Cisco 677 NAT ?
Fra : Jakob M

Dato : 14-06-05 08:40

Min Cisco 677 er fra Tiscalis side sat op til at forwarde al trafik til
192.168.1.2. Kan man sætte den til også at forwarde til et andet IP nummer
eller kan den kun forwarde til et nummer ?.
Er det kommandoen : set nat entry add xxx.xxx.xxx.xxx jeg skal bruge ?.

Mvh
Jakob

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-06-05 09:20

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Min Cisco 677 er fra Tiscalis side sat op til at forwarde al trafik til
> 192.168.1.2. Kan man sætte den til også at forwarde til et andet IP nummer
> eller kan den kun forwarde til et nummer ?.

Jeg citerer lige fra en tidligere tråd jeg besvarede:

---citat start---

> Kan man iøvrigt forwarde en given port til alle maskiner på et netværk? -
> eller ligger det i sagens natur at den kun kan pege et sted hen.

Det ligger i sagens natur at en statisk forward af en port kun peger
på en maskine. Forestil dig at der kører 3 webservere på port 80.
Du forwarder port 80 til alle 3. Routerens WAN IP er 80.81.82.83.
Udefra kalder en bruger den eksterne adresse http://80.81.82.83 -
hvordan skal routeren vide hvilken webserver den skal sende requesten til ?

---citat slut---

Her snakkes der om en enkelt port - du spørger tal alle porte.
Problematikken er den samme.
Meningen med at forwarde en port er at requests udefra peges
det rette sted hen på LAN'et. Hvis samme port peges på flere
hosts på LAN'et, hvorledes skulle routeren så vide hvilken der er
den rette?

> Er det kommandoen : set nat entry add xxx.xxx.xxx.xxx jeg skal bruge ?.

Ja, men det vil så ikke kunne løse det problem du spørger til.
Hvis det er fordi du ønsker at en host skal lege webserver, en
anden skal lege mailserver osv osv er du nødt til at fjerne den entry
der peger ALT ind til en enkelt host og så lave entries for hver enkelt
port hen til den host der skal tage imod.
--
Peter J

Fra : Jakob M

Dato : 14-06-05 12:11

> [...]
> Udefra kalder en bruger den eksterne adresse http://80.81.82.83 -
> hvordan skal routeren vide hvilken webserver den skal sende requesten til

Jeg havde det på fornemmelsen.

> [...]
> der peger ALT ind til en enkelt host og så lave entries for hver enkelt
> port hen til den host der skal tage imod.

Tak.

Mvh
Jakob