Hastighedsoverskridelse på Campingplads ?
Fra : Brian S Jensen

Dato : 13-06-05 07:50

Hej

Efter en - sædvanligvis - god weekend med campingvognen på
Bogense Strancamping kom jeg til at tænke...(jep på noget

Da vi var ved at pakke campingvognen ned, kom der en anden
gæst "susende" forbi med hans campingvogn - han kørte "stærkt"
i forhold til hvad man må (10km/t) - han kørte vel 25-30 km/t

- der var slet ingen farlig situation, men jeg kom bare til at tænke
på om man kan få en fartbøde på en campingplads ? og i så fald,
så ville han jo miste kortet, da det er en, procentvis, kæmpe overskridelse

Det er jo "offentligt" område, så færdselsreglerne gælder vel - eller hvad ?

Nu ved jeg godt at det ikke er et typisk sted for fotovognen at parkere,
men alligelvel

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-06-05 08:16

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> overskridelse
>
> Det er jo "offentligt" område, så færdselsreglerne gælder vel - eller hvad

Det er nok privat område og i hvert fald ikke offentlig vej, så
færdselsloven gælder ikke. Til gengæld kan campingpladsen så fastsætte de
regler, de har lyst til, herunder hastighedsbegrænsninger. De kan næppe
udstede bøder med mindre der er klare beviser for overskridelser, men de kan
jo bare bortvise/afvise gæster, som ikke opfører sig ordentligt.

mvh
Preben

Fra : Brian S Jensen

Dato : 13-06-05 08:19

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udstede bøder med mindre der er klare beviser for overskridelser, men de
> kan jo bare bortvise/afvise gæster, som ikke opfører sig ordentligt.

Hej Preben

Ja, efter nærmere omtanke, så har du jo nok ret i at det er privat område,
og
dermed "virker" de almindelige regler ikke - så reelt så må vores datter på

køre bilen

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-06-05 08:26

> [...]
> og
> dermed "virker" de almindelige regler ikke - så reelt så må vores datter

Ja prøv det, det er sikkert ikke farligere end ham, der kørte for stærkt

mvh
Preben

Fra : Brian S Jensen

Dato : 13-06-05 08:33

> "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message

> Ja prøv det, det er sikkert ikke farligere end ham, der kørte for stærkt
>

> mvh
> Preben

Så kender du ikke vores datter

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-06-05 15:28

Preben Andersen wrote:

> Det er nok privat område og i hvert fald ikke offentlig vej, så
> færdselsloven gælder ikke.

En talemåde har altid defineret færdselslovens dækningsområde som: "Hvis
posten kører der, så gælder færdselsloven"

Om det er privat eller ej, har ikke indflydelse på om færdselsloven gælder.

> Til gengæld kan campingpladsen så
> fastsætte de regler, de har lyst til, herunder
> hastighedsbegrænsninger.

Hvis det er et afspærret område, så er snakken anderledes - så kan
grundejeren selv vælge, at sige at færdselsloven gælder, med dermed følgende
risiko for bøder.

> De kan næppe udstede bøder med mindre der er
> klare beviser for overskridelser,

Rigtigt, men politiet kan, hvis ejeren lader færdselsloven være gældende.

> men de kan jo bare bortvise/afvise
> gæster, som ikke opfører sig ordentligt.

Jeps...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Peter Hansenfeb04

Dato : 13-06-05 20:05

Hej. Tja det er nu nok sådan at selv om det er privat område, så gælder
færdselsloven Iflg § 2 alle steder hvor der er flere trafikanter. Den
undtagelse som omtales med privat område, gælder kun ved afspærring der gør
at kun ejeren færdes der. Her er det så at man siger at hvis posten eller
mælkebilen også kommer, så gælder færdselsloven.

Akupunktør og billedmaler
Peter Hansen
6715 Esbjerg N
www.billedmaler.dk

Fra : uffe.j

Dato : 13-06-05 21:54

> [...]
> risiko for bøder.

> Rigtigt, men politiet kan, hvis ejeren lader færdselsloven være gældende.

Men så er det jo nok politiet som skal fastsætte hastighedsgrænsen.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 14-06-05 10:30

"uffe.j" <uffe.j@privatnospam.dk> skrev i en meddelelse

> gælder.
>
> Men så er det jo nok politiet som skal fastsætte hastighedsgrænsen.

Færdselsloven kan sagten gælde på privat område - det styres af, hvilken
trafik, der tillades på området.

Men på privat område, er det ikke politiet, som fastsætter
hastighedsgrænser - det er den private ejer. Og der er ikke bøde-mulighed
for overskridelse, da det ikke er en grænse, der er sat af politiet. Til
gengæld vil en overskridelse være en del af diskussionen, hvis bilisten
forvolder skade og der skal tales skyldfordeling m.v.

Overskridelse af hastighedsgrænsen på en campingplads er ofte omtalt i
pladsens regelsæt - og kan betyde bortvisning fra pladsen.

/Flemming U

Fra : T. Hartung

Dato : 14-06-05 21:49

> Det er nok privat område og i hvert fald ikke offentlig vej, så
> færdselsloven gælder ikke.

Vil det så sige at spritkørsel er tilladt på campingpladser?
--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige (lidt endnu)
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Hans Duggen

Dato : 19-06-05 16:12

--
Det er et generelt problem, du rører ved, Brian. Og jeg fatter
ikke, hvorfor de flester racer afsted på en campingplads, dels kan
det støve meget, hvilket er meget ubehageligt for de
næsrmestboende til vejen, dels kan der komme børn løbende med
meget kort varsel. Det er derfor meget ubetænksomt med de
hastighedsoverskridelse.
Jeg har engang fået en P-bøde på en privat parkeringsplads, vel at
mærke ikke fra det der firma, der hedder Europark, men en ganske
officiel bøde, at betale til Politiet. Så jeg går ud fra at
færdselsforsyndelser også kan håndhæves på privat område.
Spørgsmålet er nok, om offentlige myndigheder har ressourcer til
at håndhæve loven og egentlig burde campingpladsen gøre det, de
har jo ret til at bortviste dårlig opførsel i al almindelighed,
men det er ikke mit indtryk at de har særlig meget lyst til at
pille ved sagen.
mvh. Hans

God rejse - og campinginfo fra www.hanses-campingsider.dk