Spm vedr TDC Bredbaand
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-06-05 17:52

Jeg har ikke ab på TDC, så jeg kan desværre ikke stille mine spørgsmål
på deres interen nyhedsgrupper. Jeg håber der er OK at jeg spørger her.

Jeg overvejer at anskaffe et bredbånd ab. I den TDC butik, hvos jeg her
spurgt, fik jeg at vide, at der skulle installleres en driver på
computeren og at der derfor var et minimumkrav, at min PC var Windows 98
(eller Mac OS 8.6).

Det forstod jeg ikke. Og jeg kunne heller ikke få en forklaring (som jeg
kunne forstå) på hvad det var for en "driver" de talte om.

Som jeg har forstået det, så består en ADSL forbindelse af et
skillefilter og et ADSL-modem.

I øjeblikket bruger jeg et analog modem på en almindelig fastnet
telefon. Modem er tilsluttet en en router, med DHCP og NAT, og hvor der
er en switch med 4 ethernet stik (og en printserver - med et
parallelport stik) via et ethernet stil - et WAN stik.

Computerne er så tilsluttet routerens ethernet switch, og de hele udgør
et lille lokalnet på siden bort fra WAN. Routeren får oplysning om DNS
og IP-adresse efter opkald til udbyderens modempulje. De enkelte
computere can så komme på internet ved at der oplyses en almindelig
internetadresse i applikationen. Ellers kører de på lokalnettet og der
kan udveksles file mellem maskinerne.

Altså, ingen speciel "driver" på den enkelte computer. I
netværksopsætningen på den enkelte computer, er den sat op til at være
forbundet til et LAN, og med internetadgang videre fra dette LAN.

Der er ikke brug for nogen særlig "driver", når computerne forbinder til
internet via LAN. Så hvad er det for en "driver" TDC folkene snakker om,
der skal være på den enkelte maskine?

Hvad er det for en protokol, der kommer ud af et ADSL modem på "LAN
siden"? Altså, det stik på ADSL modemet som forbindes til routerens WAN
stik. Er det ikke TCP/IP?

Jeg håber der er nogen her, der kan fortælle mig lidt mere om hvordan en
ADSL forbindelse virker. På forhånd tak.

Fra : Michael Jensen

Dato : 11-06-05 18:17

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spurgt, fik jeg at vide, at der skulle installleres en driver på
> computeren og at der derfor var et minimumkrav, at min PC var Windows 98

Medarbejderen har sikkert tænkt på installationen af det netkort, som
butikken sælger. For at køre med ADSL kræves der hverken Windows det ene
eller andet..

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-06-05 18:19

Michael Jensen <none@none.none> writes:
>Medarbejderen har sikkert tænkt på installationen af det netkort, som
>butikken sælger.

Jeps - og de operativsystemer man kan få hjælp til hos TDC.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-06-05 19:52

Michael Jensen <none@none.none> wrote:

> [...]
>
> Medarbejderen har sikkert tænkt på installationen af det netkort, som
> butikken sælger. For at køre med ADSL kræves der hverken Windows det ene

Tak for svar. Det er sgu' da imponerende så hurtigt man får svar her i
en nyhedsgruppe.

Ja, som jeg har beskrevet det, så forbinder computeren til internet
gennem routeren, som var den forbundet til et LAN med internet adgang.
Ingen særlig "driver" på maskinen.

Der er bare lige een ting; så vidt jeg husker (jeg er ikke hjemme lige
nu - så det er efter hukommelse) så kan routeren "snakke" nogle ekstra
protokoller. Bl.a PPPoE - tror jeg det hedder.

Routeren er en model SMC7004ABR.

Kan det være sådan noget - PPPoE - de mener i TDC butiken? Og skal
styresystemet så understøtte denne protokol. Jeg ville ellers tro, at
TCP/IP var tilstrækkeligt på computeren når den er forbundet til en
ethernet port i routerens switch.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 11-06-05 22:54

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

>Der er bare lige een ting; så vidt jeg husker (jeg er ikke hjemme lige
>nu - så det er efter hukommelse) så kan routeren "snakke" nogle ekstra
>protokoller. Bl.a PPPoE - tror jeg det hedder.

Det får du ikke brug for. Til TDC Bredbånd skal du bare sætte din ruter
til at køre helt normal ip på WAN-siden og hente ip-konfigurationen fra
DHCP.

(Jeg kender ikke din ruter, men hvis den kan PPPoE kan den nok også
det.)
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Michael Jensen

Dato : 12-06-05 19:22

> [...]
> styresystemet så understøtte denne protokol. Jeg ville ellers tro, at
> TCP/IP var tilstrækkeligt på computeren når den er forbundet til en

TDC kører med DHCP i dag.