I hvilke mængder kan
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-06-05 09:45

Hej gruppe

Jeg har gennem et par år indtaget rundt regnet 100 g blåbær dagligt,
svarende til godt 2 dL frosne blåbær, men nu fortæller en kollega at
det er almindelig kokkeviden at blåbær i "for store mængder" kan være
skadelige. Hun kan dog ikke fortælle mig hvilke mængder der skal til,
og heller ikke hvori de skadelige virkninger består.

På <http://www.phyton.dk/urter/blaabaer.htm> kan man læse at blåbær-
afkog kan have stoppende virkning, men at det ikke gælder saften eller
de friske bær (og åbenbart heller ikke de frosne, for jeg lider bestemt
ikke af forstoppelse).

På <http://www.vegetaren.dk/baer1.htm> kan man læse at »[...] blåbærets
farvestoffer [kan] være skadelige, hvis man spiser for store mængder« -
igen uden nærmere angivelse af mængde og virkning.

Er der nogen her der ved noget specifikt om emnet, eller har nogle gode
henvisninger?

På forhånd tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Lyrik

Dato : 18-06-05 08:52

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen uden nærmere angivelse af mængde og virkning.
>
> Er der nogen her der ved noget specifikt om emnet, eller har nogle gode

+++++++++++++++++++++++++++
Kære Klaus dine indlæg tyder på at du skal til at vende dig lidt mere imod
verden og mindre imod dig selv og "de små hår på din arm som er af uens
længde og vokser i hver sin retning"))

For lige præcis sådan opfatter jeg indlægget med "kobber i varmelegemet og
blåbærs eventuelle skadelige effekter".

Jeg synes de udviser farlige psykologiske tendenser gående på en sygelig
optagethed af eget helbred.

Få dig et liv som retter opmærksomheden bort fra selvet og giver fokus på
næsten fremfor dig selv!

Så fader "blåbærs eventuelle skadelighed" ud og bortvejres i den blå luft.

Tag det ikke ilde op-jeg mener det sgu?!

Hilsen
Jens

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-06-05 10:27

Lyrik skrev:

> Tag det ikke ilde op-jeg mener det sgu?!

Det tror jeg gerne, men så længe du hverken kender min person eller
gøren og laden i denne verden, har jeg ærligt talt svært ved at tage
dit indlæg alvorligt.

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : G B

Dato : 18-06-05 11:45

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> skrev i meddelelsen

> Er der nogen her der ved noget specifikt om emnet, eller har nogle gode
> henvisninger?

Du kan med største sindsro fortsætte med at nyde dine 100 g. blåbær daglig.
Det vil kun være skadeligt, hvis du havde haft allergi overfor blåbær - og
det har du jo tydeligvis ikke.

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen