QoS bliver at genkende trafikken. Kazaa, bittorent med
flere kan køre på alle porte. Det giver derfor mening at du kan genkende
trafik og priotere trafikken ud fra ip-pakker
http://rnvs.informatik.uni-leipzig.de/ipp2p/docu_en.html

Sammen lidt dokumentation fra http://www.lartc.org burde du kunne
opsætte en ganske fornuftig shaper... Mener også der er eksempler som
bruger ipp2p.

Hilsen Mikkel

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 15-06-05 07:51

Wonder Shaper: http://lartc.org/wondershaper/

> Har googlet lidt efter det, men synes ikke der er meget at hente.

"Linux traffic shaper" burde finde hvad du mangler.

--
Stig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-06-05 09:41

"Stig H. Jacobsen" <stighj-at-googles-mail@nospam.invalid> writes:

> Wonder Shaper: http://lartc.org/wondershaper/

Den har jeg rodet en lille smule med og interaktiv trafik kører da
også fint selvom linjen misbruges af p2p-sager. Problemet er bare at
http også er lavt prioriteret (tror jeg, det går ihvertfald langsomt),
så det skal nok justeres. Jeg har ikke lige haft tid til at forsøge
mig med at pille i WS-scriptet.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-06-05 21:48

Stig H. Jacobsen wrote:

> Wonder Shaper: http://lartc.org/wondershaper/

Se, det ser interesant ud. Prøver at få den op at køre imorgen.

> "Linux traffic shaper" burde finde hvad du mangler.

Linux qos gav ihvertfald ikke meget.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-06-05 17:59

Den Tue, 14 Jun 2005 22:25:40 +0200 skrev Lasse Jensen:
> [...]
> og udgående. Er der nogen nem måde at gøre det på? Har googlet lidt efter
> det, men synes ikke der er meget at hente.

Det giver ingen mening at prioritere indgående. Din PC kan håndtere
meget større mængder data end der kan presses igennem en ADSL, så
når først en pakke er modtaget, er det bare med at få den leveret
videre til det program der skal bruge den, at begynde at ændre
rækkefølgen er spild af tid. Og helt galt går det hvis den begynder
at smide de pakker væk der allerede er modtaget, da det blot resulterer
i at de skal sendes en gang til.

Sålænge det er TCP, kan man begrænse trafikken ved at forsinke
acknowledge, hvorved afsender vil sætte hastigheden ned, men hvor
effektivt det er afhænger af en masse faktorer. Fx tror jeg almindelig
http-trafik (download af filer fraregnet) ikke når at reagere, da
mængden af data der sendes ad gangen er så lille. FTP er nok den
du vil have størst held med at begrænse hastigheden på.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-06-05 21:48

Kent Friis wrote:

> FTP er nok den
> du vil have størst held med at begrænse hastigheden på.

Det er så også langt den værste 'røver'

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-06-05 20:41

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> rækkefølgen er spild af tid. Og helt galt går det hvis den begynder
> at smide de pakker væk der allerede er modtaget, da det blot resulterer

Man er nødt til at begrænse båndbredden til mindre end den
tilgængelige båndbredde for at dette skal virke.

I *praksis* viser det sig, at det kan virke fint. Det er korrekt at
f. eks. UDP-trafik ikke tager sig af den slags, men den største
trafikrøver er i praksis TCP, som ved passende begrænsning godt kan
begrænses i praksis.

Det gælder at om at få flyttet køen til den boks, som router. Kan man
gøre dette (som sagt ved at skyde den ind mellem lokalnet og
internetforbindelse og begrænse til mindre end den tilgængelige
båndbredde), kan det bringes til at fungere enddog ret fornuftigt.

/Rasmus

Eat right, exercise regularly, die anyway.

Fra : tm4525@aol.com

Dato : 16-06-05 05:56