input type=image
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 11-06-05 13:15

<form action="punkt.php">
<input type=image src="bg.gif" name="punkt">
</form>
<? echo ($punkt_x) ?>

Ovenstående lille sag kaldet punkt.php burde skrive et x-koordinat når
man klikkede på billedet bg.gif, men jeg kan ikke få det til at vise
noget som helst. Er der nogen som har fået input type=image til at
virke som min php-bog siger at det gør?

Lars Erik Bryld

Fra : Jacob Atzen

Dato : 11-06-05 13:23

On 2005-06-11, Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> wrote:
> [...]
> man klikkede på billedet bg.gif, men jeg kan ikke få det til at vise
> noget som helst. Er der nogen som har fået input type=image til at

Hvis din PHP-bog siger, at ovenstående er korrekt bør du finde dig en
ny. HTML'en er forkert, PHP syntaksen er dårlig og koden vil aldrig
virke som den står.

Du kan prøve med at erstatte din echo linje med:

<?php var_dump($_REQUEST); ?>

Så viser den dig alle de parametre, der er sat i requestet - herunder
koordinater fra dit billede.

- Jacob Atzen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-06-05 13:43

On 11 Jun 2005 12:23:10 GMT, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

>Hvis din PHP-bog siger, at ovenstående er korrekt bør du finde dig en
>ny. HTML'en er forkert, PHP syntaksen er dårlig og koden vil aldrig
>virke som den står.

"Aldrig" er nok så meget sagt. Den vil ikke virke med register_globals
slået fra, men ellers virker den helt fint.

$punkt_x bør rettes til $_REQUEST['punkt_x'], så burde der ikke være
nogen problemer her.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 11-06-05 13:53

Hej Peter,

On 2005-06-11, Peter Brodersen <usenet2005@ter.dk> wrote:
> "Aldrig" er nok så meget sagt. Den vil ikke virke med register_globals
> slået fra, men ellers virker den helt fint.

Som altid forstår du at sætte fingeren på mine lidt for forhastede
udgydelser. Tak for korrektionen

- Jacob Atzen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-06-05 15:12

On 11 Jun 2005 12:53:28 GMT, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

>Som altid forstår du at sætte fingeren på mine lidt for forhastede
>udgydelser. Tak for korrektionen

Bare rolig, jeg er ikke ude efter dig

Nedenstående forvirrer måske mere end det gavner (, men for what it's
worth:

Lige præcis med image-submit-knapper kan der være en del forvirring
idet browseren jo reelt sender fx image.x=10&image.y=20 - men da det
er omstændigt at henvise til en variabel ved navn $image.x, bliver det
rettet til $image_x. Dog kan et element i et array godt hedde image.x
(fx $foo['image.x']). PHP vælger dog stadigvæk at kovertere punktum
til underscore i variabel/element-navne, selv om $_REQUEST['image.x']
er et legalt element-navn, man kan referere til uden videre.

Man kan faktisk have en variabel ved navn image.x, men det er noget
klamp at referere til den, idet punktummet ellers bliver betragtet som
en operator:

<?php
// virker ikke
$image.x = "Test";

// virker
$variabelnavn = "image.x";
$$variabelnavn = "Test";

// virker
${'image.x'} = "Test";
?>

--
- Peter Brodersen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 11-06-05 16:07

On 2005-06-11, Peter Brodersen <usenet2005@ter.dk> wrote:
> Bare rolig, jeg er ikke ude efter dig

Det tror jeg såmænd heller ikke - og jeg mener det virkelig når jeg
siger tak

- Jacob Atzen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 11-06-05 15:49

Scripsit Peter Brodersen:

> Den vil ikke virke med register_globals slået fra, men ellers virker
> den helt fint.
>
> $punkt_x bør rettes til $_REQUEST['punkt_x'], så burde der ikke være
> nogen problemer her.

Min bog er ganske rigtig ikke særlig god, men det var den eneste jeg i
sin tid kunne finde med begynder-eksempler i. Den hedder "Professional
PHP programming", men det er nok lidt af en tilsnigelse.

Jeg prøver ovenstående råd (en manøvre jeg i øvrigt aldrig har hørt
om, men bare det virker).

Mange tak for hjælpen.

Lars Erik Bryld

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-06-05 21:47

On Sat, 11 Jun 2005 16:48:32 +0200, Lars Erik Bryld
<larserik@dadlnet.invalid> wrote:

>Jeg prøver ovenstående råd (en manøvre jeg i øvrigt aldrig har hørt
>om, men bare det virker).
>
>Mange tak for hjælpen.

Før i tiden kunne man tilgå variabelnavne direkte, så hvis brugeren
udfyldte et felt ved navn "skonummer", så lå resultatet i variablen
$skonummer - med tiden blev standard-PHP-konfigurationen ændret, så
bruger-data (sendt gennem forms eller vha. cookies) nu kun lå i
arrayet $_REQUEST

Det betyder, at der kan være flere sted, hvor din bog nævner fx
$telefonnummer, og du i virkeligheden skal skrive
$_REQUEST['telefonnummer'] for at det virker.

--
- Peter Brodersen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 12-06-05 10:31

Scripsit Peter Brodersen:

> [...]
> $telefonnummer, og du i virkeligheden skal skrive
> $_REQUEST['telefonnummer'] for at det virker.

Ja, med min gamle begynderbog fra 1999 lever jeg vist stadig i
PHP3-land. Måske det var på tide med en ny bog

Jeg har i øvrigt endelig med god hjælp herfra fået min lille
museplotter til at virke nu.

Lars Erik Bryld