Patch
Fra : -h

Dato : 10-06-05 22:55

Hej der,

Jeg har fundet en patch til min php-server, men kender ikke:

- patch-kommandoen i Linux (og dens attributter..)
- hvilken fil, der skal patches
- ej heller i hvilket directory patchen skal køres

Er der et klart hovede, der kan hjælpe?

Den kører forresten på en Mandrake.

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-06-05 23:19

On Fri, 10 Jun 2005 23:54:41 +0200, -h wrote:

> - patch-kommandoen i Linux (og dens attributter..)
> - hvilken fil, der skal patches
> - ej heller i hvilket directory patchen skal køres

Hvad er det for en patch, og hvad skal den patche mod/for?
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : -h

Dato : 11-06-05 08:57

On Sat, 11 Jun 2005 00:19:15 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

>Hvad er det for en patch, og hvad skal den patche mod/for?
Det er faktisk en række patches.. Den første opgraderer fra ver. 4.0.6
til 4.1.1

Det er de patches, der findes nederst på
http://www.php.net/downloads.php. Jeg har trawlet php.net og har ikke
kunnet finde nogen howto.

Men lad nu være med at svare, at jeg bare kan installere den nyeste.
Det er ligesom ikke det øvelsen går ud på

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : -h

Dato : 11-06-05 09:07

On Sat, 11 Jun 2005 09:57:17 +0200, -h <agent@llz.dk> wrote:

>Det er de patches, der findes nederst på
>http://www.php.net/downloads.php. Jeg har trawlet php.net og har ikke
>kunnet finde nogen howto.

Hov! Jeg har kigget med friske øjne på Google igen og fundet et par
guldkorn på http://drupal.org/node/323

Her forklares både diff og patch, så selv jeg kan forstå det

Jeg prøver lige med deres anvisning først - ellers råber jeg op igen i
denne tråd.

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : -h

Dato : 12-06-05 16:35

On Sat, 11 Jun 2005 10:07:22 +0200, -h <agent@llz.dk> wrote:

>Jeg prøver lige med deres anvisning først - ellers råber jeg op igen i
>denne tråd.

Så er jeg tilbage og har læst lidt på man patch

Nu mangler jeg blot at få at vide hvilken origfile, det er, der skal
patches for at opgradere php-installationen.

Anyone??

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-06-05 16:56

On Sun, 12 Jun 2005 17:34:56 +0200, -h wrote:

> Nu mangler jeg blot at få at vide hvilken origfile, det er, der skal
> patches for at opgradere php-installationen.

Det kommer an på, hvad du skal patche. Så jeg spørger igen: Hvilken
patch drejer det sig om?
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : -h

Dato : 12-06-05 21:33

On Sun, 12 Jun 2005 17:55:49 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

>Det kommer an på, hvad du skal patche. Så jeg spørger igen: Hvilken
>patch drejer det sig om?
Det er faktisk en række patches.. og det har jeg skrevet før, så dette
er et lille klip af samme... Den første opgraderer fra php ver. 4.0.6

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-06-05 22:01

On Sun, 12 Jun 2005 22:32:44 +0200, -h wrote:

> [...]
> til 4.1.1
>
> Det er de patches, der findes nederst på
Det kræver jo, at du har kildekoden til din nuværende version af php.
Den version du aktivt benytter nu, er en binær version, der ikke kan
patches med de patches, der findes på linket. Har du ikke kildekoden og
selv oversat din nuværende version af php, er det ren masochisme at lave
det, du er i gang med her

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : -h

Dato : 12-06-05 22:47

On Sun, 12 Jun 2005 23:01:07 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

>selv oversat din nuværende version af php, er det ren masochisme at lave
>det, du er i gang med her

Hmm - lidt ærgerligt, da jeg jo sagtens kan læse i patchen hvor det
er, den vil ind og lave ændringer. Jeg havde fået den opfattelse, at
patchen var til de installerede packages. Pyt.

Nu har jeg så lært lidt om diff og patch, og kan sagtens se andre
anvendelsesmuligheder.

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : Torben Stallknecht

Dato : 16-06-05 14:59

-h wrote:

> [...]
> patchen var til de installerede packages. Pyt.
>
> Nu har jeg så lært lidt om diff og patch, og kan sagtens se andre

Idet mandrake benytter sig af RPM-pakke systemet, er den rigtige måde at
gøre det på, og finde de .rpm-pakker der kan gøre tricket.

Problemet er at de skal laves først, og det er en halv kompliceret affære.
Men lykkedes det dig at finde en .rpm-pakke der kan det du vil, er det
egentlig ganske simpelt.

rpm -Uvh phpPATCH.rpm

Dette selvfølgelig som root.

Det gør sig også gældende når/hvis du henter en nyere version, hvilket
formentlig vil være tilfældet, ved en sådan "patch"

Alternativt kan du benytte Mandrakes online/automatiske opdaterings
system. Den vil komme med de opdateringer der måtte være klar.

Ydermere vil jeg anbefale dig, når du henter/installere .rpm-pakker,
altid(såvidt muligt) og benytte source-pakkerne. De kan kendes ved at
have et .src.rpm i filnavnet.

Fordelen er at .rpm-pakken bliver kompileret til lige netop din maskine.
Det kan betyde en højere ydelse i det lange løb.

Måden at kompilere en .src.rpm-pakke, er flg.

rpm --rebuild PAKKE.src.rpm

Til slut vil du få oplyst hvor og hvad den færdige .rpm-pakke hedder.

Afhængig af om det er en opdatering eller en ny installation, så er
kommandoerne som følger:

frisk installation:
rpm -Ivh /sti/til/PAKKE.rpm

opdatering:
rpm -Uvh /sti/til/PAKKE.rpm.

Håber det kan bruges - om ikke andet har jeg jo bare spildt min tid.

-Torben

Fra : -h

Dato : 17-06-05 12:43

On Thu, 16 Jun 2005 15:58:56 +0200, Torben Stallknecht
<torben@hamdenkloge.dk> wrote:

>Håber det kan bruges - om ikke andet har jeg jo bare spildt min tid.
>
>-Torben
Selvfølgelig kan det bruges! - og det er måske det bedste svar indtil
nu ja, undskyld I andre..

Som sagt gik øvelsen netop ud på at kunne håndtere patches - men der
er ingen tvivl om, at den løbende opdatering fra Mandrake er at
foretrække. Næste øvelse bliver at migrere (som det vist hedder nu om
dage) database og brugere til Mandrake 10.2

Jeg vender frygteligt tilbage med flere spørgsmål og måske i en
bedre gruppe til formålet.

-----
Med venlig hilsen

-henrik