FF og cachen
Fra : Sven

Dato : 10-06-05 23:00

Hej.
Jeg bliver mere og mere glad for Firefox, efterhånden som jeg har vænnet mig
til den. Dog er der et punkt der irriterer mig, men som en af jer eksperter
sikkert kan løse. Den er alt for glad for at vise sider fra sin cache. Jeg
har nu et par gange oplevet, at jeg uploader nyt indhold til min hjemmeside
(filerne har samme navne, men størrelser og dato'er er selvf. ændret),
checker med firefox, og den viser stadig det gamle indhold, også selvom min
PC har været genstartet i mellemtiden! Så hvordan "bestemmer" firefox,
hvornår den skal vise en side fra cachen eller downloade den igen.
I alle tilfælde, hvis jeg klikker på "genindlæs nuværende side", kommer det
nye frem. Men hvad nu når jeg surfer rundt, hvordan ved jeg så, hvilke sider
jeg bør trykke på "genindlæs nuværende side" for at se det sidste nye?
Kan man evt sætte cachen op, så den tømmes hver gang man lukker firefox ned?
Eller er der en endnu smartere måde at komme om dette problem på? Jeg har
sammenlignet med IE, efter at have uploadet en enkelt fil (samme navn, anden
størrelse og dato). Firefox viste den gamle, mens IE opdagede, at filen var
ændret, og hentede den nye. Kan jeg få Firefox til at gøre noget
tilsvarende?

Sven

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-06-05 01:21

Den 10-06-05 23.59 skrev Sven følgende:

> [...]
> sikkert kan løse. Den er alt for glad for at vise sider fra sin cache.

Har du ikke lige spurgt om dette for nylig?

Som standard tjekker Firefox, om en side er udløbet, og er det tilfældet
hentes den nye udgave, ellers vises den gamle fra cacheen. Det er altså
et spørgsmål om, hvad udløbsdatoen/-tiden er sat til på siden i cacheen.

Du kan tvinge Firefox til at ignorere udløbstiden og i stedet tjekke én
gang i hver browsersession, eller /hver/ gang siden besøges. Du kan evt.
bruge sidstnævnte, så du altid får vist de nye sider, du har uploaded.
Men vær opmærksom på, at Firefox så heller ikke vil benytte cacheen på
alle andre sider, med det resultat, at de bliver langsommere at hente -
den bedste løsning kan altså være blot at klikke på opdater-knappen, når
du har uploaded nyt indhold, som du vil tjekke.

Du kan ændre indstillingen via about:config - du kan læse nærmere om
brugen af about:config på denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-avancerede.html

I søgefeltet skriver du:
browser.cache.check_doc_frequency
Dobbeltklik på linjen, og udskift 3-tallet med 0, hvis du vil tjekke én
gang i hver browsersession eller 1, hvis du vil tjekke siden, hver gang
den besøges (2 tvinger Firefox til udelukkende at bruge kopien i cacheen).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 11-06-05 13:46

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Hej Kim, og mange tak for en skidegod hjemmeside - nu kører min Firefox som
JEG gerne vil have den skal! Genialt! Fedt! Herligt!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
www.welles.dk

Fra : Sven

Dato : 12-06-05 02:39

> [...]
> den besøges (2 tvinger Firefox til udelukkende at bruge kopien i cacheen).

Tak for hjælpen. Det ser ud til at fungere fint med 1-tallet.

Sven