Herpes simplex HSV1, forholdsregler i sol ~
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-06-05 19:51

Jeg har været generet af udbrud (reaktiveringer) hele mit liv. Jeg fornemmer
efterhånden godt, at det bliver aftagende med alderen (Jeg er 40 år). Til
gengæld bliver udbruddene kraftigere. Hvor jeg som ung havde ca. 5-10 små
udbrud om året, har jeg nu 2-3 kraftigere udbrud.

Specielt har jeg det problem, at jeg har forelsket mig i distance
kapsejladser der kører over 30-70timer. Det kan være ret udmattende og man
udsættes for meget sol og saltvand. Det er jo faktorer til reaktivering og
resultatet er da også derefter. Mindst 1 uge med et udbrud der er så
kraftigt at jeg taber flere kg, da jeg ikke kan spise (ikke holde tanken ud
om at der passerer min læber noget som helst).

Jeg har set på fjernsynet at nogle internationale kapsejlere smører deres
læber ind i noget hvidt "stads", men hvad er det ? Hvad vil hjælpe/reducere
påvirkningen. Jeg har prøvet jævnligt at smøre med Zovir (ingen eller kun
lille effekt), solcreme (ingen effekt konstateret) og alm. læbepomade (det
synes jeg gør det værre).

Hvad vil virke reducerende ? Jeg har ikke noget imod at ligne en idiot med
hvide (eller grønne) læber, hvis jeg sparer lidt på den efterfølgende uges
pinsler.

Gode råd modtages med tak. Så vil jeg afprøve dem på Sjælland Rundt på
fredag.

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 11-06-05 20:20

> Gode råd modtages med tak. Så vil jeg afprøve dem på Sjælland Rundt på
> fredag.

Tag en snak med din egen læge om evt. systemisk aciclovir behandling...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-06-05 20:55

Det tror jeg ikke jeg forstår betydningen af ...

Bjarke

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 11-06-05 21:36

> Det tror jeg ikke jeg forstår betydningen af ...
>
> Bjarke

Hej

Aciclovir er en antibiotika, der går ind og hæmmer væksten af herpes virus i
dine celler. Man bruger f.eks. medicinen ved udbrud af helvedes ild. Du kan
sammenligne det lidt med at give pencillin mod en halsbetændelse...

Det er på recept, og du skal nok bruge lidt tid på at overbevise din læge...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-06-05 22:27

Hvorfor skulle han være modvillig ? Er der bivirkninger ?

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 12-06-05 07:48

> Hvorfor skulle han være modvillig ? Er der bivirkninger ?
>
> /Bjarke

Der er altid bivirknigner ved medicin, men det er ikke derfor han kan være
tilbageholdende. Det er en kraftig behandling, og generelt i DK er vi
tilbageholdende med at udskrive antibiotika, han skal forstå hvor stor en
gene du har af dine udbrud, og hvor lang tid det tager bagefter, den periode
hvor du skal komme dig igen...

Fra : MGA

Dato : 12-06-05 07:28

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan sammenligne det lidt med at give pencillin mod en halsbetændelse...
>
> Det er på recept, og du skal nok bruge lidt tid på at overbevise din

Jeg har prøvet dette ved et stort udbrud - det var fantastisk effektivt.

Jeg har fundet ud af at Lancasters sollæpepomade (orange pakning, farver
ikke læberne) er rigtig god til at beskytte mine læber og forhindre udbrud
om sommeren. Det virker måske latterligt at en kosmetikpomade har den
virkning, men min læge siger at han har hørt om det før - så det er da værd
at prøve om det virker for dig også.

Held og lykke

Mette

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-06-05 09:48

Hmm... det lyder som noget jeg kan nå at få fat i inden torsdag. Med risiko
for jeg nu lyder lidt "mande-agtig", hvor kan man købe sådan noget ?? Er det
Matas eller ??

/Bjarke

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> wrote in message

> "René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> skrev i en meddelelse
snip

Fra : MGA

Dato : 12-06-05 16:13

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:42abf6c0$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hmm... det lyder som noget jeg kan nå at få fat i inden torsdag. Med
> risiko for jeg nu lyder lidt "mande-agtig", hvor kan man købe sådan noget
> [...]
Jeg er ikke sikker på at Matas forhandler det - Magasin har det helt
sikkert, men ellers et parfumeri

Mette

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-06-05 23:12

Tak, min kone havde en med hjem fra arbejdet, så det er noget der findes i
Roskilde eller omegn. Tak for tippet, som jeg vil prøve fredag-søndag. (hvor
det bliver godt vejr lørdag <smile>)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-06-05 20:38

> [...]
> pinsler.
>
> Gode råd modtages med tak. Så vil jeg afprøve dem på Sjælland Rundt på

Camferine creme (COOPs butikker) hjælper både min datter og mig - virker
langt bedre end zovir.
Men om det kan klare så voldsomme udbrud, som du beskriver, er jeg i tvivl
om.

Hilsen Inger

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-06-05 20:54

hjælper det forebyggende eller når det er i udbrud ?

Bjarke

snip

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-06-05 07:17

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse

> hjælper det forebyggende eller når det er i udbrud ?

Jeg plejer at bruge det ligesom zovir: Når det begynder at klø.
Som regel bliver det så ikke til ret meget.
Jeg har ikke prøvet at bruge det sådan "bare for en sikkerheds skyld" - så
godt smager det altså heller ikke.

Hilsen Inger