Postfix, Courier
Fra : PEF

Dato : 11-06-05 09:47

Jeg er ved at opsætte et mailsystem, hvor jeg kan modtage post på virtuelle
domæner. Indtil videre kan jeg afsende post men jeg kan ikke modtage post.
Efter at have bikset rundt med det et par dage, er jeg ved at løbe sur i
det. Systemet er som følger:

På gratisDNS har jeg opsat to mx-records:
mail.<mydomain>.dk 10
mail-relay.tele2.dk 20

I postfix' main.cf er følgende rettet til:
myhostname=mail.<mydomain>.dk
mydomain=<mydomain>.dk

Og så har jeg oprettet et enkelt alias:
peter: peter@<mydomain>.dk

I mit hjemmekatalog findes en mappe /Maildir med tilhørende under-mapper.

Jeg er meget i tvivl om, hvilken konto-type, jeg skal vælge i kmail. Jeg har
prøvet flere af dem uden held.

Er der en eller anden, der kan hjælpe mig videre?

På forhånd tak
Mvh
Peter

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-06-05 19:13

PEF wrote:
> [...]
> prøvet flere af dem uden held.
>
> Er der en eller anden, der kan hjælpe mig videre?

Dette er ikke meget hjælp, men jeg vil bare fortælle, at det er muligt
at konfigurere gratisdns.dk, tele2adsl, postfix og courier-imap til at
både modtage og afsende mails. Min personlige gratisdns-opsætning ligner
din, og det fungerer...

Umiddelbart vil jeg gætte på at fejlen ligger i postfix, eller muligvis
i din router (eller lignende), hvor der ikke er åbnet for den korrekte
port. Min postfix-opsætning er væsentligt mere kompliceret end din, jeg
fulgte guiden på
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Email_System_for_the_Home_Network, hvor
både postfix og courier-imap bliver konfigureret.

Hvis du ønsker det, kan jeg (pr. e-mail) sende dig en kopi af en
fungerende postfix-opsætning, men grundlæggende kan du bare følge den
ovenstående guide.

Fra : torben

Dato : 11-06-05 20:21

PEF wrote:
> [...]
> Efter at have bikset rundt med det et par dage, er jeg ved at løbe sur i

Har du kigget på vejledningen i linuxbog.dk,
http://www.linuxbog.dk/admin/bog/e-post-server.html#postfix-virtual

Den har virket for mig.

Torben

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 12-06-05 01:02

PEF wrote:
> Er der en eller anden, der kan hjælpe mig videre?

Prøv følgende:

1. Få en af dine venner til at lave en telnet til din offentlige IP på
port 25. Du skal have en TCP connect her.

2. Check i din ~/Maildir folder, om der kommer en fysisk fil, når der
sendes til dig.

3. Check om du kan få adgang gennem Courier fra en mail client.

mvh

Nikolaj Hansen

Fra : PEF

Dato : 12-06-05 11:06

Status pt.:
- Jeg kan sende mails
- mails sendt lokalt samles i /var/spool/mail/peter
- mails sendt ekternt fra modtages ikke
- mails i /var/spool/mail/peter sendes ikke videre til kmail.

Jeg er stadig usikker på, hvilken kontotype jeg skal vælge i
kmail, men formoder at typen imap, må være den rigtige. Skal
værten være localhost eller skal værten være min mail-host, som
den fremgår af gratisdns?

Jeg har med telnet konstateret, at port 25 er åben.

Mvh
Peter

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 12-06-05 13:37

PEF wrote:
> [...]
> den fremgår af gratisdns?
>
> Jeg har med telnet konstateret, at port 25 er åben.

Hvis du kan sende mails og din port 25 er åben, så husk at sørg for, at
mailserveren kun skal kunne relay'e mails fra dit eget netværk. Eks.

192.168.1.x mask 255.255.255.0

Ellers kan du lave en open relay, og det bliver man ikke ret populær på
nogen steder.

Du skal bruge imap i en eller anden version, hvis du har et Maildir med
en courier ovenpå. Dvs. du har serverside folders, hvilket man ikke har
med eks. pop3.

Din host skal være den IP adresse, som mailserveren har på dit netværk.

Eks.

1) 192.168.1.1 er router default gateway.
2) 192.168.1.2 er din mailserver
3) 192.168.1.3 er en clientmaskine - måske en windows.

så vil du skulle bruge IMAP protokollen mod 192.168.1.2 fra kmail.

mvh

Nikolaj Hansen

Fra : PEF

Dato : 12-06-05 15:28

Nikolaj Hansen wrote:

> [...]
> 3) 192.168.1.3 er en clientmaskine - måske en windows.
>
> så vil du skulle bruge IMAP protokollen mod 192.168.1.2 fra kmail.

I min main.cf er mynetworks=127.0.0.1/32 og jeg har pt. ikke noget internt
net - det vil blive sat op i næste omgang.

I kmal har jeg valgt localhost som vært. Når jeg forsøger at hente posten,
får jeg at vide, at "Overførsel for konto peter er fuldført. Ingen nye
breve".

....Og fortsat modtages eksterne mails ikke.

/Peter

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 12-06-05 17:18

PEF wrote:

> ...Og fortsat modtages eksterne mails ikke.
>
> /Peter
Hvad er indholdet af:
/var/log/mail/errors
/var/log/mail/info
/var/log/mail/warnings

--
"Ford, you're turning into a penguin. Stop it."

Douglas N. Adams (1952-2001)

Fra : PEF

Dato : 12-06-05 20:45

Af /etc/log/mail/info kan jeg se, at der ikke modtages eksterne mails
Hverken errors eller warnings giver svar på problemet

/Peter

Fra : anders

Dato : 14-06-05 08:10

> På gratisDNS har jeg opsat to mx-records:
> mail.<mydomain>.dk 10
> mail-relay.tele2.dk 20

Hej Peter

Skal mail relay serveren ikke hedde:
mail-relay.tele2adsl.dk

Mvh. Anders

Fra : PEF

Dato : 14-06-05 21:21

PEF wrote:

> [...]
> har prøvet flere af dem uden held.
>
> Er der en eller anden, der kan hjælpe mig videre?

Så lykkedes det at få systemet til at fungere. Hvad der nøjagtig var i vejen
ved jeg ikke, men jeg fik bla. ændret mail-relay-serveren til
mail-relay.tele2adsl.dk og sat inet_interface = all

/Peter