Kan et gammelt antenneanlæg genbruges ?
Fra : Jakob M

Dato : 13-06-05 10:07

I ejendommen hvor jeg bor har der engang været et fællesantenneanlæg. Det
bruges ikke mere, da beboerne besluttede at få TDC kabel tv i stedet.
Stikdåserne (TV+radio) er der dog stadigvæk, ved siden af TDCs stikdåser.
Jeg formoder at de gamle kabler mødes et eller andet sted i ejendommen, der
hvor antenneanlægget før var.
Spørgsmålet er så om de gamle kabler kan genbruges til en samlet
internet+kabeltv og telefonløsning ?. På den måde kan vel spare en del
udgifter ?.

Mvh
Jakob

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-06-05 11:00

Jakob M <smoelf@gmail.com> writes:
>Spørgsmålet er så om de gamle kabler kan genbruges til en samlet
>internet+kabeltv og telefonløsning ?. På den måde kan vel spare en del
>udgifter ?.

Måske. De gamle anlæg var 60 ohm - det dutter ikke i dag. Der er
også meget strenge krav til støjtæthed, hvis det nye anlæg skal
bruge S-kanaler. Det er heller ikke sikkert, at det gamle anlæg
kan leve op til det.

Men når I når langt nok til at undersøge priser, kan I jo få lov
af generalforsamlingen til at bruge lidt penge på en konsulent.
Han kan gennemgå det gamle anlæg, og kan det bruges, har I nok
sparet lidt penge. Kan det ikke, nåja, så har I spildt et par
timers betaling til ham.

Det store "men" er dog, at I formentlig gerne vil have Ethernet
og separat(e) telefonlinje(r) til lejlighederne også. Hvis I skal
ud at investere i kabling af det, så er antennekablingen nærmest
gratis at hælde oveni.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-06-05 11:16

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev

> Spørgsmålet er så om de gamle kabler kan genbruges til en samlet
> internet+kabeltv og telefonløsning ?. På den måde kan vel spare en del
> udgifter ?.

Det kan de næsten helt sikkert ikke. Nye antenneanlæg skal i henhold til
loven etableres med direkte tilslutninger, og jeres er sikkert bare en
sløjfe. Dernæst er kablerne sikkert for gamle til, at det kan betale sig at
gøre noget ved dem.

Claus

Fra : Jakob M

Dato : 13-06-05 13:18