Hjælp til at vælge produkt samt designe ne~
Fra : Morten

Dato : 12-06-05 15:00

Hvilken Router, VPN, IP telefoni ?

Vi er 3 hjemmearbejdspladser som via ADSL (min 512kbit upstream, statisk
IP, og alene blokering af port 25), skal kunne dele filer, køre
remotecontrol via pcAnywhere mv., printe på hindandens printere og tale i
IP telefon med hindanden.

Hvilken router kan opfylde ønskerne:

* mindst tre samtidige VPN skal kunne køre mindst 512kbit med 3DES IPSEC

* hardwarefirewall med Statefull Inspection, DHCP, UPnP, NAT og gerne
også PAT. Gerne med mulighed for mange portforwardingregler lavet på en
hensigtsmæssig måde.

* remotemanagement via webinterface (for tilladte IP numre).

* indbygget switch og printserver med USB

* mindst 54mbit trådløs accesspoint, og god rækkevidde (til bærbar PC).

* IP telefoni

Mange af de routere jeg har tjekket ud, har ikke hardware VPN. Jeg har
erfaring med Netgear FVS318 VPN firewallrouter. Kan det anbefales at
bruge VPN softwareclienter istedet, når nu de fleste routere er uden VPN
? Hvad er fedest, VPN i router eller VPN via software ? og hvorfor ?

Hvad kan anbefales ? prisen må helt være ca.2000 pr stk, men kr.4000 kan
accepteres. Produktet skal være nemt at sætte op.

Er det bedst med separate enheder - VPN router + WiFi + printserver + IP
telefoniadapter ?

Jeg takker på forhånd de mange dygtige skribenter her i gruppen