Mere eller mindre lys mod brunalger?
Fra : Jakob Johannessen

Dato : 14-06-05 15:56

Jeg har været ved at kigge lidt rundt omkring på nettet og i bøger om
bekæmpelse af brunalger. De fleste steder er der enighed om at lysmængden
kan gøre det af med algerne, men der er uenighed om lyset skal være tændt
mere eller mindre end tidligere.

Så nu er spørgsmålet jo om lystiden skal sættes op eller ned, hvad mener I
herinde??

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-06-05 16:06

Jakob Johannessen wrote:
> Så nu er spørgsmålet jo om lystiden skal sættes op eller ned, hvad
> mener I herinde??

Det ved jeg egentlig ikke, men et koompromis med ca 10-12 timer i døgnet
plejer at være OK for planterne uden at give for mange alger.

Men jeg har ikke nogen speciel erfaring med brunalger.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 14-06-05 16:36

hej...

brunalger kommer næsten altid i nystartede akvarier, men forsvinder igen
efter 1-2 md. naar -og hvis biologien ellers faar tid til at arbejde....

/f

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 14-06-05 18:00

> brunalger kommer næsten altid i nystartede akvarier, men forsvinder igen
> efter 1-2 md. naar -og hvis biologien ellers faar tid til at arbejde....

Det er jeg med på, jeg undrer mig bare over den forskel der er på "kuren"
mod brunalgerne

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 22:19

"Jakob Johannessen" <whisky@*FJERN*post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg med på, jeg undrer mig bare over den forskel der er på "kuren"
> mod brunalgerne

Der kan forklaringen være; at nogle har prøve det ene og så er algerne
forsvundet af sig selv efter nogle mdr.(som Finn skriver). Andre har prøvet
modsat og har også oplevet at det har hjulpet - selvom algerne bare er
forsvundet af sig selv så tror man jo nok at ens kur har virket.

Analogi: Sæt en kop eddike uden for hovedøren, hvis algerne er væk om en
måned så må det jo have virket..... Jeg har selv en tyrkertro på at mine
siamesiske algeædere har udført mirakler. I virkeligheden kan det være at de
hverken har gjort fra eller til.

MvHans <9)))><

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 15-06-05 08:42

> Analogi: Sæt en kop eddike uden for hovedøren, hvis algerne er væk om en
> måned så må det jo have virket.....

Det vil jeg prøve næste gang jeg får et algeproblem...

Fra : Peter Andreasen

Dato : 15-06-05 10:31

> Det vil jeg prøve næste gang jeg får et algeproblem...

Skal det være almindelig eddike eller helst vineddike? Og hvor stor skal
koppen være? Hvis man bor i en etageejendom, er det så ok at sætte den på
altanen så folk ikke falder over den?

Vh Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-06-05 11:33

Peter Andreasen wrote:
> Hvis man bor i en etageejendom, er det så ok at
> sætte den på altanen så folk ikke falder over den?

Det er nok ikke helt gennemtestet ?

Hvad om du blev den første, der prøver ?

Start med at anskaffe nogle brunalger - derefter kan du så prøve med først
en kop foran hoveddøren - og derefter en kop på terrassen.

Derefter kan du vende tilbage her i gruppen med resultatet.

Gad vide om denne tråd ikke snart skal fut'es til dk.tant_og_fjas ?

Fra : Alexia

Dato : 17-06-05 10:00

Har du prøvet at sætte nogen ancistrus i vandet? ... har sat to der ned i
sidste uge, og de grimme brune alger er næsten væk nu.

Fra : Hobi

Dato : 17-06-05 10:11

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

8-10 timer...