"Kattegat" akvarium.
Fra : Kalle

Dato : 11-06-05 11:47

Hej Ng

Jeg er i gang med at lave et akvarium med fisk og dyr fra Kattegat.

Jeg ved at vandets temp skal være mellem 10 - 16 grader for at fiskene kan
overleve og for at de gider at spise, hvilket jo betyder jeg skal have en
køler i mit akvarium.
Nogen der ved hvor jeg får fat i sådan en?

Er der andre ting man skal være opmærksomme på, samt nogen der kender nogle
gode bøge / hjemmesider om emnet??

Hilsen Casper

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 11-06-05 22:01

Du skal vel også være sikker på salt indholdet passer, huske jeg har læst på
centeres hjemmeside at deres vand indeholder noget med ca. 22-23 promille
salt, og 14 grader´s temp på vandet, men der er sikkert en del flere tal du
skal være opmærksom på, så som iltindhold, ilt opføre sig nok noget
anderledes i havvand, end i fersk vand.

hvor stor skal dette akvarium være ?

Bliver det bygget uden for huset, kan et rørsystem placeret i jorden måske
kølevandet for dig, men du skal nok regne med der skal en del meter rør til,
og så skal det nok ned i 60-70 cm dybde. Men dette er bare en ide, som jeg
ikke ved om virker.

Hygsom
Leo

Fra : Daniel og Stine

Dato : 07-10-05 01:18

Hvad så når vi når over i vinter tiden, og jorden kommer under de 0
grader, så falder temperaturen i vandet jo også betydenligt og han
ricsikere at vandet i rørene fryser til.

Fra : Frandsen

Dato : 07-10-05 09:21

"Daniel og Stine" <danielwj@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad så når vi når over i vinter tiden, og jorden kommer under de 0
> grader, så falder temperaturen i vandet jo også betydenligt og han
> ricsikere at vandet i rørene fryser til.

Nu ved jeg ikke med 60-70 cm nede, men hvis man kommer ned i 90 cm, så er
jorden frostfri. Man kan faktisk varme sit hus op, med den varme der er i
jorden. Jeg vil gætte på, at i Danmark vil 60-70 cm nede være frostfrit. Det
skal være meget meget kold i lang tid, før end der er frost så langt nede i
jorden.

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 12-06-05 09:43

hej...

det er jo noget af et project...

mht køling, ville jeg tage et gl. køleskab, eller fryser. det er til at
faa for smaapenge....

/F

Fra : Martin Pedersen

Dato : 05-08-05 01:08

Jeg ville prøve og kigge er saltvandsakvarier er en videnskab
http://www.saltvandsforum.dk/index.php

Fra : Keyser Soze

Dato : 05-08-05 06:55

On Fri, 5 Aug 2005 02:07:53 +0200, "Martin Pedersen"
<Martin.pedersen@c.dk> wrote:

>Jeg ville prøve og kigge er saltvandsakvarier er en videnskab
>http://www.saltvandsforum.dk/index.php
>

>"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

Skal det være billigt, må det kunne lade sig gøre, at lave noget
hjemmefusk med et ombygget gammelt køleskab. Måske er der nogle her i
gruppen, der har erfaring med dette?

En noget mere proffessionel løsning kan eksempelvis købes her:

http://www.akvarieudstyr.dk/soegning/soegprodukter.asp?ord=k%F8le

Et meget spændende projekt du er i gang med. Noget jeg selv har drømt
om i årevis. Har du en hjemmeside, hvor man kan følge med?

Håber at høre mere om projektet

Keyser Soze

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-08-05 14:37

"Martin Pedersen" <Martin.pedersen@c.dk> skrev i en meddelelse

> "Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

En ting som du skal være opmærksom på er at et køleanlæg der skal holde
en så lav temperatur,
æder uanede mængder af strøm, og er deved meget dyr i drift.
Næste problem at vand der i det temperatur leje, meget let forårsager
at ruderne dugger,
et problem som kun kan løses med en termorude.

Carsten