Et 12 mm hul i skrovet under vandlinjen de~
Fra : Kresten Skovsted Buc~

Dato : 11-06-05 18:45

Hej

Jeg har et 12 mm hul i skrovet under vandlinjen. Der sad før et ekkolod,
men det er fortid. Jeg vil gerne have hullet lukket forsvarligt, og jeg
er ikke meget for at få flere bundgennemføringer i båden.

Min tanke var at lukke hullet med noget med noget
spartelmasse/epoxy/glasfiber.

Er der nogen der har et bud på hvordan det kan gøres helst uden alt for
store armbevægelser?

Mvh Kresten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-05 20:02

"Kresten Skovsted Buch" <krestenbuch@mail.dk> skrev

> [...]
> spartelmasse/epoxy/glasfiber.
> Er der nogen der har et bud på hvordan det kan gøres helst uden alt for

Det nemmeste er måske at svejse et nyt stykke stål i.....

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-06-05 09:57

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

>"Kresten Skovsted Buch"
><krestenbuch@mail.dk> skrev

>Det nemmeste er måske at svejse et
>nyt stykke stål i.....
>
>Claus

Venligst beskriv svejsemetoden!

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-06-05 10:02

"Harding E. Larsen (slet 50U8L)" <harding@50U8Llarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Venligst beskriv svejsemetoden!

Det kan man ikke, før spørgeren giver nogle flere oplysninger om, hvad
skroget er lavet af!

Det kan jo både være aluminium, rustfrit stål og almindelig skøjtejern!

Min krystalkugle er nemlig til eftersyn!

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-06-05 12:29

>Min krystalkugle er nemlig til eftersyn!
>
>Claus

Hvor forståeligt!

Mvh/Harding

Fra : Kresten Skovsted Buc~

Dato : 12-06-05 12:27

Kresten Skovsted Buch wrote:
> [...]
> spartelmasse/epoxy/glasfiber.
>
> Er der nogen der har et bud på hvordan det kan gøres helst uden alt for

Det skulle jeg selvfølgelig have nævnt. Det er glasfiber.

Mvh Kresten

Fra : Peter

Dato : 12-06-05 22:43

"Kresten Skovsted Buch" skrev i en meddelelse

> Det skulle jeg selvfølgelig have nævnt. Det er glasfiber.
>
> Mvh Kresten

Det kan du gøre på flere måder, (men måske skal du undlade at svejse).
Du kan sikkert lukke hullet med noget "spartelmasse/epoxy/glasfiber" som
du
skriver,
men jeg ville foretrække en mere veldefineret prop. Enten ved at bygge det
forskriftmæssigt op med glasfiber fra bunden, eller måske spare lidt på
glasfiberen - slibe hullet konisk og tilpasse en træprop - en kegleformet
spuns - sat i med epoxy - de kan købes i bådudstyrsforretninger. Et lag
eller to med glasvæv/epoxy ude og inde, og så lidt maling, så er den så
god
som ny.

Mange hilsener / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-06-05 00:18

"Kresten Skovsted Buch" <krestenbuch@mail.dk> skrev

> Det skulle jeg selvfølgelig have nævnt. Det er glasfiber.

Så filer du kanterne i hullet skrå, og på et område på ca 60mm hele vejen
rundt om hullet inde og ude sliber du gelcoaten væk, så du er inde i den rå
fiber. Slib gerne 4 mm af i tykkelsen i den *rå* fiber, så der er plads til
ny fiber. Så tager du et stykke tynd plade og lægger en nettopose i mellem
og presse den op mod hullet udefra. Sørg for at pladen sidder fast, så du
ikke presse den væk.

Så fylder du hullet op med polyester og glasfiber, eller du kan fylde det op
med færdig glasfiberspartelmasse. Det er lige så godt, når der er fiber på
begge sider. Når hullet er fyldt op, så lægger du tre lag fiber over
indefra, og når det er tørt sliber du på ydersiden og lægger tre lag fiber
på der også.

Så kan du afslutte med eksempelvis lightprimer. Husk at affedte grundigt,
både før du sliber og før du glasser. Jeg ville bruge polyester, fordi det
er meget hurtigere at arbejde med. Det hele kan gøres på nogle timer, men
hvis du bruger epoxy, så tager det noget længere tid. Der er ingen
styrkemæssig forskel, hvis du laver det rigtigt.

Laver du det i polyester, så skal det laves i to omgange, hvis største
tykkelse overstiger ca 20 mm. I epoxy kan det hele laves i een omgang, fordi
det synker ikke på samme måde som polyester. Husk at være opmærksom på
luftbobler.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-06-05 00:21

> [...]

fordi
> det synker ikke på samme måde som polyester. Husk at være opmærksom på

Eller formuleret lidt bedre; epoxy synker slet ikke...

Claus