CPU Temperatur.
Fra : Kenny.

Dato : 13-06-05 16:26

Hej NG.

Har ladet mig fortælle at man i Bios kan se temperaturen
på sin Processor, nogen der kan guide mig igennem hvordan
man gør det? Har lige fået nyt kølesystem og vil lige tjekke
om det har hjulpet på kølingen. Hvad er standard temp. på
en 1400 Intel Celeron Processor ca. Nogen der ved det?

Mvh. Kenny.

Fra : Anders Lund

Dato : 13-06-05 17:54

Kenny. wrote:
> Har ladet mig fortælle at man i Bios kan se temperaturen
> på sin Processor, nogen der kan guide mig igennem hvordan
> man gør det? Har lige fået nyt kølesystem og vil lige tjekke

Under opstart af computeren, vil der stå at du kan trykke Del, F1, F2,
F10 eller noget andet, for at komme i BIOS / setup. Tryk på den knap der
bliver skrevet.

> om det har hjulpet på kølingen. Hvad er standard temp. på
> en 1400 Intel Celeron Processor ca. Nogen der ved det?

Det kan man desværre ikke helt sige. Faktorer som CPU køler,
luftgennemstrømining i kabinettet og unøjagtigheder i temperaturføleren
giver nogle udslag.

Men du kan jo nok få et par bud her fra gruppen... men det bedste ville
jo være at kende den oprindelige temperatur. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kenny.

Dato : 13-06-05 20:54

Hej igen.

Det var F10. Så startede Windows godt nok ikke op og der
kom ligesom en menu istedet for. Der var forskellige funktioner,
indstilling af ur og enkelte andre ting men intet der havde med
temperaturen at gøre?

Kenny.

Fra : Anders Lund

Dato : 13-06-05 21:02

Kenny. wrote:
> [...]
> kom ligesom en menu istedet for. Der var forskellige funktioner,
> indstilling af ur og enkelte andre ting men intet der havde med

F10.... er det en HP? Det er ikke alle computere hvor man kan se disse
oplysninger. Nogle gange kan man se det fra Windows. Hent programmet
SpeedFan - det kan se sådan nogle ting.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Hans

Dato : 13-06-05 21:31

Kenny. wrote:
> [...]
> kom ligesom en menu istedet for. Der var forskellige funktioner,
> indstilling af ur og enkelte andre ting men intet der havde med

Hent Everest Home Edition her:

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en

Se under PC og Sensorer.

Hans

Fra : Kenny.

Dato : 14-06-05 17:19

Hej igen...

Det sidste dér virker, kan se min temperatur ligger og svæver mellem
50 og 55 grader Celcius, er det meget normalt? Grunden til jeg er lidt
i tvivl om det køler godt nok er, at jeg købte en ny køler med monteret
blæser på og monterede den bare sådan uden videre. Så dog inden, at
der i bunden af køleren sad ligesom et rødt stykke "tape" at se på, lignede
noget gafa-tape af en slags? Er så kommet i tvivl om jeg skulle have
fjernet dette inden jeg monterede køleren? Maskinen virker fint nok
og den opfører helt igennem normalt, men hvis det "tape" sidder imellem
køler og processor kan den vel ikke komme af med varmen optimalt?

Mvh. Kenny.

Fra : Rander

Dato : 14-06-05 18:50

Tue, 14 Jun 2005 18:18:34 +0200 brugte Kenny. 16 linier på at fortælle
dette til dk.edb.hardware:

> [...]
>og den opfører helt igennem normalt, men hvis det "tape" sidder imellem
>køler og processor kan den vel ikke komme af med varmen optimalt?

Jo, du kan risikere at der på køle-kernen er på processoren sidder nogle
små, næsten mikroskopiske ridser. hvis der kommer til at sidde sådan nogle
luftbobler mellem CPU-kerne og køler vil de virker som isolator, og SÅ kan
CPU'en ikke komme af med varmen optimalt.

Tapen fungerer ligesom kølepasta - den leder varmen, og er der nogle ridser
imellem lægger den sig ned i ridserne og fylder "boblerne" ud, så den køler
bedre.

Så tapen skal blive siddende. Hvis der sad et stykke plastik over skulle
det have været fjernet, så tapen føles lidt klistret...

http://rander.dk (temporarily down!)

Buschauffører over hele landet nedlægger arbejder (DR nyhedsbrev)

Fra : Kenny.

Dato : 14-06-05 19:30

Det er det sidste du skriver jeg er kommet i tvivl om,
om der var noget plastik der skulle have været fjernet?
Umiddelbart så det ikke sådan ud, der var et stykke tyk tape
i farven rød på størelse med et frimærke, det var umiddelbart alt?

Kenny.

Fra : Rander

Dato : 14-06-05 19:46

Tue, 14 Jun 2005 20:29:37 +0200 brugte Kenny. 8 linier på at fortælle dette
til dk.edb.hardware:

> [...]
>Umiddelbart så det ikke sådan ud, der var et stykke tyk tape
>i farven rød på størelse med et frimærke, det var umiddelbart alt?

Ja, men typisk sidder der et lille stykke beskyttelsesfilm henover, da det
eller kan tiltrække forskelligt skidt og snavs. Typisk ser tapen nærmest
gennemsigtig ud når først beskyttelsen er pillet af...

http://rander.dk (temporarily down!)

"Hvorfor toner du ikke ren trompet?" (Spørgsmål til Schlüter i DR)