Snegle problemer.
Fra : Bainz

Dato : 14-06-05 20:38

Hej jeg har et problem med smegle i mit det ene akvarium. de formere sig
hurtigere ind mine smerlinger kan nå at spise dem ellers gider de ikke for
de spiser det andet foder som de andre fisk får.
Har hørt man kan få noget til at hælde i vandet så de dør nogen der kender
til dig og om det virker eller slet ikke findes.
Mvh
Bainz....!

Fra : Hobi

Dato : 14-06-05 20:51

"Bainz" <bainz@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har hørt man kan få noget til at hælde i vandet så de dør nogen der kender
> til dig og om det virker eller slet ikke findes.

Lad være med at fodre så kraftigt.
Så forsvinder sneglene af sig selv.

Mvh
Hobi

Fra : Bainz

Dato : 14-06-05 21:00

Problemet er at i det akvarium er der stort set kun suge maller og da de
gerne skal vokse så skal der være noget de kan spise.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-06-05 21:15

Bainz wrote:
> Problemet er at i det akvarium er der stort set kun suge maller og da

Ja - men du giver dem åbenbart mere end de kan spise, så der også er
overskud til sneglene.

Fisk spiser ikke så meget - og samtidig har de godt af, at selv skulle lede
efter foder - så en fastedag en gang imellem er alle tiders for fiskene - og
de andre dage må de ikke få mere end de spiser.

Når jeg er på ferie en uge eller to, så får de ikke foder i ferien - og de
trives fantastisk godt, når jeg kommer hjem.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-06-05 20:58

Bainz wrote:
> [...]
> Har hørt man kan få noget til at hælde i vandet så de dør nogen der
> kender til dig og om det virker eller slet ikke findes.

Jep - bare smid noget gift i vandet - det er sikkert godt for fiskene

Nej - drop alle de vidundermidler, som din fiske-pusher sikkert gerne vil
prakke dig på.

Spekuler hellere på hvorfor, der er mange snegle.

Sneglene tager overhånd, når der er noget, som de kan leve af - altså hvis
du overfodrer eller han mange affaldsstoffer liggende i akvariet f.x. viske
blade fra planter eller lign.

Grunden til at dine smerlinger ikke spiser sneglene er sikkert også
overfodring - hvis du propper dem med anden føde, så har de ikke appetit til
sneglene.

Så start med at fodre mindre !

Fisk så sneglene op med håndkraft - kartoffelmetoden er fin til det:

Sæt en underkop med et par kartoffelskiver ned i akvariet før du slukker
lyset - når lyset slukkes kommer englene til guffegilde - og efter et stykke
tid med slukket lys kan du tage underkoppen med kartoffelskiver og en masse
snegle op og smide væk - gentag det og lad smerlingerne klare resten.

Fra : Bainz

Dato : 14-06-05 21:02

Tror jeg at jeg vil prøv med kartofler.

Fra : Kalle

Dato : 16-06-05 21:51

Jeg har noget sneglegift du kan få billigt. Har brugt det før - gav halv
dosis og halvdelen af mine exenocare unger døde og avlshannen også. Men du
kan få det billigt