Håndhygiejne efter Toiletbesøg
Fra : Søren M

Dato : 12-06-05 08:25

attører,

jeg har hørt at ikke alle vasker hænder efter toiletbesøg og at der er
forskel på mænd og kvinders håndhygiejne.

Det skulle være ca. 50% mænd og ca. 70% kvinder der vasker hænder efter
toiletbesøg, kan det være rigtigt?

Jeg ville blive glad hvis der er nogen evt. kunne skaffe de rigtige
tal.

Jeg synes det er lidt klamt at så få vasker hænder efter toiletbesøg, da
jeg som vasker hænder skal røre ved samme håndtag med urin, fækalier
(afføring) ~ E-coli, vira og bakterier. når vi går ud fra toilettet så
hvad nytter det hele så?

Nu er jeg så begyndt at bruge foden, et stykke toiletpapir for at åbne
døren med, eller venter til der er en der går ud før mig eller venter
til der kommer en ind.

er jeg paranoid?

Mvh.
Søren M

NB. jeg er stort set aldrig syg...måske har jeg et godt imunforsvar
eller så er det måske fordi jeg undgår netop denne smittekilde.

NBB:
Toiletbesøg med skjult blok og pen
Politiken 24. februar 1996, 1. sektion, side 5

POL
Af Trine Heilmann-Clausen

Masser af danskere gør forbløffende lidt ud
af at vaske hænder viser Politiken-lurenkig.

Jeg starter med at gå på toilettet for helt diskret at falde ind i
miljøet.
Her sidder jeg så i en bås på dametoilettet under Palads-biograferne
og lytter til de medsøstre, hvis hygiejneadfærd, jeg nu helt ubemærket
vil
undersøge.
Jeg går diskret ud fra båsen og hen til håndvasken og skyller mine
hænder i rigeligt vand. Det er nemlig det vigtigste, når man vasker
hænder,
siger min kilde i Sundhedsstyrelsen.
Ved siden af mig står et par piger og diskuterer, hvilke pladser, der
er de bedste i en biograf.
De åbner for hver deres vandhane og stikker hænderne ind i strålen
sådan cirka tre sekunder. Herefter lukker de synkront for vandet, ryster
hænderne og går hen til de to håndklædeautomater. De tørrer hænderne i
de
våde håndklæder, som hænger og slasker ned af væggene. Meningen med
sådan en
automat er, at det hele tiden skal være muligt at få fingrene i et
stykke
tørt klæde, fordi det hænger i en lykke ned fra automaten.
Men uha, sådan er det ikke her. Med min nyvundne viden om hygiejne i
baghovedet synes jeg næsten, at jeg kan se baktusserne springe rundt på
håndklæderne.
DEJLIGE UNGE PIGER
Et nyt par unge piger kommer ud. Jeg lader som om, at jeg er dybt
optaget af at sætte mit hår. Det virker. Helt uantastet af min
tilstedeværelse går de ind i hver deres bås. Mens det risler derindefra,
spekulerer jeg på, hvorfor piger altid går på toilettet to og to.
Da de kommer ud, er jeg alligevel for genert til at spørge, hvorfor de
ikke er alene. Det er også et par pragtfulde piger. De skyller og
skyller
med rigeligt vand, de bruger begge sæbe, og den ene af dem vælger oven i
købet at tørre sine hænder med varmeblæseren. Dejligt.
De næste fire-fem piger sænker standarden igen. De laver alle nummeret
med tre sekunder under hanen og en hurtig aftørring i de våde
håndklæder.
ET CHOK
Indtil videre ser det ud til, at venindepar - ud over hemmeligheder -
også deler håndhygiejne-holdninger.
Pludselig kommer en travl 45-årig kvinde ind. Hun er en rigtig hurtig-
tisser. Hun bruger under et halvt minut inde i båsen, og da hun kommer
ud,
sætter hun lynhurtigt håret og springer det med håndvasken over.
Indrømmet,
jeg er chokeret.
Mens jeg stadig er i choktilstand, ser jeg nogle flere unge piger
vaske deres hænder med få skvæt vand fra vandhanen. Det har jeg som
udsendt
hygiejne-medarbejder trods alt lettere ved at se igennem fingre med. De
forsøger da i det mindste. Det sidder på deres rygrad, nøjagtigt som min
kilde i Sundhedsstyrelsen ønsker det. De har bare glemt, hvordan man gør
det
ordentligt.
En mor og hendes seks-årige datter vælger at bruge handicap-toilettet.
Der er der nemlig plads til dem begge. Da de har tisset og sludret
færdigt, forlader de toilettet. Håndvasken er inde i selve båsen på
handicap- toliettet. Jeg bliver derfor nødt til diskret at snige mig ind
for
at chekke, om håndvasken er våd. Ak nej, ak nej. Den er fuldstændig tør.
Jeg kan ikke klare mere, så jeg styrter med tårer i øjnene op i
stueetagen, hvor min mandlige hygiejne-kollega står fuldstændig roligt
og
drikker en cola.
Han kan fortælle, at en tredjedel af mændene springer håndvasken over,
efter de har vandet fajancen. Flere af dem kører i stedet fingrene
igennem
håret, så de i hvert fald ser velsoignerede ud, når de forlader
toilettet.
Min ledsager bekræfter desuden tre-sekunder-under-hanen-tendensen.
Kloge på vandskade går vi hjem til redaktionen.

Fra : Søren M

Dato : 12-06-05 08:26

attører,

Fra : Nielsen

Dato : 12-06-05 08:49

"Søren M" <donotwritehere@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Nu er jeg så begyndt at bruge foden, et stykke toiletpapir for at åbne
> døren med, eller venter til der er en der går ud før mig eller venter

Hej Søren

Hvad ville der ske, hvis du rører ved et håndtag, som uvaskede hænder har
rørt ved?

Nille

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-06-05 09:30

Den 12-06-05 09.25 skrev Søren M følgende:

> Det skulle være ca. 50% mænd og ca. 70% kvinder der vasker hænder efter
> toiletbesøg, kan det være rigtigt?
>
> Jeg ville blive glad hvis der er nogen evt. kunne skaffe de rigtige
> tal.

Det har nok ikke ændret sig så meget siden sidst, du spurgte:
http://tinyurl.com/8yl7v

> POL
> Af Trine Heilmann-Clausen

Og den artikel havde du også indsat sidste gang. Det er for øvrigt
ulovligt at gøre sådan noget, hvis du ikke har fået tilladelse af
ophavshaver - hun kan med god ret sende dig en regning på et par tusinde
kroner for det.

FUT: dk.admin.netmisbrug hvor vi kan debatere misbrug af nyhedsgrupperne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Søren M

Dato : 12-06-05 09:56

sen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tusinde kroner for det.
>
> FUT: dk.admin.netmisbrug hvor vi kan debatere misbrug af

Hej Kim Ludvigsen,

Tak for det, jeg kontakter Trine,

Grunden til at jeg sender den igen er for at få en evt. debat med nye
folk, det er der vel ikke noget galt i, da emnet sikkert er slettet
eller ligger så langt nede i gruppen at der ikke er nogen chance for nye
folk at læse den.

Desuden har jeg også omformuleret mailen så det ikke et et spørgsmål men
et debatoplæg.

Mvh.
Søren

takker for opmærksomheden

Fra : Lene Hansen

Dato : 12-06-05 10:41

Hej.

Om du er hysterisk ved jeg ikke, men så er jeg det også. For du har helt
ret, det er altså ikke alle der vasker hænder efter toiletbesøg, eller før
spisning, madlavning og lign. Jeg har prøvet at lægge mærke til det, når jeg
f.eks har gæster. Bliver der tændt for vandhanen efter der er trukket i
toilettet, og nej, det gør der ikke uden af ca halvdelen. Er du på et
offentligt toilet, så læg mærke til hvor mange der er ved håndvasken!
Jeg gør altid som du skriver også (dog ikke foden ss!), men en albue, en
serviet eller lign til at åbne døren med, hvis jeg er på offentlige steder
eller på private toiletter, der ikke er særlig rene.
Og til den, der spurgte hvad der skete hvis man rørte ved et håndtag som én
før havde rørt ved som ikke havde vasket hænder: Ja, man kan altså blive syg
af det, hvis man er uheldig. Mange af de maveinfektioner vi får, kommer
altså fordi mange har en dårlig hygiejne. En der holder hånden op for munden
og nyser ved forkølelse, og ikke vasker hænder og herefter tager på et
håndtag eller trykker i hånd for at hilse, han/hun sætter mange virus og
bakterier af til andre personer.
Det er jo også bevist at i daginstitutioner hvor der er sat godt ind mod
håndhygiejne og børnene lære at vaske hænder, at syge smitte blandt børnene
bliver reduceret. Og vi har også hørt om maveinfektioner og lign, der
florere på sygehuse, og det er da også bla fordi der er skåret ned på så
mange ting at det går ud over rengøringen. Så en god hygiejne og håndvask er
altså en vigtig vej til at undgå mange sygdomme.

M.v.h.

Fra : Søren M

Dato : 12-06-05 10:59

n" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bla fordi der er skåret ned på så mange ting at det går ud over
> rengøringen. Så en god hygiejne og håndvask er altså en vigtig vej til

Tak Lene,

Så er jeg ikke alene, så er det bare et spørgsmål hvordan man opdrager
sine medmennesker, venner og familen

Jeg er glad for at jeg sendte dette oplæg igen og måske er der nogen der
lærer noget.

Mvh.
Søren M

Fra : Lene Hansen

Dato : 12-06-05 12:33

Hej igen.

Nej, du er bestemt ikke alene. Men det er nok svært at opdrage voksne
mennesker. Men jeg syntes det er fint med de daginstitutioner der lære
børnene det, for det er i barndommen en god hygiejne skal grundlægges.
Iøvrigt bruger jeg heller ikke et offentligt toilet så længe jeg overhovedet
kan undgå det, for mange af disse er simpelthen direkte ulækre, og i mine
øjne er mange mennesker nogle grise sådanne steder.

Hilsen

Fra : Nielsen

Dato : 12-06-05 12:56

"Lene Hansen" <le_ha@privat.tele.dk> wrote in message
> [...]
> og nyser ved forkølelse, og ikke vasker hænder og herefter tager på et
> håndtag eller trykker i hånd for at hilse, han/hun sætter mange virus og

Hej Lene

Egenlig er vi ret enige. Hygiejne er vigtigt og rigtigt - til en vis grænse.
Et liv med bekymring over alt hvad der _kan_ ske kan være mere invaliderende
end den årlige forkølelse man måske får af at have rørt et "besmittet"
håndtag.

Så mit spørgsmål skulle få Søren til at tænke lidt over hvor alvorligt det
kunne blive, hvis kan kom til at røre noget urent. Jeg tror at hvis man skal
tænke over alt hvad der _kan_ ske, vil ens liv blive så kontrolleret og
angstfyldt, at den stress og psykiske deroute der sandsynligvis vil følge
med, ville være mere farlig for liv for helbred end et par "baktusser".

Hvis man ikke "tør" røre et urent håndtag, hvordan "tør" man så overhovedet
gå på gaden. Der kunne jo køre en bil op over fortovet og slå dig ihjel,
eller tænk hvis der er en der hoster i nærheden af dig i supermarkedet.

Psssst... prøv at læse lidt om OCD

Vh
Nille

Fra : Lene Hansen

Dato : 12-06-05 14:00

Jeg ved godt hvad OCD er og jeg syntes der er væsentlig forskel på det og så
på at have en god hygiejne. Jeg syntes bestemt ikke det er sygeligt at gide
vaske sine hænder og være lidt opmærksom på at offentlige toiletter ikke
altid er særligt lækre. Og så syntes jeg det simpelthen er noget svineri
ikke at vaske sine hænder efter at have været på toilettet, inden madlavning
og efter bleskiftning f.eks -tværtimod.

M.v.h.

Fra : Søren M

Dato : 12-06-05 21:40

"Lene Hansen" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> simpelthen er noget svineri ikke at vaske sine hænder efter at have
> været på toilettet, inden madlavning og efter bleskiftning

Hej,

hvad er OCD?

Mvh.
Søren

Den har indtil videre sparet mig for at få 23927 spam-mails.

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-06-05 21:52

Søren M skrev den 12-06-2005 22:40:

> hvad er OCD?

tvangstanker
tvangshandlinger

Læs mere på:
http://ocd-foreningen.dk/index.php

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-06-05 14:10

Søren M wrote:

> Nu er jeg så begyndt at bruge foden, et stykke toiletpapir for at åbne
> døren med, eller venter til der er en der går ud før mig eller venter
> til der kommer en ind.

Hvad med vandhanen? Hvordan slukker du for den?

> NB. jeg er stort set aldrig syg...måske har jeg et godt imunforsvar
> eller så er det måske fordi jeg undgår netop denne smittekilde.

Dit immunforsvar ville vel være bedre hvis du blev udsat for smitte?

Måske er små doser sygdom, taget fra et håndtag og afsat på et æble,
en gang imellem hvad der skal til for at undgå at blive syg?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-06-05 10:28

> Måske er små doser sygdom, taget fra et håndtag og afsat på et æble,
> en gang imellem hvad der skal til for at undgå at blive syg?

Ganske enig
/FL

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-06-05 14:39

Søren M skrev den 12-06-2005 09:25:

> er jeg paranoid?

Set i forhold til:

- hvor meget det optager dig.
- Genpostning af et spørgsmål indenfor et par måneder.
- Mængden af nyhedsgrupper du vælger at stille dit spørgsmål i.
(vist set dit spørgsmål i 4-5 grupper allerede).

Så afgjort ja.

Fra : G B

Dato : 13-06-05 22:50

"Søren M" <donotwritehere@hotmail.com> skrev i meddelelsen news:NrRqe.23
$XS1.22@news.get2net.dk:

> jeg har hørt at ikke alle vasker hænder efter toiletbesøg og at der er
> forskel på mænd og kvinders håndhygiejne.

Du har lige postet det samme shit for en måneds tid siden. Gider du lige?

GB

Fra : Søren M

Dato : 14-06-05 13:12

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> $XS1.22@news.get2net.dk:

> Du har lige postet det samme shit for en måneds tid siden. Gider du

Kære GB,

den gang blev der ikke den ventede diskussion om emnet, derfor
omformulerede jeg det og fik folk i tale.

Kh.
Søren M

Den har indtil videre sparet mig for at få 24029 spam-mails.

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-05 18:05

Søren M skrev den 14-06-2005 14:11:

> den gang blev der ikke den ventede diskussion om emnet, derfor
> omformulerede jeg det og fik folk i tale.

hvad så om du svarer på de svar du har fået.

Ellers kommer der jo ikke så meget debat ud af debatten end debat om
debatten.

Fra : Søren M

Dato : 14-06-05 13:13

> [...]
> $XS1.22@news.get2net.dk:

> Du har lige postet det samme shit for en måneds tid siden. Gider du

Kære GB,

det er det 3 måneder siden jeg spurget om oplysninger om emnet.

Kh.
Søren

Den har indtil videre sparet mig for at få 24029 spam-mails.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-06-05 10:27

Et eller andet sted kan jeg godt forstå folk er betænkelige ved andres
håndhygiene. Omvendt tror jeg IKKE at ens immunforsvar bliver bedre ved at
undgå al smitte. Det tilskriver en almindelig common sense tilgang mig. Jeg
tror på at et fornuftig holding til hygiene er klog, og et absolut MUST hvis
man arbejder i sundhed- eller fødevaresektoren, Omvendt tror jeg at
almindelige mennesker ingen skade - tværtimod - tager af en vis dosis
bakerier i små doser. Hvad man opnår ved helt sterilt miljø i en dagligdag,
gør at man jo så at sige bliver et SPF svin. Prøv at lukke et kuld SPF svin
ud i naturen og se hvor længe de overlever !

Omvendt ser jeg megen hygienehysteri. Folk kunne aldrig finde på at samle et
bolsche op som de taber på et rent gulv og spise det, samtidig med at de
gerne lige nupper et af de fristende jordbær i bakken. Hvor er den logik
henne?
Man skal jo også huske på at det i dagligdagen er meget vanskelig at skrubbe
salaten og jordbærrene med neglebørsten.

En ting er sikkert. Hygienebevågenhed skal ikke udvikle sig til en fobi, for
så er det nok så som så med sundheden.

/FL

Fra : Søren M

Dato : 21-06-05 11:43

aard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En ting er sikkert. Hygienebevågenhed skal ikke udvikle sig til en
> fobi, for så er det nok så som så med sundheden.

Hej Gruppe,

Mange tak for svarene.

Jeg er da glad for at jeg ikke har udviklet OCD da det er det eneste
område hvor jeg er "hysterisk" samler gerne et bolche op fra gulvet som
ikke har været i munden på mig eller andre og som jeg selv har tabt
og putter det ind i munden.

Der var vist også en undersøgelse på Saltede Jordnødder (Bear nuts) som
man finder på bardiske hvor man vist nok fandt over 20 forskellige
rester af urin og div. coli bakterier. men så længe man ikke får for
mange af den samme bakterie så de kan udvikle sig uhæmmet og der stadig
er antibiotika som virker er det ok

Mvh.
Søren

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-06-05 17:17

Søren M skrev den 21-06-2005 12:43:

> [...]
> rester af urin og div. coli bakterier. men så længe man ikke får for
> mange af den samme bakterie så de kan udvikle sig uhæmmet og der stadig

Jeg har hørt om det salt der står på restauranter, hvor man kan tage
saltet med fingrene.

Fra : Søren M

Dato : 24-06-05 21:13

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt om det salt der står på restauranter, hvor man kan tage
> [...]

Nååh ja det har jeg også hørt om.. he he

men jeg bruger ikke salt.. har udviklet et fænomenalt magsløgsæt

/Søren

Den har indtil videre sparet mig for at få 24970 spam-mails.