AMD XP Mobile, er de 100% kompatible med a~
Fra : Peter

Dato : 13-06-05 20:12

Hej.

Jeg er nød til at spørge, for at sikre mig....

Sådan en Amd XP-M, er den helt kompatibel med de "rigtige" XP processorer ??
Kan man i alle tilfælde bare sætte en XP-M i sin maskine, hvis det er sådan
en fætter man lige er faldet over, eller hvad skal man kontrollere, eller
tænke over ??

Mvh.
Peter

Fra : JK

Dato : 13-06-05 21:00

On Mon, 13 Jun 2005 21:12:23 +0200, "Peter" <p@tele.dk> wrote:

> [...]
>en fætter man lige er faldet over, eller hvad skal man kontrollere, eller

Nej, de er ikke kompatible. Det er sådan set et 'hack' at bruge dem.
Nogle bundkort kan ikke lide dem, og er bundet til 6x multiplier med
dem (deres laveste i power-now mode).

Man skal søge på google f.eks. med ens eksakte bundkort navn og xp
mobile og se om vejen er farbar.

Eller et forum som amdmb.com i undergruppe for ens bundkort mærke og
søge der.

Fidusen ved dem er jo, at de er ulåste på multiplier. Så det skal være
et nforce2 bundkort f.eks. af de justerbare tweaker udgaver.

mvh

John

Fra : Peter

Dato : 13-06-05 22:43

Hej.

Ok, tak for info.....

Er der så en venlig person her i NG, der kan sige mig om jeg vil løbe ind i
problemer med en XP-M 2400 i 35W udgaven, sammen med mit MSI KT880 Delta-FSR
motherboard ??

Jeg ved nemlig ikke precis hvad det er jeg skal kikke efter.....

Mvh.
Peter

Fra : JK

Dato : 14-06-05 08:32

On Mon, 13 Jun 2005 23:43:02 +0200, "Peter" <p@tele.dk> wrote:

> [...]
>problemer med en XP-M 2400 i 35W udgaven, sammen med mit MSI KT880 Delta-FSR

Her er en kommentar om via kt880 (soyo) og xp-m:

http://forums.pcper.com/showthread.php?t=361147&highlight=kt880+xp-m

du vil være begrænset til multiplier 12.5x

200x12.5 = 2.5 GHz, men hvis ikke du kan køre fsb200 p.gr.a. ram eller
lignende er du lidt på den, da 12.5x166=2.08 GHz

Så har jeg fundet ud af, at dit bundkort har pci/agp lock som default:

http://forums.pcper.com/showthread.php?t=305710&page=21&pp=15&highlight=kt880+xp-m

Det er jo absolut godt !

Hvis det har indstillelig multiplier og Vcore i bios, så ville jeg
vove forsøget.

mvh

John

Fra : Peter

Dato : 14-06-05 09:49

Hej.

Tak for dit svar.....

Jeg ved at jeg kan indstille FSB til alt imellem 100 og 280Mhz (med 1 mhz
spring så vidt jeg husker), men de andre ting kan jeg ikke lige huske, der
skal jeg nok først hjem og kontrollere i bios´en.....
(Det står nemlig ikke i manualen som jeg lige har downloadet)

Jeg ved dog at jeg kan indstille spændingen på cpu´en, men ikke hvor meget
jeg kan indstille den, det samme gør sig gældende for multiplieren, den kan,
men jeg kan ikke huske hvor meget.....

Så vidt jeg husker, så er min XP1800 (model 6) som jeg køre med nu, slet
ikke i top på multiplieren.....

Hvad er egentlig idial indstillingerne for en XP-M 2400 ??
133/266 og 15x ved 1,35v ??

Mvh.
Peter

Fra : Brian Lund

Dato : 14-06-05 10:56

> Hvad er egentlig idial indstillingerne for en XP-M 2400 ??
> 133/266 og 15x ved 1,35v ??

Ideal eller normal?

Normal er 1,8 GHz ved 133 MHz, så det giver en multiplier på 13,5, Vcore
1,35.
Min XP-M 2400+ kører lige nu 2083 MHz (166 * 12,5) ved Vcore 1,5.

Brian

Fra : JK

Dato : 14-06-05 11:12

On Tue, 14 Jun 2005 11:56:29 +0200, "Brian Lund"
<geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote:

>Ideal eller normal?
>
>Normal er 1,8 GHz ved 133 MHz, så det giver en multiplier på 13,5, Vcore
>1,35.
>Min XP-M 2400+ kører lige nu 2083 MHz (166 * 12,5) ved Vcore 1,5.

Det er jo så spørgsmålet, Peter, hvad din ram kan ?

Er det pc2700, så er fsb166 nok maksimum.

Så kan du køre ligesom Brian med 12.5x166.

Men har du pc3200 ram, så er maksimum 12.5x200. Det er jo en anden
snak.

Dernæst skal du finde ud af i bios at låse pci og agp til 33 og 66
MHz.

mvh

John

Fra : Peter

Dato : 14-06-05 15:32

Hej igen....

Jeg tænker på hvad det rigtige er for den cpu, altså hvad AMD anbefaler,
ikke hvad den kan, for den kan sikkert meget mere end AMD anbefaler.....

> Det er jo så spørgsmålet, Peter, hvad din ram kan ?
> Er det pc2700, så er fsb166 nok maksimum.

Jeg har taget lidt data fra min maskine, så kan vi se om det er noget i kan
(og vil) gange og dividere lidt på, så vi kan se hvad den måske kan komme
til at kunne yde...

Mine Ram er Kingston DDR 3200 (400Mhx) CAS 2,5
I Bios kan jeg stille:
FSB fra 100-280 Mhz
Multiplier fra 6x-15x
CPU spændingen kan gå fra 1,35V til 2,3V

Mvh.
Peter

Fra : Brian Lund

Dato : 14-06-05 18:33

> Jeg tænker på hvad det rigtige er for den cpu, altså hvad AMD anbefaler,
> ikke hvad den kan, for den kan sikkert meget mere end AMD anbefaler.....

Anbefaler? - Som sagt er dens normalhastighed 1800 MHz ved 133 MHz FSB!

> [...]
> FSB fra 100-280 Mhz
> Multiplier fra 6x-15x
> CPU spændingen kan gå fra 1,35V til 2,3V

Så skulle det ikke være umuligt at køre 2500 MHz (12,5*200 MHz)!

Brian

Fra : Peter

Dato : 14-06-05 19:56

Hej.
Tak for svar.....

> Anbefaler? - Som sagt er dens normalhastighed 1800 MHz ved 133 MHz FSB!

Ok, det er så forstået, jeg har nok bare haft lidt svært ved at formulere
mit spørgsmål, korrekt, undskyld....

> Så skulle det ikke være umuligt at køre 2500 MHz (12,5*200 MHz)!

Tak, det er jo en hel del.....
Så altså ingen grund til at bekymre sig over om det overhovedet kommer til
at virke, jeg glæder mig helt til den nye processor kommer med posten om 14
dages tid....... (Den er nemlig bestilt, men er i restordre i øjeblikket)

Tak til jer alle for jeres hjælp.

Mvh.
Peter

Fra : Thomas Hansen

Dato : 13-06-05 21:40

On Mon, 13 Jun 2005 21:12:23 +0200, Peter <p@tele.dk> wrote:

> Sådan en Amd XP-M, er den helt kompatibel med de "rigtige" XP
> processorer ??

Ja. Det er nøjagtid den sammen cpu. Den er bare ulåst og med lavere core
volt.

/Thomas