MS Windows
briani 27239
Hvornår geninstallerer jeg XP?
Fra : Mr. Fox

Dato : 10-06-05 18:51

Jeg formoder dette spørgsmål har været stillet mange gange her i gruppen,
men er der nogen der har en ENKEL forklaring på hvorledes jeg af-installere
og gen-installerer eller blot reparerer XP. Evenuelt en link til samme?

Jeg har kørt i to år og synes at maskinen er blevet sløv og fuld af ....!
Er det så ikke tilrådeligt at gøre det? Men skal man omformatere hele
maskinen eller blot geninstallere?

Med venlig hilsen Mr. Fox

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-06-05 19:08

"Mr. Fox" <nytjens@nrdc.dk> wrote:

>Jeg har kørt i to år og synes at maskinen er blevet sløv og fuld af ....!
>Er det så ikke tilrådeligt at gøre det? Men skal man omformatere hele
>maskinen eller blot geninstallere?

Hvis ellers maskinen kører uden 'blue screen of death' kan jeg ikke se
noget formål med at formattere / geninstallere.

Ryd op i registreringsdatabasen, defragmenter harddiskene og gennemgå
kørende programmer / tjenester for unødvendigheder (MSCONFIG.EXE er et
godt værktøj). Så skal nok komme fart på XP igen.

Måske kan du supplere med en stang RAM eller to - XP har det bedst med 1
GB eller mere

PS

Software firewall / Antivirus kan tage pippet fra selv den hurtigste
computer. Hardware løsninger som f.eks en bredbåndsrouter kan stærkt
anbefales.
<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : hcma

Dato : 10-06-05 20:47

"Mr. Fox" <nytjens@nrdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har kørt i to år og synes at maskinen er blevet sløv og fuld af ....!
> Er det så ikke tilrådeligt at gøre det? Men skal man omformatere hele

Vi tager den i kronologisk orden
1. rens for spyware med f.eks. AdAware fra Lavasoft (gratis)
http://www.lavasoftusa.com/
2. lav en diskoprydning Start -> programmer - > tilbehør ->
systemværktøjer -> diskoprydning og slet temp. internet files + det du
ellers vil slette af overflødige ting.
3. Defragmentering (ligger også under systemværktøjer)
og hvis den stadig er langsom
4. Rens for gamle rester fra afinstallerede programmer
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#reg_cleaners
5. Installer flere RAM
6. tag back-up af alt du vil gemme og lav en re-install af WindowsXP
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
vh
hcma

Fra : Lyrik

Dato : 15-06-05 10:32

> [...]
>
> Jeg har kørt i to år og synes at maskinen er blevet sløv og fuld af ....!
> Er det så ikke tilrådeligt at gøre det? Men skal man omformatere hele

++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jo flere filer, på megastore harddiske, jo langsommere bliver den.
Jeg kender en som har 30000 mp3 filer + en hulens masse andre ting på
kæmpestore diske -og jeg kan fortælle dig at den maskine er fulde 5 minutter
om at starte op!

Mange filer og store diske er en pestilens for et system!
Det er umuligt at rydde op i efter min mening. Efterhånden er der så meget
at gennemse, måske flere hundredetusind filer at der kun er et at gøre:
Format C
Format D
o.s.v!

Og så nyinstallation!

Hilsen
Jens

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 17-06-05 10:16

> [...]
> Jeg kender en som har 30000 mp3 filer + en hulens masse andre ting på
> kæmpestore diske -og jeg kan fortælle dig at den maskine er fulde 5

Så kunne det jo være rart, hvis man kunne slukke for en harddisk og først
tænde for den, når man har brug for den. Jeg har f.eks. også en
backup-harddisk, som jeg meget gerne vil have til at blive ignoreret indtil
jeg specifikt beder WinXP om at tilgå den. Men har desværre endnu ikke
fundet en løsning på det.

Jeg har sat WinXP til at slukke for harddisken, når den ikke har været i
brug i 20 min., men den spinner i gang bare jeg vil lave en søgning efter en
fil på mit ordinære C-drev.

- Mickel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-06-05 12:58

In news:42b294d3$0$18638$14726298@news.sunsite.dk,
Mickel Hedemand <mickel@FISK.DETTE.VÆKset.auc.dk> wrote:

> [...]
> backup-harddisk, som jeg meget gerne vil have til at blive ignoreret
> indtil jeg specifikt beder WinXP om at tilgå den. Men har desværre

Smæk den i en HD skuffe..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : zczc

Dato : 18-06-05 15:25

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42b2bab9$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Smæk den i en HD skuffe..

Det kan du ikke (givet det også skal fungere).

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-06-05 16:26

In news:42b42ef7$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
zczc <Hans@lgø.zc> wrote:

> Det kan du ikke (givet det også skal fungere).

ØØhh nå?

Jeg har da en HD liggende i en HD skuffe, den er kun aktiv når
nøglelåsen er drejet til "power on"

Fra : Rado

Dato : 19-06-05 09:14

On Fri, 17 Jun 2005 11:16:13 +0200, Mickel Hedemand
> [...]

>jeg specifikt beder WinXP om at tilgå den. Men har desværre endnu ikke

Sæt den i en ekstern USB box, så kan du tænde og slukke den som du
vil.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein