Jernmangel
Fra : T

Dato : 13-06-05 07:45

Har lige fået konstateret et meget lille indhold af jern i blodet, og
drikker nu Krauterblut. På flasken står der, at man ikke bør drikke kaffe
(og the og mælk) en time før og efter indtagelsen. Hva er det i kaffen, der
gør at man skal holde sig fra den de par timer ?? Koffeinen måske ??

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-06-05 08:11

T skrev:

> Hva er det i kaffen, der gør at man skal holde sig fra den de
> par timer ?

Set på <http://www.bionordic.dk/indhold/sygdom/andre/blodmangel.html>:

»

Te og kaffe:
   Koffein hæmmer jernoptagelse.

Rabarber, te, kakao
   Indeholder oxalsyre der hæmmer optagelse af jern.

«

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : T

Dato : 13-06-05 08:28

> [...]
> Koffein hæmmer jernoptagelse.
>
> Rabarber, te, kakao
> Indeholder oxalsyre der hæmmer optagelse af jern.

Mange tak for det link !
Jeg drikker koffein-fri kaffe, så behøver jeg nok ikke overholde timefristen
så strengt. Mvh T

Fra : JytteJ

Dato : 13-06-05 16:55

"T" <ikkeibrug@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (og the og mælk) en time før og efter indtagelsen. Hva er det i kaffen,
> der gør at man skal holde sig fra den de par timer ?? Koffeinen måske ??

Spis også lidt kød til din måltider, jernet fra kødprodukter optages noget
lettere end jern fra grønsager, samt medvirker til at forøge optagelsen af
jernet fra grønsager.
Drik også juice eller lign. syrligt. Syre fremmer optagelsen af jern.

VH
JytteJ

Fra : G B

Dato : 13-06-05 22:49

"T" <ikkeibrug@ofir.dk> skrev i meddelelsen

> Koffeinen måske ??

Nix, garvestofferne. De gør mange stoffer inaktive og umulige at optage via
tarmene.

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Karsten

Dato : 14-06-05 05:21

G B <nonono@nospam.invalid>skrev:

>Nix, garvestofferne. De gør mange stoffer inaktive og umulige at optage via
>tarmene.

hej-
hmmm, vil det sige man egentlig ikke skulle drikke sin krus te til
maden ?
grøn te faktisk, tro det eller lad være, men jeg kan li' det :)
mvh. Karsten

Fra : JytteJ

Dato : 15-06-05 05:39

"Karsten" <no@spam.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> maden ?
> grøn te faktisk, tro det eller lad være, men jeg kan li' det :)

Næh, det burde man faktisk ikke.

vh.
JytteJ

Fra : G B

Dato : 16-06-05 22:00

Karsten <no@spam.org> skrev i meddelelsen

> hmmm, vil det sige man egentlig ikke skulle drikke sin krus te til
> maden ?

Nej, det betyder nok ikke noget til maden.

> grøn te faktisk, tro det eller lad være, men jeg kan li' det :)

- til en gang sushi - ikke dårligt...!

GB