date, datetime, timestamp, time
Fra : MooreHojer

Dato : 13-06-05 10:53

Hej NG

Sidder med en mySQLdatabase og skal vælge format til en kolonne der skal
indeholde en dato. Men jeg er i tvivl om hvad jeg skal vælge...
Hvad er forskellen på: DATE, DATETIME, TIMESTAMP og TIME? Og hvilken vil
være bedst at vælge når det skal bruges til at sortere mine poster efter
dato?

Håber I kan hjælpe.

På Forhånd Tak!

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/

Fra : Martin

Dato : 15-06-05 18:30

MooreHojer wrote:
> [...]
> Hvad er forskellen på: DATE, DATETIME, TIMESTAMP og TIME? Og hvilken vil
> være bedst at vælge når det skal bruges til at sortere mine poster efter

DATE (viser YYYY-MM-DD)
DATETIME (viser YYYY-MM-DD HH:MM:SS)
TIMESTAMP (viser antal sekunder fra unixtime)
TIME (se den ka jeg ikk lige huske men mon ik det bare er HH:MM:SS)

Anyway - DATE og DATETIME er rimelig ens bortset fra at den ene kan vise
timer, minutter og sekunder - og den opdatere ikke tiden selv - og skal
indsættes med fx NOW()

TIMESTAMP er lidt anderledes, da den opdaterer feltet hvis du bare laver
en update på rækken eller en insert uden at sige at timestamp skal
opdateres - så gør den det selv.

Timestamp bruger jeg til mine changelogs osv. men i fx gæstebog, links,
forum osv. der bruger jeg DATE eller DATETIME da den ikke opdatere hvis
man ændre i indlægget

Fra : MooreHojer

Dato : 15-06-05 20:51

> [...]
> links,
> forum osv. der bruger jeg DATE eller DATETIME da den ikke opdatere

Jeg Takker!