Hvordan laves et sikkert LAN i W2K/XP?
Fra : KEN

Dato : 12-06-05 18:00

Jeg har 4 PC-ere på samme LAN, som får IP adresser fra routerens DHCP
server. Der er kun et netkort i hver PC og kun TCP/IP protokollen anvendes.
Alle kan se hindandens shares.
Hvorledes opsætter man en forbindelse mellem to udvalgte PC-er, så de
øvrige i LAN'et ikke kan se dem, hverken under "My Network Places" eller
via admin shares ? Kan man oprette en VPN forbindelse til dette formål ?
LAN'et går gennem routerens switch og det må ikke være muligt at sniffe
noget, hverken fra WAN eller LAN siden.

Gode råd ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-06-05 19:01

KEN <_@_._> wrote:

> [...]

>Hvorledes opsætter man en forbindelse mellem to udvalgte PC-er, så de
>øvrige i LAN'et ikke kan se dem, hverken under "My Network Places" eller

Det enkleste (og sikreste) vil nok være at købe en extra bredbåndsrouter
til ca 300 kroner og isolere de to computere bag denne...

Den sekundære router opsættes som DHCP-client så den får (wan)
ip-adresse og oplysninger om DNS-servere fra den primære router.

Og så skal du huske at den sekundære router skal uddele ip-adresse i en
andet segment end den primære router - Uddeler den primære router i
192.168.1xxx segmenten opsættes den sekundære f.eks til 192.168.2.xxx

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : KEN

Dato : 12-06-05 22:16

Michael Rasmussen <mic@No_Spamdou.dk> wrote in

> [...]
> en andet segment end den primære router - Uddeler den primære router i
> 192.168.1xxx segmenten opsættes den sekundære f.eks til 192.168.2.xxx

Hvis jeg isolerer de to PC-er i deres eget segment, f.eks 192.168.2.xxx,
kan den ene så fortsat gå på internettet gennem den primære routers gateway
192.168.1.xxx ? Det jeg ønsker er at have en arbejdsstation uden sløvende
og forstyrrende sikkerhedssoftware og som IKKE kan gå på internet.

Jeg har iøvrigt også en ISDN router (ZyXel P202) på LAN'et og den er sat
til DHCP=none (og fast IP) men har mulighed for DHCP=server og DHCP=relay,
men er det så relay som får den til at opføre sig som DHCP klient ?
Kan denne ISDN router bruges ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-06-05 22:56

KEN <_@_._> wrote:

> [...]
>192.168.1.xxx ? Det jeg ønsker er at have en arbejdsstation uden sløvende
>og forstyrrende sikkerhedssoftware og som IKKE kan gå på internet.

I udgangspunktet kan alle computerne gå på internettet - Men med
passende opsætning i routeren(e) kan du lukke internettet for
en-eller-flere af de lokale maskiner.

> [...]
>til DHCP=none (og fast IP) men har mulighed for DHCP=server og DHCP=relay,
>men er det så relay som får den til at opføre sig som DHCP klient ?

Kender ikke ISDN-routeren, men tvivler på den kan bruges i denne
situation - Du skal bruge en NAT'ende bredbåndsrouter.

<mlr>

Fra : Repzak

Dato : 12-06-05 21:10

"KEN" <_@_._> wrote in message
> [...]
> via admin shares ? Kan man oprette en VPN forbindelse til dette formål ?
> LAN'et går gennem routerens switch og det må ikke være muligt at sniffe

tjae afhængig af sikkerheden kan du også installere sygate firewall og
enable access på mac niveu

Kasper

Fra : KEN

Dato : 12-06-05 22:15

"Repzak" <repzakGED@hotmail.com> wrote in news:42ac96bf$0$18644$14726298
@news.sunsite.dk:

> tjae afhængig af sikkerheden kan du også installere sygate firewall og
> enable access på mac niveu
>
> Kasper

Jeg har faktisk, og bruger, allerede Sygate Firewall Pro
Sikkerheden skal været i top.
Men dit forslag kræver vel så Sygate på den pågældende PC ?
Meningen var at jeg ville have en workstation PC på LAN'et som ikke kan
komme på internettet og som ikke bliver sløvet af softwarefirewall,
virusscanner, spywarescanner, registry monitors, og alt det der som sløver
PC-en og forstyrer brugeren.

Kan jeg iøvrigt være 100% sikker på at den pågældende PC ikke får adgang
til WAN'et når jeg bare har fjernet default gateway til routeren, eller
skal der mere til ?

Fra : Homer

Dato : 16-06-05 07:55

Hvad med at bruge fast ip adresser på pc'erne, så på den pc som ikke skal på
nettet indsætter du ikke DNS adresserne.
Og for at share noget kun melle 2 pc'er, kan du vel bruge funktionen hvor du
sætter et $ efter sharenavnet, så kan de shared mapper med et $ ikke ses i
netværket, men kan kun findes ved at "mappe" dem hvis du kender hele
sharenavn.

Det med pc'en som ikke skal have sløvende sikkerhedsprogrammer, tjaaa. Er
der ikke firewall i router ?
Men på den anden side hvis ikke den kan gå på nettet så er der ingen risiko
for virus etc.

Homer