/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Latex og unix
Fra : Søren


Dato : 14-06-05 16:40

Jeg overvejer at installere linux og tænker på enten ubuntu eller
yellowdoglinux. Mit spørgsmål går dog på latex, som jeg arbejder en del
med. Kan jeg skrive min latex kode i emacs og kompilere på systemet uden
at skulle installere ekstra software ? ... og er der i såfald en grafisk
grænseflade hvor det kan gøre i ? Jeg har kun behov for at lave pdf filer.

/Søren

 
 
Jacob Larsen (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 14-06-05 16:53

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

Søren wrote:
> Jeg overvejer at installere linux og tænker på enten ubuntu eller
> yellowdoglinux. Mit spørgsmål går dog på latex, som jeg arbejder en del
> med. Kan jeg skrive min latex kode i emacs og kompilere på systemet uden
> at skulle installere ekstra software ? ... og er der i såfald en grafisk
> grænseflade hvor det kan gøre i ? Jeg har kun behov for at lave pdf filer.

Hvad mener du med ekstra software? Mener du ting der ikke er inkluderet
i distribitionen, eller ting, der ikke er installeret pr. default?

Den er med i de fleste distributioner vil jeg tro. I Ubuntu har du
muligheden for at installere den via det grafiske værktøj synaptic.
Pakken hedder vistnok tetex. Hvis du ikke behøver en peg-og-klik
løsning, så kan du også skrive apt-get install tetex.

/Jacob
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.4.1 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Thunderbird - http://enigmail.mozdev.org

iD8DBQFCrv1ziAWIAI3xXVYRAnEFAKCI8YIrbFLYtGGE8ax94dA/0a7aiwCeOjn8
5zOXwx582LAb2brMIpwjKoQ=
=Sg4b
-----END PGP SIGNATURE-----

Søren (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 14-06-05 17:32

Jacob Larsen wrote:

> Hvad mener du med ekstra software? Mener du ting der ikke er inkluderet
> i distribitionen, eller ting, der ikke er installeret pr. default?

Ja, jeg mener ting der ikke er inkluderet i distributionen pr. default.

> Den er med i de fleste distributioner vil jeg tro. I Ubuntu har du
> muligheden for at installere den via det grafiske værktøj synaptic.
> Pakken hedder vistnok tetex. Hvis du ikke behøver en peg-og-klik
> løsning, så kan du også skrive apt-get install tetex.

Tak for svaret ... jeg arbejder lidt videre med det.

/Søren


Kasper G. Christense~ (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Kasper G. Christense~


Dato : 15-06-05 06:26

> Ja, jeg mener ting der ikke er inkluderet i distributionen pr. default.
>
>> Den er med i de fleste distributioner vil jeg tro. I Ubuntu har du
>> muligheden for at installere den via det grafiske værktøj synaptic.
>> Pakken hedder vistnok tetex. Hvis du ikke behøver en peg-og-klik
>> løsning, så kan du også skrive apt-get install tetex.

Hvis teTex er med i Ubuntu, så kan jeg supplere med at fortælle at det
er en udmærket LaTex-implementation som jeg selv benytter. Du kan
naturligvis skrive LaTex i emacs, eller i en hvilken som helst anden
editor du måtte ønske. Tingene er meget lig det du er vant til fra
Windows (endnu en stor fordel ved LaTex), dog har teTex ikke noget
automatisk pakkeinstallationsstystem ala MikTex (så vidt jeg ved), så
bruger du specielle LaTex-pakker, kan du være nødt til selv at hente
disse fra CTAN og installere dem.

Mvh. Kasper

Klaus Alexander Seis~ (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 15-06-05 08:48

Kasper G. Christensen skrev:

> Hvis teTex er med i Ubuntu, så [...]

Det er den.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark
http://seistrup.dk/

Jacob Bunk Nielsen (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 15-06-05 09:07

Søren <sohv03@hum.aau.dk> writes:

> Jeg overvejer at installere linux og tænker på enten ubuntu eller
> yellowdoglinux. Mit spørgsmål går dog på latex, som jeg arbejder en del
> med. Kan jeg skrive min latex kode i emacs og kompilere på systemet uden
> at skulle installere ekstra software ? ... og er der i såfald en grafisk
> grænseflade hvor det kan gøre i ? Jeg har kun behov for at lave pdf filer.

Ja, Emacs virker faktisk endnu bedre under Linux end under Windows. Fx
kan du bruge preview-latex (som er del af AUCTeX fra næste release),
hvilket du kun kan under Windows, hvis du bruger CVS-versionen af
Emacs.

Alle de andre ting du sikkert også plejer at bruge i Emacs burde også
bare virke uden problemer. I forbindelse med LaTeX er det selvfølgelig
primært refTeX og AUCTeX der er interessant.

--
Jacob - www.bunk.cc
It's not the fall that kills you, it's the landing.

Søren (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 15-06-05 19:35

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Ja, Emacs virker faktisk endnu bedre under Linux end under Windows. Fx
> kan du bruge preview-latex (som er del af AUCTeX fra næste release),
> hvilket du kun kan under Windows, hvis du bruger CVS-versionen af
> Emacs.
>
> Alle de andre ting du sikkert også plejer at bruge i Emacs burde også
> bare virke uden problemer. I forbindelse med LaTeX er det selvfølgelig
> primært refTeX og AUCTeX der er interessant.

Hvilket "format" gemmer emacs i når vi snakker latex - er det latin1,
utf8 eller noget helt tredie?

Søren


Mads Jensen (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Mads Jensen


Dato : 15-06-05 20:37

Søren <sohv03@hum.aau.dk> writes:
> Hvilket "format" gemmer emacs i når vi snakker latex - er det latin1,
> utf8 eller noget helt tredie?

Hvis du ikke har fortalt Emacs noget specifikt angående tegnsæt, så er
det sikkert latin-1, det var det ihvertfald på min Slackware box, men
jeg kender ikke nogen af de nævnte distributioner, så det kan jeg ikke
udtale mig nærmere om. Hvis du inkluderer følgende linie i din ~/.emacs,
så gemmes alt i UTF-8:

(set-language-environment "utf-8")

--
Mads Jensen - mail sent to address ends in /dev/null
s/spam/madsj for emailing me
gpg: 7E775BDA

It is impossible to make anything foolproof because fools are so
ingenious.

Kasper G. Christense~ (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Kasper G. Christense~


Dato : 16-06-05 06:05

>>Hvilket "format" gemmer emacs i når vi snakker latex - er det latin1,
>>utf8 eller noget helt tredie?
>
>
> Hvis du ikke har fortalt Emacs noget specifikt angående tegnsæt, så er
> det sikkert latin-1, det var det ihvertfald på min Slackware box, men
> jeg kender ikke nogen af de nævnte distributioner, så det kan jeg ikke
> udtale mig nærmere om. Hvis du inkluderer følgende linie i din ~/.emacs,
> så gemmes alt i UTF-8:

Jeg mener at have hørt at i Ubuntu er standard "default encoding" utf-8,
men man kan vist selv omkonfigurere. Jeg kører med utf-8 i RedHat 9, og
har skrevet en del Latex i utf-8, det fungerer fint. Jeg har kun et
enkelt problem med pakken "listings" (som jeg benytter til at inkludere
kildekode).

Mvh. Kasper

Thorbjoern Ravn Ande~ (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 15-06-05 20:39

Søren <sohv03@hum.aau.dk> writes:

> Hvilket "format" gemmer emacs i når vi snakker latex - er det latin1,
> utf8 eller noget helt tredie?

Det afhænger af hvad du sætter den til. Herudover skal du fortælle
LaTeX hvilken tegnsætkodning du bruger.

Jeg har skrevet en del i iso-latin-1 (8859-1). Det er ok.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste