Ingen VENSTRE-klik
Fra : MooreHojer

Dato : 13-06-05 10:43

Hej NG

Jeg har koden til 'ingen-højre-klik' men problemet er at jeg på min side
KUN vil have højreklik, så mit spg er om koden kan ændre så den ikke
tillader venstreklik med musen?

Min højreklikskode ser sådan her ud:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript1.1">function right(e) {
if (navigator.appName == "Netscape" && (e.which == 3 || e.which == 2))
return false;else if (navigator.appName == "Microsoft Internet Explorer"
&&
(event.button == 2 || event.button == 3)) {alert("hvad tror du
selv???");
return false;}return
true;}document.onmousedown=right;document.onmouseup=right;
if (document.layers) window.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
if (document.layers) window.captureEvents(Event.MOUSEUP);
window.onmousedown=right;window.onmouseup=right;</script>

og jeg hare uden held prøvet at ændre den.
Er der nogen der kan hjælpe?

På Forhånd Tak!

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 13-06-05 10:59

2 & 3- tallet i "e.which == 3" angiver at det er knap 2 og 3 der skal
tjekkes på. Dette er din højrekliksknap og en evt. 3. knap.

Ændre du dette til 1 er det venstreklik knappen der tjekkes på. Så skulle
det gerne virke.

At jeg så undre mig over hvad du skal bruge det til er en helt anden sag,
men der er nok en fornuftig forklaring :)

/Marten

Fra : MooreHojer

Dato : 13-06-05 11:17

> [...]
>tjekkes på. Dette er din højrekliksknap og en evt. 3. knap.
>
> Ændre du dette til 1 er det venstreklik knappen der tjekkes på. Så

Sådan her?

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript1.1">function right(e) {
if (navigator.appName == "Netscape" && (e.which == 3 || e.which == 1))
return false;else if (navigator.appName == "Microsoft Internet Explorer"
&&
(event.button == 1 || event.button == 3)) {alert("hvad tror du
[...]

Det virker ikke...

> At jeg så undre mig over hvad du skal bruge det til er en helt anden
> sag, men der er nok en fornuftig forklaring :)

Til en downloadside hvor brugeren skal tvinges til at højreklikke og
sige gem som, i stedet for at klikke på linket og komme til at åbne
filen i browservinduet...

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 13-06-05 11:53

function right(e) {
if (navigator.appName == "Netscape" && (e.which == 1 )) return false;
else if (navigator.appName == "Microsoft Internet Explorer" && (event.button
== 1 )) {
alert("hvad tror du selv???");
return false;
}
return true;
}
[...]

virker fint i msie.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-06-05 14:25

MooreHojer skrev:

>Til en downloadside hvor brugeren skal tvinges til at højreklikke og
>sige gem som, i stedet for at klikke på linket og komme til at åbne
>filen i browservinduet...

Hmm - hvorfor egentlig?

Det må vel være op til brugeren.

Og hvad med brugere, der har slået javascript fra?

Brug noget serverside, php eller asp i stedet for.

Men ellers, virker i Opera og IE, har ikke mulighed for at teste
i andre browsere pt.

<head>
<script type="text/javascript">
function gem() {
alert("Højreklik og vælg gem destination som...");
window.event.returnValue = false;
}
</script>
</head><body>
her.</span></a>
--
Knud

Fra : MooreHojer

Dato : 13-06-05 14:58

> Hmm - hvorfor egentlig?
>
> Det må vel være op til brugeren.

Mange af dem der benytter siden er ikke ligefrem gode til det med pc, så
hvis de trykker på et link til et regneark og det åbner i deres
browservindue går de helt i spåner og ved ikke hvad de skal gøre...

> Og hvad med brugere, der har slået javascript fra?

De brugere er ofte (efter min erfaring) dem der har lidt forstand på
PC'er og ikke går helt i koma hvis der pludselig dukker et regneark op i
deres browservindue.

> [...]
> <script type="text/javascript">
> function gem() {
> alert("Højreklik og vælg gem destination som...");

Tak for det

> Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
> Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Hallelujah, jeg kan ikke være mere enig

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-06-05 15:07

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Men ellers, virker i Opera og IE, har ikke mulighed for at teste
> i andre browsere pt.

> her.</span></a>

Hvorfor ikke bare bruge onclick-hændelsen på a?:

her');return false;">Hent</a>

(evt. pakket ind i en funktion som før).

Ovenstående er ikke testet, men det burde virke på samme måde som KEG's
forslag.

--
Jens Gyldenkærne Clausen