Bier og hvepse
Fra : Ukendt

Dato : 11-06-05 13:33

Hvad gør jeres katte når de møder bier og hvepse på deres vej?

Jeg frygtede, at Andy ville jage dem og derved risikere at blive stukket.

4 gange har vi indtil nu i år haft bier og hvepse indenfor. Andy holder sig
pænt på afstand og viser mig, hvor de er henne så jeg kan jage dem på
porten.

I dag kom der en ind mens jeg var i bad. Andy trodsede vand og sæbe for at
fortælle mig, at der var "en af de grimme" inde. Som den velopdragede slave
jeg er, følger jeg efter ham hen til den rude hvor bien er. Mens jeg finder
fluesmækkeren frem og får verfet dyret ud, sidder Andy bare på behørig
afstand og ser på )
Jo, jeg er stolt af min misser.

Tina

Fra : Lene Hansen

Dato : 11-06-05 17:11

Hej.

Mine katte røre heller ikke byer og hvepse, men til gengæld går de helt amok
med fluer. Hvordan de kan se forskel, det ved jeg nu ikke, men det er måske
noget med et indbygget instinkt.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-05 17:25

"Lene Hansen" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
amok
> med fluer. Hvordan de kan se forskel, det ved jeg nu ikke, men det er

Katte kan godt se den gule farve på hvepsene og den gulbrune farve på
bierne. De to stikkende dyr flyver heller ikke på samme måde som fluer. Og
lyden fra dem er en anden end fra fluer, så det er nemt for katte at se- og
høre forskel.

I naturen er den gule farve genrelt en farve der siger "fare".

Tina

Fra : taina

Dato : 11-06-05 22:45

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør jeres katte når de møder bier og hvepse på deres vej?

Da jeg var barn, havde vi en colourpoint. Der var en loftsetage, der med
tiden (meget lang tid!!) blev til rum, men indtil da var det kattens
løbegård. Hun lød som ti elefanter, når hun trampede rundt deroppe.

En vinterdag kom hun ned derfra med et stooolt udtryk i hovedet og smed et
styk hvepsedronning og et stykke af et hvepsebo. Og så blev der gravet en
hel pose rejer frem fra fryseren til jagtmissen. Sjovt nok er det det
eneste, jeg husker, hun har jaget.

mvh. tina

Fra : Noon

Dato : 19-06-05 09:09

Mine to perser-misser dasker hvepse, fluer, stankelben, edderkopper...
Ja, alt hvad de møder får en ordentlig omgang klask - indtil insekterne
må overgive sig!

Men jeg er nu lidt utryg ved at de klasker hvepse og bier - jeg mener at
kunne huske, at katte er overfølsomme overfor stik!?

Er der nogen af jer, der kan be- eller afkræfte den erindring!?

-Noon

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 09:46

"Noon" <hoeranderKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men jeg er nu lidt utryg ved at de klasker hvepse og bier - jeg mener at
> kunne huske, at katte er overfølsomme overfor stik!?
>
> Er der nogen af jer, der kan be- eller afkræfte den erindring!?

Nogle katte er sikkert overfølsomme end andre. Det kommer selvfølgelig også
an på, hvor katten bliver stukket. F.eks. er munden nok ikke det smarteste
sted.

Uanset så hæver det gevaldigt op, der hvor stikket er. Der var vidst flere
beretninger herinde sidste år, om katte, der blev stukket. Vores katte slap
sidste år, men vores hund blev stukket på poten og poten blev dobbelt så
tyk, som normalt. Hævelsen forsvandt dog efter nogle timer.

Det ser desværre allerede ud til, at vi kommer til at døje med mange hvepse
og bier igen i år...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Kate

Dato : 21-06-05 19:44

Noon <hoeranderKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in

> Men jeg er nu lidt utryg ved at de klasker hvepse og bier - jeg
> mener at kunne huske, at katte er overfølsomme overfor stik!?
>
> Er der nogen af jer, der kan be- eller afkræfte den erindring!?

Ikke nødvendigvis. Lante er ikke Forrige år fløj en hveps rundt i
min lejlighed og Lante satte efter den, inden jeg nåede at gribe ind
havde Lante fanget den under sin pote med et stik til følge. Tydeligvis
gjorde det godt og grundigt ondt på ham, men mere skete der heldigvis
ikke. Jeg var helt parat til fuld udrykning til dyrlægen, men det blev
ikke nødvendigt. Tror faktisk ikke Lante har jaget hvepse siden

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.