Opgradering af aldrende computer
Fra : Itor

Dato : 14-06-05 19:49

Hej, jeg påtænker at lave en billig opgradering af mit system. Min nuværende
setup er:

PIII-600 (på BX-kort)
512MB SDRAM
80 GB HD
TNT1 grafikkort

Mine tanker går i retning af at genbruge mine ram, harddisk, cd-drev,
lydkort, netkort og muligvis mit grafikkort så en opgradering må kunne laves
rimeligt billigt da der kun skal investeres i CPU, bundkort og et kabinet.

Jeg bruger kun computeren til internet, mail, word, excel, spss, matlab og
noget programmering i Java så jeg har ikke det store grafikbehov.

Har I nogle forslag til en rimelig opgradering som ikke koster alverden?

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 14-06-05 20:32

"Itor" <itot@it.oneues> skrev:

> [...]
>noget programmering i Java så jeg har ikke det store grafikbehov.
>
>Har I nogle forslag til en rimelig opgradering som ikke koster alverden?

Det kan ikke betale sig at opgradere din pc, efter min mening.
Du har for øjeblikket et system hvor komponenterne ydelsesmæssigt passer
sammen. Du skal med den opgradering du har i tankerne have et
motherboard der understøtter SDR SDRAM hvor standarden i dag er DDR
SDRAM eller DDR2 RAM. Du kan få en større CPU, men resten af systemet
kommer til at halte bagefter og så får du ikke fuld valuta for din
opgradering alligevel.

Spar nogle penge op og køb noget i denne retning:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=375374

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Itor

Dato : 14-06-05 21:07

> [...]
> SDRAM eller DDR2 RAM. Du kan få en større CPU, men resten af systemet
> kommer til at halte bagefter og så får du ikke fuld valuta for din

Tjaa... Har set lidt på det. Kan få en Celeron 1.7 til omkring 230 kr. Hvis
jeg så ydermere køber et bundkort til omkring 300-400 kr. med inbygget
grafikkort og et kabinet til omkring 300 kr. så kan jeg eventuelt smide en
512MB DDR blok i dyret til omkring 300 kr. Dvs. jeg har en ny computer til
omkring 1100-1200 kr.

Jeg skal ikke bruge en ny harddisk eller CD-drev da harddisken er ret ny og
har ATA-100 hvilket også er en af grundende til at opdatere da mit nuværende
bundkort kun har ATA-33.

Så alt i alt må en sådan opgradering give en vis ydelsesforbedring.

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 14-06-05 22:10

"Itor" <itot@it.oneues> skrev:

> [...]
>bundkort kun har ATA-33.
>
>Så alt i alt må en sådan opgradering give en vis ydelsesforbedring.

Ja, men det må du jo vide bedst.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Max

Dato : 14-06-05 20:40

Hej

> Jeg bruger kun computeren til internet, mail, word, excel, spss, matlab og
> noget programmering i Java så jeg har ikke det store grafikbehov.

Hvorfor vil du opgradere, med dit behov er der ikke meget
vundet ved en ny maskine.

Mvh Max

Fra : Itor

Dato : 14-06-05 21:11

> Hvorfor vil du opgradere, med dit behov er der ikke meget
> vundet ved en ny maskine.

Du har ret i at det ikke er fordi mit behov nødvændiggør en ny maskine, dog
er det altid sjovt at få noget nyt hardware at lege med :) Matlab og SPSS
kan dog nogle gange være lidt tunge at danse med hvis datasættene er store,
men ikke noget specielt problem. En ting der er lidt irriterende er at
menuerne i Windows XP er lidt træge i det og ikke rigtigt responsive.
Generelt kunne jeg godt ønske mig lidt mere spark i systemet fordi jeg åbner
og lukker programmer rimeligt tit. Men som sagt, ikke noget kritisk. Ville
bare lige undersøge mulighederne.

Fra : Max

Dato : 14-06-05 21:22

Hej

> Du har ret i at det ikke er fordi mit behov nødvændiggør en ny maskine,
dog

Kender det godt selv, køre selv på en 800 PIII maskine, og det går egentlig
fint med både Autocad, PhotoShop og Pagemaker, men kunne da også
godt tænke mig nyt legetøj. Har lige købt en super spille maskine til
sønnen med en P4 processor, en masse RAM og et godt grafikkort,
den kostede 4000 kr. så jeg mener at med de priser er opgradering
ikke en option der er værd at regne på. En god arbejdsmaskine til
brug på firmaet koster idag 1995 kr. priser der gør at reparationer
ikke er rentable mere, man skifter bare maskinen.

Mvh Max

Fra : Jakob

Dato : 14-06-05 21:54

In article <42af322e$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Max_Jens@post9.tele.dk.invalid says...
> Hej

> Hvorfor vil du opgradere, med dit behov er der ikke meget
> vundet ved en ny maskine.

Hvor lang tid siden er det at du har siddet ved en 600 mHz maskine ?? Du
har vist glemt hvordan det føles.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Finn og Angela

Dato : 14-06-05 23:07

"Itor" <itot@it.oneues> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget programmering i Java så jeg har ikke det store grafikbehov.
>
> Har I nogle forslag til en rimelig opgradering som ikke koster alverden?

Kabinet (med 300W Aopen/fortron-Source psu, rimelig støjsvag - trækker i
øjeblikket min P4 3.0@3.6, Ati R9800 Pro + 3 drev, så den kan følge med
endnu en opgradering) - ikke kønt, men god kvali:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=100907 (Ca. 500.-)

(Evt. dette, hvis du vælger et micro-atx bundkort:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=114727 (Ca. 400)

Bundkort: Hvis du vil genbruge ram, er du næsten henvist til brugtmarkedet,
især, hvis du vil have onbord vga.

Ellers søg på Edbpriser, bundkort, + avanceret (grafikkort); der er f.eks.
denne bundle: http://www.edbpriser.dk/bundle.asp?ID=63148328 (1150.-)
- kender dog ikke bundkortet, men du kan jo læse bedømmelserne.

I øvrigt er ddr-ram rasende billige - det er lige før du kan få det samme
for dine brugte Sd-ram som du skal give for nye Ddr..

Hilsen Finn

Fra : Peter

Dato : 15-06-05 00:32

> [...]
> lydkort, netkort og muligvis mit grafikkort så en opgradering må kunne
> laves rimeligt billigt da der kun skal investeres i CPU, bundkort og et

Jeg tvivler på, at du stadig kan finde bundkort, der bruger SD-ram, så du
skal nok kalkulere med, at der også skal købes DDR-ram.
Endvidere skal du være opmærksom på, at flere af de nye bundkort kører med
lavere spænding til grafikkortet, så der er heller ikke garanteret, at dit
gamle grafikkort kan bruges i et nyt bundkort. Du bør i hvert fald
undersøge, hvilken spænding dit gamle grafikkort skal have FØR du monterer
det i et nyt bundkort, ellers kan du brænde bundkortet af.
Med en så gammel computer, tror jeg du vil være bedre tjent med, at købe en
hel ny. De fås nu om dage til helt ned omkring et par tusinde.

Peter B

Fra : Thorbjørn

Dato : 17-06-05 08:22

"Itor" <itot@it.oneues> wrote in message
> [...]
> 80 GB HD
> TNT1 grafikkort
>
> Mine tanker går i retning af at genbruge mine ram, harddisk, cd-drev,

I den forbindelse er det af betydning om din ram er pc100 eller pc133. Jeg
ville nok købe ny ram under alle omstændigheder, og især hvis det du p.t.
har er pc100.

Thorbjørn