/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Bøjet plexiglas
Fra : Preben Christensen


Dato : 13-06-05 22:41

Hej
Kan man købe plexiglas man selv kan bøje så det passer til vinsspejlet på
båden?
Eller hvad gør man når man skal have nyt vindspejl lavet?


--
Venlig Hilsen

Preben Christensen



 
 
Christian Gammelgaar~ (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian Gammelgaar~


Dato : 13-06-05 22:56

Hej Preben

Man varmer det bare op med en varmepistol, så kan det bøjes.

Vh Christian

Preben Christensen wrote:
> Hej
> Kan man købe plexiglas man selv kan bøje så det passer til vinsspejlet på
> båden?
> Eller hvad gør man når man skal have nyt vindspejl lavet?
>
>

Jesper Hedegaard (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 13-06-05 23:00


"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:42adfd71$0$227$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
> Kan man købe plexiglas man selv kan bøje så det passer til vinsspejlet på
> båden?
> Eller hvad gør man når man skal have nyt vindspejl lavet?
>
>
> --
> Venlig Hilsen
>
> Preben Christensen
>
>
- varmer det områder, der skal bøjes, med en varmluftpistol - _forsigtigt_ -
ellers begynder det at boble !
Men med lidt tålmodighed får du hurgtigt fornemmelse for hvor meget varme
det kan tåle - men begynd langsomt

Skal du bøje det i skarpe vinkler bør du sørge for at forbedrede dig ved at
have f.eks. et brædt af tilstrækkelig længde og gerne med en afrundet kant
til at bøje det over - så får du et pænt, skarpt "bug" ud af det.
Store rundinger er nok sværere - det har jeg ikke prøvet. Men du skulle nok
igen forberede dig ved at lave en eller anden form - altså have "noget" i
den rigtige form at lægge plexi'en i for at sætte den i den endelige form
medens den køler ned. Køl evt, af med vand så går det hurgtigere.
Husk at det blir temmeligt varmt før du kan bøje det - handsker er en god
ting

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Bjarke Christensen (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 13-06-05 23:09

Skal det bøjes mere end at du bare kan bruge lexan/polycarbonat ??

Bjarke

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> wrote in message
news:42adfd71$0$227$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
> Kan man købe plexiglas man selv kan bøje så det passer til vinsspejlet på
> båden?
> Eller hvad gør man når man skal have nyt vindspejl lavet?
>
>
> --
> Venlig Hilsen
>
> Preben Christensen
>
>



Preben Christensen (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Preben Christensen


Dato : 14-06-05 10:32


Hej

Jeg har lagt et par billeder i dk.binaer så man kan se hvad det drejer sig
om

--
Venlig Hilsen


Preben Christensen



Jacob (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 14-06-05 19:13


"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:42aea43a$0$239$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Hej
>
> Jeg har lagt et par billeder i dk.binaer så man kan se hvad det drejer sig
> om
>
> --
> Venlig Hilsen
>
>
> Preben Christensen
>
>
Plexiglas og pylycarbonat / lexan er det samme.
bøj nogle stykker inden du begynder på den rigtige. hold god afstand med
varmepistolen. få eventuelt en til at varme mens du så kun skal forme. jeg
har efterhånden lavet mange bøjninger. jeg syntes at pæneste resultat opnås
i fri hånd.

Jacob



Bjarke Christensen (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 14-06-05 19:43

Det er desværre ikke rigtigt.

Plexiglas og polycarbonat er to forskellige materialer.

http://www.maximalt.dk/Artikler/Ruder/Ruderne.htm kan man læse:
Akrylplast, PMMA
Et velkendt handelsnavn er Plexiglas. Akrylglas er hårdt, stift, sprødt,
rimeligt vejrbestandig og rimeligt stabil i UV-lys (sollys). Materialet
tåler ikke stærke syrer og baser samt mange opløsningsmidler men bestandigt
overfor sol/salt. Glarmesteren kender materialet godt, da det bruges til
skilte, montrer, brusekabiner, brilleglas, og video-storskærme.

Polycarbonat, PC
Et velkendt handelsnavn for dette materiale er "Lexan". Polycarbonat er
meget sejt, stærkt og relativt stift. Ualmindeligt slagfast, nærmest
brudsikkert. Tåler ikke stærke syrer og baser samt mange opløsningsmidler
men bestandigt overfor sol/salt. Glarmesteren kender materialet godt da det
bruges til afdækningsskærme og skueglas, brystværn til broer, lyspaneler,
kupler og maskindele. Materialet bruges i øvrigt også til CD'er og
genbrugsflasker.



/Bjarke



"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> wrote in message
news:42af1e3d$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...
>
snip

> Plexiglas og pylycarbonat / lexan er det samme.

snip



Preben Christensen (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Preben Christensen


Dato : 14-06-05 20:42

Hej

Jeg overvejer måske at tage den jernplade med til en glarmester og lade ham
udføre arbejdet proffesionelt


--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen



MAXI-87 (14-06-2005)
Kommentar
Fra : MAXI-87


Dato : 14-06-05 21:17

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42af1e3d$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...
> Plexiglas og pylycarbonat / lexan er det samme.
Hej
Det er i hvert tilfælde noget sluder.
Hilsen
Hans



Jacob (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 14-06-05 21:36


"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev i en meddelelse
news:42af3b30$0$18647$14726298@news.sunsite.dk...
> "Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:42af1e3d$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...
>> Plexiglas og pylycarbonat / lexan er det samme.
> Hej
> Det er i hvert tilfælde noget sluder.
> Hilsen
> Hans
>
Hos en glarmester fik jeg infoen samt en 18mm tyk polycarbonatplade samt
besked om at det var den korekte betegnelse for plexiglas.
Hvilke opløsningsmidler er det at polycarbonat skulle være særligt følsomme
over for som acryl ikke er ?


jacob



MAXI-87 (14-06-2005)
Kommentar
Fra : MAXI-87


Dato : 14-06-05 21:52



"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42af3faa$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...
> Hos en glarmester fik jeg infoen samt en 18mm tyk polycarbonatplade samt
> besked om at det var den korekte betegnelse for plexiglas.
> Hvilke opløsningsmidler er det at polycarbonat skulle være særligt
> følsomme over for som acryl ikke er ?
Hej
Normalt når nogen kalder plast plexiglas, er det benævnelsen for
akryl, men i fagsprog er der ikke noget der hedder plexiglas - og
jo jeg ved godt nogle firmaer kaldet det plaxiglax, men hvorfor ved
jeg ikke, det er sludder.
Jeg tror simpelt hen ikke på det er PC du har fået, for at varm bukke
PC uden luft bobler, skal varmen ligge inden for nogle få grader fra
du kan bukke det, og ikke bukke det.
18 mm ? det var dog helt vild voldsom tyk.
PC er mindre ømfindtlig overfor opløsningsmidler i forhold til akryl.
Akryl tåler næsten intet, prøv en gang at rengøre med sprit, og din
rude er mælkehvid.
Jeg har lavet nogle hylder i akryl, de er hel krakeleret på grund af
alm. rengøring middel som ajax, eller hvad lillemor nu bruger, på trods
af formaninger om at bruge det mildeste rengøring middel.
Hilsen
Hans



Bjarke Christensen (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 14-06-05 22:17

Ja, så har du fundet en glarmester der ikke ved hvad han taler om.

Bjarke

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> wrote in message
news:42af3faa$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...
>
snip
> Hos en glarmester fik jeg infoen samt en 18mm tyk polycarbonatplade samt
> besked om at det var den korekte betegnelse for plexiglas.
snip



Harding E. Larsen (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 15-06-05 08:27

Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.dk> (IngenSpam) skrev:
>Ja, så har du fundet en glarmester
>der ikke ved hvad han taler om.
>
>Bjarke
>
>"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk>
>wrote in message
>news:42af3faa$0$18641$14726298@news.s unsite.dk...
>>
>snip
>> Hos en glarmester fik jeg infoen
>>samt en 18mm tyk polycarbonatplade samt
>> besked om at det var den korekte
>>betegnelse for plexiglas.
>snip

Nærmere specifikation af de to materialer, findes på:

http://www.plastcenter.dk/defaults.asp?id=6&uid=0&sid=21 PMMA

http://www.plastcenter.dk/defaults.asp?id=6&uid=0&sid=23 PC

Det kan være at linket skal sendes til den uvidende glarmester for
info.

For en del år siden fik jeg fremstillet en buet frontskærm i
lighed til min B-31 i lighed med Maxi 87´s billede.
Jeg lavede først en skabelon hvor midterlinien af ruden kunne
ligge vandret.
Opgaven blev overdraget til Linatex, som på daværende tidspunkt
lavde varmeovne til opgaven.
For at PC pladen ikke får trykmærker fra formen lægges der først
et dertil beregnet klæde over formen. PC pladen anbringes og ovnen
kører op til den rette temperatur. Efter ca en time havde pladen
den ønskede form efter skabelonen.
Efterfølgende blev kanterne forarbejdet og øverst blev der
monteret en aluskinne som anvendes på siden af campingvogne for
montering af fortelt.
Det er rimeligt vigtigt at pladen har en rimelig tykkelse/stivhed
således at den ikke kan gå i stykker om en person på dækket bliver
smidt direkte ned på frontskærmen i en voldsom sø.
Jeg havde valgt en 8 mm plade; men Linatex havde kun 10 mm på
lager, så det blev resultatet, en ikke ringere løsning for
fastgørelsen foroven og for neden.
Sprayhoodtaget bliver meget lettere at lave, det er nu kun ét
stykke stof med et par indstiksvinkler.
Vi har også et medlem i B-31 klubben som arbejdede videre med
ideen og satte et PC "tag" på i stedet for sprayhoodstoffet.

Mvh/Harding


Harding E. Larsen (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 16-06-05 09:46

>Opgaven blev overdraget til Linatex, som på daværende tidspunkt
>lavde varmeovne til opgaven.

Her er linket til det firma som har overtaget pladebearbejdning
fra Linatex: http://www.cretex.dk/dk300.html

Mvh/Harding


Claus Tersgov (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 15-06-05 09:15


"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev

> Plexiglas og pylycarbonat / lexan er det samme.

Nej, det er ikke rigtigt. Men de har det tilfælles, at de alle sammen er
gennemsigtige

Dernæst er Lexan et varemærke, og deres produkter findes i et utal af
varianter, bl.a. findes der skudsikkert Lexan.


Claus



MAXI-87 (14-06-2005)
Kommentar
Fra : MAXI-87


Dato : 14-06-05 21:26

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:42adfd71$0$227$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
> Kan man købe plexiglas man selv kan bøje så det passer til vinsspejlet på
> båden?
> Eller hvad gør man når man skal have nyt vindspejl lavet?
Hej Preben
Hvis jeg må give dig et godt råd, så brug 3 - 4 mm PC (polycarbonat)
Jeg har erfaring i at bore huller i akryl, og ved hvordan det skal gøres, på
trods af dette, valgte jeg PC, fordi akryl springer for et godt ord.
Hvis du sender en mail kan jeg give dig et hint hvor du muligvis kan få
det rimelig billigt.
Jeg har lavet en ny vindspejl på min Maxi, ingen problemer med PC.
start med at lave en skabelon i tynd finer eller meget kraftig karton.
Du kan se min vindspejl her:
http://www.honet.dk/spiler/index.html

Jeg skulle så bruge en aluskinne med hulkel til sprayhod, som stiver PCen
meget.
Så måske du også skal gøre dette, da PC er meget "blød" men skriv hvis
du vælger denne løsning, så skal jeg hjælpe dig videre.

Hilsen
Hans



Preben Christensen (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Preben Christensen


Dato : 14-06-05 22:24

Hej Hans

Du har hermed min mailadresse
dunder@pc.dk


--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen



Helene og Lars (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Helene og Lars


Dato : 15-06-05 07:54

Hej

Det duer ikke med plexiglas, Du kan godt bøje det, men det knækker efter et
stykke tid.

Du skal bruge LEXAN, det kan holde.

MVH lars
"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:42adfd71$0$227$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
> Kan man købe plexiglas man selv kan bøje så det passer til vinsspejlet på
> båden?
> Eller hvad gør man når man skal have nyt vindspejl lavet?
>
>
> --
> Venlig Hilsen
>
> Preben Christensen
>
>



Carsten Holck (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 15-06-05 09:50

Helene og Lars said the following on 15-06-2005 08:53:
> Hej
>
> Det duer ikke med plexiglas, Du kan godt bøje det, men det knækker efter et
> stykke tid.
>
> Du skal bruge LEXAN, det kan holde.
>
Til gængæld bliver det nimt ridset - det er nemlig ret blødt.
/carsten

Claus Tersgov (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 15-06-05 10:00


"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev

> > Du skal bruge LEXAN, det kan holde.
> Til gængæld bliver det nimt ridset - det er nemlig ret blødt.

Min mening er, at det i det hele taget er noget lort på en båd....

Jeg har konsekvent altid valgt glas, når det overhovedet er muligt. Uanset
hvilket produkt, man vælger, så er det kun et spørgsmål om tid, før det
bliver kedeligt at se på, medmindre man sætter noget film på.

Der kan jeg absolut anbefale "orkanfilm", splintsikring, sikkerhedsfilm
eller hvad det nu kaldes. Desværre koster det næsten kr 400,- pr.
kvadratmeter, men til gengæld holder det langt bedre end plastikglasset. En
solfilm kan også bruges, men den holder næppe lige så længe som
splintsikring.

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit
Låsebelag i rustfrit stål til påhængmotor inkl lås.
Se billeder her: www.myboat.dk/blok.htm



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste