Hvad kan der være galt med min "bagdel"?
Fra : Trekroner

Dato : 12-06-05 14:06

Ja, undskyld emnet, men .... måske kender nogen til det?

Jeg har igen fået en periode, hvor der hver gang jeg skal på toilettet og
lave stort, starter med at komme sådan en geleagtig trevlet "klat" ud, til
tider med blod i. Når jeg tørrer mig, er der blod fra papiret. Jeg har en
udvendig hæmoride, som jeg er sikker på ikke har noget med sagen at gøre, da
jeg har haft den i flere år og ikke har ondt i den. Jeg kan til tider frygte
at slå "een", da der så også kan komme noget med ud. Jeg gruer for at gå til
lægen, af frygt for at det kan være noget alvorligt - jeg har dog ikke ondt
nogen steder. Det startede første gang efter jeg havde født nr. 2, og det
varede nogle måneder. Så gik det pludselig væk - den gang havde jeg indtryk
af at det kunne være stress-betinget, men det synes jeg bare ikke passer på
denne omgang. Så tænkte jeg om det kunne være man lavede for få - så at sige
"ingen" - knibeøvelser i bækkenbunden - om det evt. kunne være årsag til at
man ikke kan holde "tingene på plads". Jeg er efterhånden godt klar over, at
jeg nok må se i øjnene at jeg skal til lægen med det, men ... det er jo ikke
lige så skide (!!) spændende at skulle "krattes i de områder ..."

Min kost er måske ikke den sundeste, idet grøntsager siger mig meget lidt.
Når jeg drikker f.eks. cola, drikker jeg light. Det er dog IKKE sådan at
familien lever af fortinsvis burger, pizza osv. Tværtimod. Vi spiser som
aftensmad hvad en gennemsnits-familie spiser - kartofler, gulerødder, pasta,
ris, almindelig danske kødretter som IKKE er over-plevret med fed sovs. Jeg
har en sød tand, og vejer for meget. Og jeg lever IKKE op til det med at
drikke 2 liter vand om dagen. Så hvis det er fordi der noget galt med min
kost, ville jeg måske kunne forstå det, og så var dét da til at ændre ....

Er der nogen, der evt. kender til samme problem og ved mere om det end jeg
gør? Så skriv endelig og fortæl .... Måske er det noget, jeg slet ikke
behøver være urolig over .....?

Hilsen
ABS

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-06-05 14:55

Trekroner skrev den 12-06-2005 15:05:

> Jeg gruer for at gå til
> lægen, af frygt for at det kan være noget alvorligt - jeg har dog ikke ondt
> nogen steder.

Prøv at se logisk på det:

Fakta er: Du er bange for, at det er noget alvorligt.

Du har nu to valg:

A: Gå til lægen.

Hvilket kan have to konsekvenser:

Han diagnosticerer noget alvorligt og kan i værksætte en behandling
som evt. helbreder dig i sidste ende.
Eller
Han diagnosticerer at det ikke er noget alvorligt og finder ud af
hvad det for noget der er i vejen og iværksætter en behandling.

B: Gå ikke til lægen

Hvilket også kan have to konsekvenser

Det er noget alvorligt og du vil få det værrere over tid.
Og til sidst opsøge lægen der bare kan diagnosticere, at
du har ventet for længe med at komme til ham.
På jævnt dansk: Han kan ikke hjælpe og du vil dø af det
Eller
Det er ikke noget alvorligt og dine symptomer forsvinder sig selv igen.

Hvilket af de to valg har du det bedst med?

Ved A: Få klarhed omkring din situation. Uanset hvor grum situationen
end måtte være.
Ved B: Leve i uvished. Uanset hvor grum den måtte være.

Undskyld hvis ovenstående lyder lidt følelsesforladt og kynisk.
Tilgengæld er har jeg sværet ved at se andre muligheder end dem jeg
netop har beskrevet.

Jeg vil ikke fortælle dig, hvilke af de to valg er de bedste for dig. Ej
heller vil jeg fortælle hvordan jeg vil have det.
Du må reflektere over hvad du har det bedst med og så træffe en
beslutning ud fra det.

> det er jo ikke
> lige så skide (!!) spændende at skulle "krattes i de områder ..."

Det er det ikke.

Tilgengæld kan du rolig gå ud fra, at det er din læges arbejde at
"kratte rundt i de områder".

Det er så at sige hans arbejdsområde. Blandt så meget andet vil jeg lige
skynde mig at tilføje.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-06-05 18:51

Den 12-06-05 15.05 skrev Trekroner følgende:

> Jeg har igen fået en periode, hvor der hver gang jeg skal på toilettet og
> lave stort, starter med at komme sådan en geleagtig trevlet "klat" ud, til
> tider med blod i.

Du skal gå til lægen, uanset hvor lidt du bryder dig om det. Når du nu
har en hæmoride, er det nok overvejende sandsynligt, at det er den, der
står for blodet, men det vil være en god ide at få det tjekket, for der
er også alvorlige sygdomme, som kan have skylden. Og skulle det være en
af de alvorlige sygdomme, bliver det kun værre af at vente.

Jeg kan ikke forestille mig, at det har noget med din fødsel eller din
kost at gøre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : Dawid Michalczyk

Dato : 19-06-05 15:27

Trekroner wrote:
> Ja, undskyld emnet, men .... måske kender nogen til det?
>
> Jeg har igen fået en periode, hvor der hver gang jeg skal på toilettet og
> lave stort, starter med at komme sådan en geleagtig trevlet "klat" ud,

Det er hvad man kalder "mucus" på Engelsk (kaldes måske slim på Dansk?).
Mucus bliver produceret af kroppen i bla. lunger og fordøjelses
systemet. Den udgør mange funktioner, dog er primeret beskyttende mod
infektioner og hjælper med at transportere føden igennem fordøjelses
systemet.

Overproduktionen af mucus kan skyldes dårlig kost. Specielt hvis man
spiser en del mælk og mælke produkter som yogurt, oste osv.
Derudover for meget kogt mad, og ingen rå mad som friske frugter og
gråntsager er ofte med til at gøre tingene værre.

> til
> tider med blod i. Når jeg tørrer mig, er der blod fra papiret. Jeg har en
> udvendig hæmoride,

Du har en hæmoride fordi du spiser for lidt fibre. Den anbefalede mængde
fibre per dag for en voksen person er ca 35g. eller mere. De fleste
spiser 10-15g. Det er også vigtigt at man drikker nok væske om dagen.

Her er nogle fødevarer man kan købe i føtex (eller lignende) og deres
fibre indehold per 100g. af varen:

bulgur 18g
flækærter(gule ærter) 18g
havregryn 10g
byggryn 10g
dates 7g
avocado 6g
rosiner 4g
ris 1g (meget lidt)
pasta 1g (meget lidt)

Bønner, frugt, grøntsager, nødder og frø er også rige på fibre. Nødder
og frø skal kun spises i små mængder siden da er meget fedt in dem.

--
Dawid Michalczyk
http://www.art.eonworks.com - Art and Illustration

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-06-05 17:51

Dawid Michalczyk skrev:

> Her er nogle fødevarer man kan købe i føtex (eller lignende) og deres
> fibre indehold per 100g. af varen:
>
> bulgur 18g
> flækærter(gule ærter) 18g
> havregryn 10g
> byggryn 10g
> dates 7g
> avocado 6g
> rosiner 4g
> ris 1g (meget lidt)
> pasta 1g (meget lidt)

Hørfrø 34 g

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-06-05 17:54

Dawid Michalczyk skrev:

> Her er nogle fødevarer man kan købe i føtex (eller lignende) og deres
> fibre indehold per 100g. af varen:
>
> bulgur 18g
> flækærter(gule ærter) 18g
> havregryn 10g