Ørnvik 460 - nybegynder
Fra : Per

Dato : 13-06-05 20:34

Hej NG!

Jeg er helt nybegynder indenfor sejlads - jeg har lige taget
speedbådsbeviset og er blevet lidt bidt af at købe en motorbåd.

Jeg har set lidt på annoncer her og der og jeg kunne godt tænke mig noget i
stil med en Ørnvik 460.
http://www.ketner-outdoor.dk/mercury_produkter/baade/oernvik/oe460cr.html

eller evt. sådan en fætter her:
http://www.hellers.dk/da/mazury485.htm

Den skal bruges til hyggesejlads primært for mig og konen - evt. et par
venner med i ny og næ.

Jeg vil helst have en lille båd til at starte med, så kan jeg altid købe
større en gang.

Er det ok begynder både eller er der andet jeg skal burde se på - Max pris
ca. 100.000 for ny med motor.

Jeg vil dog helst have en brugt.

Nogen gode råd?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Henning

Dato : 13-06-05 21:03

>Jeg vil dog helst have en brugt.
>
>Nogen gode råd?
Tag på rundtur i de lokale havne, og se hvad der måtte være. Der er
altid nogle både til salg - det er væsetnlig billigere at købe privat
frem for forhandler. Brug din sunde fornuft og få en prøvetur.
For 50.000,- kommer du rigtig langt! Du kan sagtens få en ~20 fods
kabinebåd med 50Hk motor til 50.000,-.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : MAXI-87

Dato : 13-06-05 21:27

> [...]
> venner med i ny og næ.
> Jeg vil helst have en lille båd til at starte med, så kan jeg altid købe
Hej
Ikke fordi jeg skal sige for eller i mod nogen af dem.
Men som jeg husker det, fra dengang med kabinebåd.
Dejlig at man hurtig kan komme frem.
Når man hygger med et par øl og mad, ja så skal konerne på toilet, det
er lidt nemmere med mænd
Det samme med de to små piger - man var kun lige kommet ud, ja så skulle
de på toilet, og her var en pøs ikke lige det bedste i den alder.
Vi slæbte benzin i store mængder, hele tiden.
I en del havne kunne man kun få diesel, så vi fik også en del motion.
En kabine båd ligger urolig når den ikke er i fremdrift.
Så hvis jeg skulle gøre det hele om igen, ja så valgte jeg en båd med
indenbords motor, hvis det er hyggesejlads med overnatning i fremmed havn
som kan friste.
En Skilsø 23 eller noget i den retning, - i god stand - ville jeg nok starte
med.
Det er også en tanke værd om konen er god til at entre en levende kabinebåd
fra stævnen, evt, også om børn kan færdes rundt på båden.
Bare lige nogle tanker, som måske kan udlede nogle spørgsmål hos jer.
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Herman Persson

Dato : 14-06-05 06:12

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som kan friste.
> En Skilsø 23 eller noget i den retning, - i god stand - ville jeg nok

Nu har Per nok ikke taget speedbådskørekort, fordi han drømmer om en Skilsø
23
Det er jo en helt anden type båd og sejlads. Begge har fordele og ulemper.

Herman.

Fra : MAXI-87

Dato : 14-06-05 21:15

"Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nu har Per nok ikke taget speedbådskørekort, fordi han drømmer om en
> Skilsø
> 23
> Det er jo en helt anden type båd og sejlads. Begge har fordele og ulemper.

Hej - se nu spurgte Per om andres erfaringer, OG jeg skriver udtrykkelig, at
hvis JEG skulle gøre det hele om, ja så ville JEG o.s.v
Men jeg skal da gerne lade være med at komme med personlige synspunkter, og
kun skrive det du gerne vil læse.
Hilsen Hans

Fra : Herman Persson

Dato : 18-06-05 11:51

Rooolig nu Dels var der en smiley i mit indlæg, og dels skrev Per:

[...]

En Skilsø 23 er ikke 'i stil med en Örnvik 460'. Tænk på, at Per er 'helt
nybegynder' - og så er der da ingen grund til at anbefale ham en båd, der er
i et helt andet segment.

Herman.

Fra : MAXI-87

Dato : 18-06-05 21:11

og så er der da ingen grund til at anbefale ham en båd, der er
> i et helt andet segment.
Hej
Se det var jo lige den skjulte dagsorden - jeg kender en del
som hurtig blev træt af kabinebåd - jeg selv indbefattet.
Jeg ville bare give nogle input som kunne få manden til at
tænke andre tanker, og evt. - selvfølgelig afhængig af alder og
temperament - måske se andre muligheder.
Det kniber altså stadigvæk for mig, at se det forskrækkelige i
mit indlæg, jeg ville da gerne have haft de erfaringer jeg har i dag, da
jeg absolut skulle have en kabinebåd, som vi hurtig blev træt af.

Her er vi alle glade, lige kommet hjem efter en herlig prøve tur på knap
40 mil i det herligste vejr, vores første tur i vores gamle Maxi 87
hold op hvor den sejler godt af en så gammel båd at være.
Desværre var der mange jetjager og kabinebåde der larmede og ødelagde
idyllen.

Hilsen
Hans

Fra : Herman Persson

Dato : 19-06-05 04:12

> [...]
> mit indlæg, jeg ville da gerne have haft de erfaringer jeg har i dag, da
> jeg absolut skulle have en kabinebåd, som vi hurtig blev træt af.

Jeg tror, at mange af os har prøvet os frem med forskellige bådtyper - før
vi finder den, der har blivende værdi for os. For dit vedkommende altså
fra
kabinebåd over (ønsket om ?) Skilsø 23 til Maxi 87. For mit vedkommende
fra
Maxi 68 - som nu er sat til salg - til kabinebåd. Den passer perfekt til
vores behov og er i alle situationer nem at tumle, når man er alene.
Køb af den første båd er nok ofte baseret på delvis urealistiske
forestillinger om, hvilke behov man har på længere sigt. Men heldigvis kan
man så prøve sig frem uden de helt store omkostninger, hvis man køber
brugt.

> [...]
> hold op hvor den sejler godt af en så gammel båd at være.
> Desværre var der mange jetjager og kabinebåde der larmede og ødelagde

I dag vil vi være i en af de larmende kabinebåde på Roskilde Fjord

Herman.

Fra : Herman Persson

Dato : 14-06-05 06:07

> [...]
> http://www.hellers.dk/da/mazury485.htm
>
> Den skal bruges til hyggesejlads primært for mig og konen - evt. et par

Tillykke med speedbådskørekortet. Jeg vil stærkt anbefale dig at købe brugt,
for det er langt fra sikkert, at du rammer rigtigt første gang. Örnvik 460
kan godt se fristende ud, men hvis du efter et år eller to, vil skifte,
taber du en masse penge. Selv sejler jeg i en Uttern 4900 Cab.

http://www.ketner-outdoor.dk/brugte_baade/motorbaade_paahaengsmotor/prod_201
1.html

Og den er nøje udvalgt, bla. fordi den har en stor forluge, så man slipper
for at balancere på et smalt sidedæk, når man skal ombord fra stævnen - og
det skal man som oftest.

Med 40 hk går den 27 max knob og er mest komfortabel ved 17-19 knob. Jeg har
været ude i 11 m/s og det gav ikke andre problemer, end at jeg blev temmelig
våd.

Hvor i landet bor du? Har du havneplads, eller skal det være en trailerbåd?

Prøv www.udkig.dk, Den Blå Avis osv. Hvis du handler hos en forhandler /
bådmægler, er du bedre beskyttet af Købeloven, end hvis du handler privat -
til gengæld vil prisen være noget højere. Benzinforbruget for planende både
nævnes ofte som et problem, men med en 25 liter tank ombord og et par 10
Liters dunke, hvoraf man altid medbringer medbringer en fyldt, kan man komme
langt. Det er jo ikke just en båd, man sejler meget lange distancer i. Mit
benzinforbrug ligger på ca. 0,6 liter pr. sømil, og det er langt fra den
største post på årsbudgettet - det er nemlig forsikringen på over 4.000 kr.

Nej, der er hverken toilet eller andre faciliteter, men hverken jeg eller
mine (kvindelige) bekendte har haft problemer med at tisse i en pøs. Vi
sejlere kalder en spand for en pøs

Spørg endelig, hvis der er mere, du vil vide.

> Jeg vil helst have en lille båd til at starte med, så kan jeg altid købe
> større en gang.

Det er en god idé at starte med en lille båd, for den er selvfølgelig
nemmere at tumle. Og som nybegynder er der en masse, du skal lære. Det er
bla. ikke helt nemt at lave havnemanøvrer, men det har du jo snuset til, da
du tog speedbådskørekortet.

Herman.

Fra : Lasse Nielsen

Dato : 14-06-05 20:12

Hej Per,

jeg er ligesom dig nybegynder og købte sidste år en Ryds 435FC 40HK Yamaha
4-Takt, mend samme formål som dig, nemlig en tur med kæresten og et par
venner i ny og næ og det er den fin til. Det eneste jeg vil anbefale dig er
at såfremt du køber en med påhængsmotor som du muligvis gør, så giv gerne
lidt ekstra og få en 4-takter - den larmer ikke sammenligne tmed en 2-takter
og benzin økonomien er meget bedre.

Held og lykke med dit valg.

Mvh

Lasse

Fra : Rochy Nielsen

Dato : 19-07-05 19:21

Hej Lasse
Med hensyn til 2 - takter og 4 - takter er der ikke den forskild du
beskriver
hvis vi taler om nye og moderne motorer så er benzinforbruget stort set ens
med et lille + til 2 - tateren
støj er også ret ens på di to motore
men taler man om trækkraft er der en stor fordel ved at vælge en 2 -
takteren og somregel også en del lettere alt efter størrelse

mvh Rochy