default tekst i tekstboks
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-06-05 10:29

Hej
Jeg har et tekstfelt på en asp side, hvor jeg når siden loades
gerne vil have til at stå en default tekst, så feltet ikke er
tomt.
Hvordan gør man det?
Kan man lave et check på om feltet er tomt(Hvis der der stod er
blevet slettet) når man trykker på en knap så man kan skrive en
fejlmeddelelse om at feltet ikke må være tomt?

Håber nogen gider hjælpe. TAK
Hilsen Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Kragh

Dato : 14-06-05 10:43

> Hej
> Jeg har et tekstfelt på en asp side, hvor jeg når siden loades
> gerne vil have til at stå en default tekst, så feltet ikke er
> tomt.

Er det en meddelelse som står der når man loader siden?

> Hvordan gør man det?
> Kan man lave et check på om feltet er tomt(Hvis der der stod er
> blevet slettet) når man trykker på en knap så man kan skrive en
> fejlmeddelelse om at feltet ikke må være tomt?

Det du søger her er java script.

Jeg har et script som du kan bruge til dette.

Det kommer med en fejlmeddelelse, laver feltets baggrund gult og
markere feltet.

<SCRIPT LANGUAGE="Javascript">

function checkform() {
var strnavn = document.links.titel.value;

if(strnavn == '') {
document.links.titel.style.backgroundColor = "yellow";
alert('Indtast venligst titel');
document.links.titel.focus();
return false;
};

return true;
};

</script>

<form name="links" action="default.asp" method="post"
class="left" onsubmit='return checkform();'>
<input type="text" name="titel"><br>
<input type="submit" value="Tilføj">
</form>

Hvis du skal ændre det så det passer til din form skal du ændre
alle steder der står:
document.links.titel.value
hvor links er formens navn og titel er feltets navn.

Som skrevet tidligere så er det java script du søger så du kan få
yderligere hjælp i denne gruppe.

Christian

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-06-05 11:03

Christian Kragh wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Er det en meddelelse som står der når man loader siden?

Der skal stå eks. "01-03-2001" når siden bliver vist

> Jeg har et script som du kan bruge til dette.
> Christian

Det tester jeg lige for dig
Tak

Fra : Tomasz Otap

Dato : 14-06-05 10:47

Thomas Pedersen proclaimed as follows:
> [...]
> Jeg har et tekstfelt på en asp side, hvor jeg når siden loades
> gerne vil have til at stå en default tekst, så feltet ikke er

Hej Thomas - med tekstfelt mener du så en input eller textarea-felt? I
så tilfælde kan du give dem en default værdi direkte i HTML-koden:

---------
<input type="text" name="mintekst" value="Skriv noget tekst">

<textarea name="mintekst">Skriv noget tekst</textarea>
---------

> Kan man lave et check på om feltet er tomt(Hvis der der stod er
> blevet slettet) når man trykker på en knap så man kan skrive en
> fejlmeddelelse om at feltet ikke må være tomt?

Ja - hvis du vil gøre det via asp (serverside), så bliver dit check
udført først efter siden er blevet sendt og er i gang med at blive
behandlet. F.eks.

---------
if trim(request("mintekst")) = "" then
   ' fejlbesked, ingen tekst angivet
else
   ' tekst angivet, fortsæt med at gemme
end if
---------

Du kan også indsætte et clientside check på den side, der afsender
formularen. Så skal du have fat i en JavaScript funktion til at validere
dine input-felter med når formularen sendes. Et meget simpelt eksempel
på det kan være:

---------
<form action="form.asp"
onsubmit="if (document.getElementById('mintekst').value == '') {
alert('Du skal angive noget tekst... bare lidt?');return false;}">

<input type="text" id="mintekst" name="mintekst" value="Skriv noget tekst">

<input type="submit" value="send">

</form>
---------

Hvis du laver en clientside script, er det en god idé at supplere det
med en serverside check efterfølgende - ikke alle har JavaScript slået til.

Aequitas sequitur funera