Hvor hurtigt bliver en hund gammel? (langt~
Fra : Ann K.

Dato : 01-06-01 22:42

Hejsa.
Ja, jeg ved godt at spm er lettere tåbeligt, men vi er altså ved at være
lettere bekymrede for Sif....
Sif er ca 7 ½ år (født i august), lab-x og steriliseret sidste sommer...
uddannet som redningshund ved beredskabet... har altid levet et aktivt liv,
hvor hendes fysiske/psykiske ressourcer og evner er blevet brugt til det
yderste...
Bortset fra en tiltagende psykisk ubalance i forbindelse med løbetiderne
(derfor steriliseret - med succes!) har hun altid været en glad, aktiv og
legesyg vovse...
I september sidste år fik vi så Dise, og Sif havde nærmest en opblomstring,
hvor hun pjankede og legede, som om det var _hende_ der var en lille hvalp

Men så....
I slut oktober blev hun pludselig direkte skudræd... der havde ganske vist
været tegn på nervøsitet hos hende gennem hele år 2000 efter nytårsaften,
men ikke i sådan en grad, at vi egentlig mente at der var et problem...
Trods ihærdig træning, har Sif stadig problemer med skud :(

Siden oktober har Sif også været oppe at slås tre gange (med den samme
tæve!)... Idag har hun alvorlige problemer med at være i nærheden af alt for
mange fremmede hunde (han såvel som tæve) så længe hun er i line.. :( På os
virker det nærmest, som om hun, efter det sidste overfald, tænker, at _hun_
hellere må bide først!

Terroristen Dise afvises ikke længere så kraftigt... Det virker som om Sif
ikke længere er i stand til at hævde sin førsteposition... Fx får Dise lov
til at bide så hårdt i Sifs løse halshud at Sif nogen gange ømmer sig - og
det sker vel at mærke uden at Dise efterfølgende får en lektion i ordentlig
opførsel...

Af og til virker Sif direkte trist og ked... modløs og uden lyst til at
ændre på sin situation... Ting som hun ellers altid har kunnet/villet er
pludselig blevet uinteressante... Undtagelsen er hendes fascination af mad,
og hun har da også taget lidt på...

Gennem de sidste par uger har vi så lagt mærke til at Sif blev "fjern i
blikket", og da hun så sidste mandag morgen nødigt ville rejse sig op fra
sofaen, var det fluks til dyrlæge... og en foreløbig diagnose der lød på en
lettere forvridning af ryg og hofte. Hjem til hvile, massage og kun
lufteture, dvs ingen træning... Da dette ikke har hjulpet godt nok, er der
nu mistanke om evt gigt, og derfor bestilt tid til røntgen og yderligere
undersøgelser i næste uge...
Ved første dyrlægebesøg blev syn og hørelse også tjekket, dog uden at der
kunne findes nævneværdige problemer/aldersforandringer... Blodprøver for
både det ene og det andet var også fine...

Men helt ærligt... her står vi med en hund som aldrig tidligere har fejlet
det mindste (undtagen kennelhoste for 5 år siden) - og som nu i løbet af
relativ kort tid har forandret sig utroligt meget... og vi spekulerer vildt
over _hvad_ årsagen mon kan være???
Et bud kan være alderdom... men kan det virkelig passe??? Går
aldersforandringer så hurtigt???

Jeg kunne sagtens komme med mange flere indikationer og ex på Sifs
forandring, men det her må du' til en begyndelse...

Håber at nogen kan forstå dette lidt forvirrede indlæg...

Mvh Ann

Fra : Kosmonauten

Dato : 02-06-01 00:24

Hej Ann,
det er da ikke et tåbeligt spørgsmål ;c)
Lige som med mennesker er der forskel på hvornår aldringen begynder.
Som du selv skriver har i brugt og udnyttet(ment POSITIVT!) de egenskaber
som Sif nu har.
Hunde som lever et meget aktivt liv, bliver nok "slidt" hurtigere end de
hunde som lever et "alm" hundeliv.
For nogle hunde starter alderdommen allerede i 6 - 7 års alderen og for
andre måske først når de er 10.

I vil nok få et mere præcist svar på hvad det er, når i har fået røngten
billederne.
Skulle det diagnosen være gigt, er der jo mange behandlings muligheder, jeg
har mødt både unge og ældre
gigtpatienter som ex. vis har haft gavn af Ingefær,
men om det hjælper på hunde, ved jeg ikke.

Forøvrigt, så er det super godt at i holder øje med evt. forandringer, være
sig rent fysiske el. psykiske.
Har selv lige fået "ros" af min egen dyrlæge, fordi at min egen Laika
pludseligt opførte sig "underligt", det viste sig at hun er inde i en "falsk
drægtighed".
Det er første gang jeg oplever det med en egen hund.
"Desværre" betyder det jo at Chico's far IKKE skal aflevere en hvalpecheck
;c)

Ups, det blev vist et langt indlæg, sorry.

Pøj pøj med undersøgelserne.
Martin & Laika.

"Ann K." <tsars@image.dk> skrev i en meddelelse

Fra : Kis & Paul

Dato : 02-06-01 02:27

Ann skrev:
> været tegn på nervøsitet hos hende gennem hele år 2000 efter nytårsaften,
> men ikke i sådan en grad, at vi egentlig mente at der var et problem...
> Trods ihærdig træning, har Sif stadig problemer med skud :(

Ann...vi har en dejlig Flatcoated Retriever...som har bestået jagtprøver
osv.
På hendes "ældre" dage ( er nu 9 år) er hun blevet mere og mere skud-ræd.
Faktisk går hun i total panik når det tordner ( tænker tilbage på for 4 år
siden...hvor himmel kunne brage og knalde løs...og hun bare SNORK-sov ).
Har prøvet " Aj hvad er det"....(lys, glad stemme...ud sammen med
hende...godbid...glæde...men halen hænger og hun vil bare ind i sengen).
Nytåret er blevet et sandt helvede for hende...stakkels pige....
Hvor hun - for få år siden....glad og ophidset løb ud for at se "hvor anden
landede" når den blev skudt...er hun nu i panik.
Og kan ikke styre det.
Jeg har snakket med flere...alle siger : Det kommer med alderen hos de
fleste jagthunde....hmmmmmmm.
Har nogen kommentarer til det ?

>Gennem de sidste par uger har vi så lagt mærke til at Sif blev "fjern i
blikket",....

Ann...har du prøvet Animin ?
Et supert kosttilskud ...

Kirsten van O

Fra : Ann K.

Dato : 02-06-01 12:58

Hejsa.
Sif (og Dise) får Vital-animin... oprindeligt anbefalet, da Sif havde nogle
pelsproblemer (=konstant fældning) efter sin sterilisation... Vi har sat
hendes dose op til nu dobbelt portion...
Ang skudræd... den tilstand som Kirsten beskriver med hendes stakkels hund,
er jo netop det vi forsøger at undgå!!! Lidt trist at høre at det måske ikke
vil lykkes.... :(
Pt. så har vi dog "reduceret" Sifs reaktion til at hun "kun" gøer et par
gange, og så genoptager hvad hun var i gang med :)
Og Ja - vi har også hørt det med at "alle jagthunde bliver skudfølsomme med
alderen".... Det skulle skyldes forandringer i hørelsen!?? Hmmm....

Jeg tror - og håber så at det er forkert!!!! - at Martin har ret, når han
siger: "Hunde som lever et meget aktivt liv, bliver nok "slidt" hurtigere
end de
hunde som lever et "alm" hundeliv."
Eneste trøst er så at vide at vovsen har levet et godt hundeliv... selv om
det måske er kortere end det kunne have været...
(Jan har ellers en aftale med Sif om at hun mindst skal blive 20 år!!!)

Og Martin - hvis det værste skulle være sandt her i huset... så lyder Laika
da som en glimrende "morhund"!!!

Mvh Ann

Fra : Kosmonauten

Dato : 02-06-01 14:05

Hej Ann,
jo, Laika ville nok blive en glimrende "morhund" ;c)

Om Sif's aftale med Jan holder, kan ingen af os vide.
Min forrige hund, løb desværre fra "vores" aftale om at gå ind i år 2000
sammen og det kun 14 dage før :c(

Men skulle det være "alderen" som trykker Sif, så er der jo stadigvæk masser
af gode år endnu, så er det bare et spørgsmål om at geare lidt ned med
hensyn til fysisk aktivitet.
Men det kan jo også være noget relativt "harmløst", det vil tiden jo vise.

Jeg har mødt flere, som "korsede" sig over at jeg havde vokset op med en
hund som blev 15 år og 2 mdr. og så min gamle hund som blev 14 år og 8 mdr.
(Ikke dermed sagt at de IKKE blev brugt ;c) )

Deres hunde, som alle havde været "brugshunde", var "trætte" da de nåede de
10 år, så derfor mit "bud" på at det måske skulle være alderen som sætter
sine spor.

Apropos Sif's "neutralisering", hvor slemt blev det med hendes løbetid?

I denne tid, især efter råd fra dyrlægen, går jeg ekstra lange ture med
Laika, plus jeg laver "søge" øvelser og alm. træning, simpelthen for at gøre
hende så træt at hun "glemmer" at fokuserer på sin "drægtighed".

Med ønsket om en God Pinse til jer alle.

Fra : Ann K.

Dato : 02-06-01 18:14

Hej Martin.
>Apropos Sif's "neutralisering", hvor slemt blev det med hendes løbetid?
<> Sif blev ikke falsk drægtig, havde hun dog "bare nøjedes" med dét... I
stedet fik hun nærmest det totale psykiske sammenbrud :(
Allerede ca 3 mdr _før_ løbetid, begyndte hendes psyke at blive blødere...
hun blev vanskelig at træne, fjumrede selv med lette øvelser (fx sit,
plads)søgte hele tiden anerkendelse, hængte konstant på os, og når hun var
højløbsk levede vi sammen med en hund, der _krøb_, hvis man kom til at hæve
stemmelejet til alt andet end alm. tale - også selv om man ikke talte til
hende, eller hun lå i et andet værelse
Først ca 1½ mdr _efter_ løbetiden var Sif sig selv igen.... Det var
rædselsfuldt at opleve vores ellers så glade, selvstændige hund på den måde!

Løbetidsproblemerne startede ikke sådan - faktisk opdagede vi fx ikke engang
hendes første løbetid før hun begyndte at bløde = ingen psykiske ændringer
... men gennem årene var det altså sådan det udviklede sig... Og vi
fortryder ikke at hun blev steriliseret! Helt sikkert er det nemlig at hun
kun ville have fået det dårligere og dårligere med alderen! :(

Hmmm - sidder lige og regner efter... hvis Sif stadig var fertil, så ville
hun lige have sluttet en løbetid nu!!!
Kan dét mon have nogen betydning for hendes pt. opførsel???

Giv lige din vovse en guf fra mig Man skal jo være go' ved "gravide"
*ss*
Gem den evt bag wc-cisternen... et knaldgodt gemmested... det tager Sif
mindst 3 minutter at hitte noget, når det gemmes dér
Mvh Ann

Fra : Kosmonauten

Dato : 04-06-01 11:00

Hej Ann,
efter en vel overstået Pinsefrokost, hvor "mor" Laika stjal billedet( el.
rettere sagt en serviet ;c) ), må jeg lige sige tak for din info.
> Hmmm - sidder lige og regner efter... hvis Sif stadig var fertil, så ville
> hun lige have sluttet en løbetid nu!!!
> Kan dét mon have nogen betydning for hendes pt. opførsel???
Se der var måske noget der, måske er der stadig nogle "mormoner" som dribler
rundt og laver ravage i hendes system????

Jeg vil ved Laika's næste løbetider, være opmærksom på evt. psykiske
forandringer som er ud over det normale.
Hun har "kun" prøvet det 2 gange så det er lidt tidligt at tænke på
"neutralisering" IMHO.

Og nej, jeg vil ikke ikke starte en diskussion om for el. imod
neutralisering, nogle foretrækker at få det gjort, andre ikke, sådan er det
:c)

Takker for tippet om WC godbidden, den brugte hun meget tid på ;c)

Held & Lykke med Sif's videre undersøgelser.