Mørk urin ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 13-06-05 08:52

Hvad er de hyppigste årsager til mørk urin ??

Jeg har fundet frem til noget med at man drikker for lidt, men jeg drikker
som jeg plejer og har aldrig haft mørk urin før .. jeg har fået fjernet
galdeblæren for 1 mdr siden, men der var en del komplikationer og nu kan man
ikke helt konstatere om der er en forsnævring på galdevejen. Har dette måske
noget med det mørke urin at gøre..?
Det skal lige nævnes at jeg ikke har ondt nogen steder.

Mvh
Heidi

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-06-05 09:32

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev

> Hvad er de hyppigste årsager til mørk urin ??

Blod i urinen.
Søg læge.!!!

> Jeg har fundet frem til noget med at man drikker for lidt, men jeg drikker
> som jeg plejer og har aldrig haft mørk urin før ..

Skummer urinen også?

> [...]
man
> ikke helt konstatere om der er en forsnævring på galdevejen. Har dette

Galdevejen har intet direkte med urinvejen at gøre.

> Det skal lige nævnes at jeg ikke har ondt nogen steder.

Derfor bør du alligevel søge læge med det samme!!!!

Det kan selvfølgelig være en banal blærebetændelse, men også problemer med
nyrene.

Skriv igen når du har været hos lægen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : G B

Dato : 13-06-05 22:47

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i meddelelsen

> Blod i urinen.
> Søg læge.!!!

Hrm - hvad med dehydrering? Hvis du ikke drikker nok under fysisk arbejde
eller i varmt klimat, vil du dehydrere i løbet af få timer. Og så bliver
urinen mørk.

GB
(som lige har taget udvidet 1.hjælp for 3. gang )

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-06-05 23:12

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev

> Hrm - hvad med dehydrering? Hvis du ikke drikker nok under fysisk arbejde
> eller i varmt klimat, vil du dehydrere i løbet af få timer. Og så bliver
> urinen mørk.

Ganske korrekt, men lige netop den problematik var spørgeren nu klar over og
havde udelukket.

Han skrev bla:

"Jeg har fundet frem til noget med at man drikker for lidt, men jeg drikker
som jeg plejer og har aldrig haft mørk urin før "

Men selvfølgelig er dehydrering den absolut almindeligste årsag.

Når jeg farer frem, måske lidt for hurtigt, er det fordi jeg selv idag lider
af følgerne, af at ingen læger, i nogle måneder, gad tage det blod jeg selv
havde i urinen alvorligt.
Nyreskader er desværre sædvanligvis ikke særligt reversible.

At jeg dengang blev mødt med bemærkninger som: "Det betyder sikkert ikke
noget alvorligt", "Det forsvinder nok igen", "Det blev på konference
besluttet ikke at undersøge yderligere" og"Lad os se hvad prøverne om 14
dage siger" har afgjort medvirket til at min respekt for lægestanden som
helhed er nærmest ikke eksisterende.

Tilgengæld har jeg dog også mødt nogle læger, der nærmest må betegnes som
enestående i deres engagement, entuisasme, ansvarlighed, grundighed og
dygtighed for deres fag.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : G B

Dato : 13-06-05 23:59

> "Jeg har fundet frem til noget med at man drikker for lidt, men jeg
> drikker som jeg plejer og har aldrig haft mørk urin før "

Er der ændringer i hans aktivitetsmønster? Det melder historien jo ikke
noget om?

GB

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-06-05 00:22

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev

> Er der ændringer i hans aktivitetsmønster? Det melder historien jo ikke
> noget om?

Korrekt, ofte mangler mange oplysninger,hvilket tit er problemet her i
gruppen, og det er vel også en af årsagerne at svaret, ofte og med god grund
blive: "Tal med din læge"

Mvh. Uffe Ravn

Fra : EnjoyNews

Dato : 14-06-05 14:59

> Er der ændringer i hans aktivitetsmønster? Det melder historien jo ikke
> noget om?

Umiddelbart ikke nej... efter min operation af fjernelse af galdeblæren har
jeg måske været mere stresset, men det kan da næsten ikke være det eller ?
Jeg har fået antibiotika 2 gange på ca 3 uger (på hver en uge) som har gjort
at diverse drikkevarer har smagt underligt, men så har jeg fundet
erstatninger til det jeg ikke kunne lide... fx. vand blev blot til saftevand
osv.

mvh
Heidi

Fra : EnjoyNews

Dato : 14-06-05 14:56

> [...]
selv
> havde i urinen alvorligt.
> Nyreskader er desværre sædvanligvis ikke særligt reversible.

Det skal nævnes at jeg under mit hospitals ophold afleverede en urinprøve
(som også var mørk) .. denne blev slet ikke kommenteret.
Mvh Heidi

Fra : G B

Dato : 16-06-05 21:58

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i meddelelsen news:42aee2da$0$750
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Det skal nævnes at jeg under mit hospitals ophold afleverede en urinprøve
> (som også var mørk) .. denne blev slet ikke kommenteret.

Drik mere vand (ikke saftevand, kaffe eller sodavand) - vand med lidt
ciron- eller limesaft og et par isterninger er perfekt, og man må gerne
skeje ud med et enkelt mynteblad osse!

GB

Fra : EnjoyNews

Dato : 14-06-05 14:55

> Blod i urinen.
> Søg læge.!!!

Det havde jeg også tænkt mig.. det var lige da jeg opdagede det at jeg ville
prøve at høre herinde ..
Min læge er netop død desværre og jeg er i gang med at finde en ny..

> Skummer urinen også?

Nej det gør den ikke.. hvad betyder det hvis den gør ?

> Derfor bør du alligevel søge læge med det samme!!!!

Selvfølgelig.. det var blot en info.

> Det kan selvfølgelig være en banal blærebetændelse, men også problemer med
> nyrene.
>
> Skriv igen når du har været hos lægen.

Det skal jeg, tak for svaret.
Mvh Heidi

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-06-05 15:26

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev

> Nej det gør den ikke.. hvad betyder det hvis den gør ?

Protein i urinen.

Som regel et tegn på dårlige nyre(er)

Med mindre du blot er dehydreret.

Det kan selvfølgelig også betyde at kummen netop er blevet gjort rent med et
sæbemiddel

Mvh. Uffe Ravn

Fra : EnjoyNews

Dato : 14-06-05 15:48

> [...]
>
> Med mindre du blot er dehydreret.
>
> Det kan selvfølgelig også betyde at kummen netop er blevet gjort rent med

)))))))))))

Fra : MadHatter

Dato : 13-06-05 10:15

On Mon, 13 Jun 2005 09:52:26 +0200, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:

> [...]
>ikke helt konstatere om der er en forsnævring på galdevejen. Har dette måske

Det er meget sandsynligt - Hvis der er forsnævring på galdevejene har
du formentlig en forhøjet mængde bilirubin i blodet - Det giver mørk
urin og gulfarvning af huden (gulsot) - I lettere grader kan
gulfarvningen måske kun ses i øjnene....

Fra : EnjoyNews

Dato : 14-06-05 15:07

> [...]
> urin og gulfarvning af huden (gulsot) - I lettere grader kan
> gulfarvningen måske kun ses i øjnene....

Jeg har været utrolig opmærksom på tegn der kunne være betændelse, gulsot,
feber og lign, men der har ikke været noget.
Jeg har efter min galdeblære operation fået sat et stent (protese) op i
galdevejene, som skulle sørge for at hullet der var utæt skulle vokse
sammen. Efter 1 mdr (d. 2/6) fik jeg trukket stenten ud via gastroskopi og
havde det meget dårligt i maven umiddelbart efter. Lægerne mente ikke jeg
havde ondt og sendte mig hjem.
Samme aften kastede jeg op, havde mavesmerter og feberen steg til 39,5 og
jeg røg på hospitalet igen. De sendte mig til ultralyd samt MR scanning, men
kunne ud fra dette ikke udelukke om der var en indsnævring på galdevejen og
at jeg nu skal overflyttes til Rigshospitalet til nærmere undersøgelser.
Jeg har lagt mærke til at hvis jeg spiser noget fedt, fx chips, så får jeg
noget der minder frygtelig meget om galdestens anfald. Generelt er jeg meget
øm der hvor galdeblæren sad, altså lige under ribbenet, men jeg håber på at
indsnævringen blot er en hævelse grundet den protese der har siddet der.

mvh
Heidi

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-05 15:39

> [...]

>indsnævringen blot er en hævelse grundet den protese der har siddet der.

Med den historie er der ikke tvivl om at den mørke urin skyldes en let
forhøjet bilirubin værdi...

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : EnjoyNews

Dato : 14-06-05 15:50

> Med den historie er der ikke tvivl om at den mørke urin skyldes en let
> forhøjet bilirubin værdi...

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at gå til læge og spørge der også, men er der
noget jeg kan gøre nu og her og bør jeg være bekymret ?

mvh
Heidi

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-05 16:04

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> wrote:

>Jeg har selvfølgelig tænkt mig at gå til læge og spørge der også, men er der
>noget jeg kan gøre nu og her og bør jeg være bekymret ?

Du skriver at du skal til Rigshospitalet til videre undersøgelser...

Hvis ikke du føler dig syg - dvs uden feber, træthed og hudkløe - tror
jeg godt du kan vente på indkaldelsen fra Riget.

<mlr>

Fra : EnjoyNews

Dato : 14-06-05 18:39

> Du skriver at du skal til Rigshospitalet til videre undersøgelser...
>
> Hvis ikke du føler dig syg - dvs uden feber, træthed og hudkløe - tror
> jeg godt du kan vente på indkaldelsen fra Riget.

Ja du har ret... det eneste jeg har er den ømhed der hvor galdeblæren
plejede at være.. og som bliver mere øm når jeg spiser..
mvh
Heidi

Fra : EnjoyNews

Dato : 17-06-05 17:04

Lige en update.. da jeg var på hospitalet i går og fik taget blodprøver
kunne de også se at der ikke var noget med urinen..
I dag var jeg forbi lægen med en urinprøve og den var helt fin..
Så formentlig har jeg bare ikke drukket nok..

Tak for jeres tid og hjælp.
Heidi

Fra : Poul-Erik Hansen

Dato : 17-06-05 20:01

Hejdi.
Søg læge da du muligvis har blod i urinen. Mørk urin kan slyldes stor mængde
af affaldsstoffer- efter massage eller zoneterapi kan dette forekomme. Drik
to-tre liter postevand i døgnet.
peh

Fra : Poul-Erik Hansen

Dato : 17-06-05 20:04

OK da kom jeg vist for sent - det glæder mig at der intet var i vejen. men
husk alligevel rent postevand.

Fra : EnjoyNews

Dato : 17-06-05 23:23

> OK da kom jeg vist for sent - det glæder mig at der intet var i vejen. men
> husk alligevel rent postevand.
> "Poul-Erik Hansen" <peh@FJERNmknet.dk> skrev i en meddelelse

Tak for det, .. skal nok huske mere vand
Heidi