Column count doesn't match value count...?
Fra : Martin Ploug

Dato : 12-06-05 21:08

Hej

Jeg har en query, som skal indsætte data fra en almindelig formular.
Men når jeg tester det, får jeg fejlen

"Column count doesn't match value count at row 1"

Jeg har fundet nedenstående, men er ikke helt sikker på, hvordan jeg retter
fejlen.
http://htmlfixit.com/cgi-tutes/tutorial_MySQL_Error_Invalid_Query_Column_Count_Does_Not_Match_Value_Count.php

Er det fordi der er et misforhold mellem felterne i formularen, værdierne i
query'en og felterne i min tabel?

Jeg har lavet en hidden felt i min formular med name="id" og min query ser
sådan ud:

result = mysql_query ("insert into lokaler values ('$id','$navn', '$tlf' ,
'$mobil', '$email' '$fax', '$url' ,'$postnr', '$by', '$beskrivelse',
'$udstyr', '$bemaerk')") or die(mysql_error());

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-06-05 21:33

On Sun, 12 Jun 2005 22:07:36 +0200, "Martin Ploug"
<mploug@mail.tele.dk> wrote:

>Er det fordi der er et misforhold mellem felterne i formularen, værdierne i
>query'en og felterne i min tabel?

Det er et rent SQL-relateret spørgsmål.

Normalt angiver man hvilke felter, man vil indsætte værdier for, fx:
INSERT INTO lokaler (navn, tlf, mobil) VALUES ('peter','123','456')

Angiver man ikke feltnavne (hvilket du ikke har gjort), svarer det til
at man indsætter værdier for samtlige felter:
INSERT INTO lokaler VALUES (1,'peter','123','456',...)

Problemet er, at du ikke indsætter det samme antal felter, som der er
i din tabel.

>result = mysql_query ("insert into lokaler values ('$id','$navn', '$tlf' ,
>'$mobil', '$email' '$fax', '$url' ,'$postnr', '$by', '$beskrivelse',
>'$udstyr', '$bemaerk')") or die(mysql_error());

Der er ikke noget komma mellem '$email' og '$fax' -er det med vilje?

Alternativt kan du printe din query, fx:

$query = "insert into lokaler values ('$id','$navn', '$tlf' ,
'$mobil', '$email' '$fax', '$url' ,'$postnr', '$by', '$beskrivelse',
'$udstyr', '$bemaerk')";

print $query;

Så kan du se, hvad den reelt indeholder.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Ploug

Dato : 12-06-05 22:06

> Der er ikke noget komma mellem '$email' og '$fax' -er det med vilje?

Til Peter Brodersen

Mange tak for det - det var vist lige præcist det manglende komma der skabte
fejlen.
Nu virker det.

$result = mysql_query ("insert into lokaler values('$navn', '$tlf' ,
'$mobil', '$email', '$fax',
'$url' ,'$postnr', '$by', '$beskrivelse', '$udstyr', '$bemaerk')") or
die(mysql_error());

Nu har jeg prøvet at udskrive min query med echo $result; , men den
udksriver kun indholdet
af navn og nogle gange efterfulgt af et 1-tal, som jeg ikke ved, hvor den
får fra.

Men mange tak fordi du har hjulpet mig med at få insert til at virke.

Hilsen Martin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-06-05 23:33

On Sun, 12 Jun 2005 23:06:23 +0200, "Martin Ploug"
<mploug@mail.tele.dk> wrote:

>Nu har jeg prøvet at udskrive min query med echo $result; , men den
>udksriver kun indholdet
>af navn og nogle gange efterfulgt af et 1-tal, som jeg ikke ved, hvor den
>får fra.

$result vil blot være en pointer til dit resultatsæt. Mit forslag gik
på først at lægge hele SQL-forespørgslen ind i en streng (fx $query,
ikke $result), fx:

$query = "INSERT INTO ...";
print $query;
$result = mysql_query($query) or die(mysql_error());

>Men mange tak fordi du har hjulpet mig med at få insert til at virke.

Så lidt.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Ploug

Dato : 13-06-05 19:24

> [...]
>
> $query = "INSERT INTO ...";
> print $query;
> $result = mysql_query($query) or die(mysql_error());

Til Peter

Ok, nu forstår jeg det, og nu virker det

Endnu en gang tak.

Hilsen Martin