max 65535 forbindelser per ip
Fra : bamboo

Dato : 10-06-05 10:06

er det ikke korrekt at der maks kan være omkring 65535 forbindelser per ip
adresse?

F.eks. jeg har en masse klienter på vores LAN der bruger en masse
forbindelser (mange browser vinduer åbne osv.) og én firewall med én extern
ip adresse
ville dette skabe et problem?

Mange tak

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-06-05 10:13

bamboo wrote:

> er det ikke korrekt at der maks kan være omkring 65535 forbindelser per ip
> adresse?

Ikke helt. Du kan maks have 2^16 forbindelser til samme
server. Men med TCP er det fuldt ud legalt at bruge samme
lokale portadresse til forbindelser til forskellige
servere.

> F.eks. jeg har en masse klienter på vores LAN der bruger en masse
> forbindelser (mange browser vinduer åbne osv.) og én firewall med én extern
> ip adresse
> ville dette skabe et problem?

Det kommer an på firewallen.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : bamboo

Dato : 10-06-05 10:59

Kasper Dupont wrote:

> Ikke helt. Du kan maks have 2^16 forbindelser til samme
> server. Men med TCP er det fuldt ud legalt at bruge samme
> lokale portadresse til forbindelser til forskellige
> servere.

Nu siger du 2^16 (65536) forbindelser "per server"?
vil det sige at jeg ikke kan løse det ved at installere endnu et netkort
internt og externt og have halvdelen af brugerene til at køre gennem det i
stedet for?

Fra : Rune Maagensen

Dato : 10-06-05 12:25

bamboo wrote:

> [...]
> internt og externt og have halvdelen af brugerene til at køre gennem det i

Hvor mange brugere drejer det sig om?

Jeg har tidligere administreret en firewall som stod foran 420 brugere
(ca. 500 computere) (ikke alle var på samme tid) og som samtidig modtog
mails for samme 420 brugere. Der stødte vi ind i alle mulige andre
problemer, men ikke det du nævner der.

mvh. Rune

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-06-05 12:33

bamboo wrote:

> Nu siger du 2^16 (65536) forbindelser "per server"?

Ja, til hver ekstern server kan du oprette 65536
samtidige TCP forbindelser (kun 64512 hvis du holder
dig fra privilligerede porte).

Men hvis dine brugere kontakter forskellige servere,
så kan du sagtens have flere samtidige forbindelser.

Du kan altså godt have 50000 forbindelser til dr.dk
samtidigt med at du har 40000 forbindelser til tv2.dk.
(Hvis ellers deres servere vil være med, hvilket jeg
tvivler kraftigt på).

> vil det sige at jeg ikke kan løse det ved at installere endnu et netkort
> internt og externt og have halvdelen af brugerene til at køre gennem det i
> stedet for?

Du behøver da ikke et ekstra netkort af den grund. Du
kan sagtens have to IP adresser på samme netkort. Men
som Rune siger, du vil sikkert rende ind i mange andre
problemer før antallet af lokale portadresser bliver
noget problem.

Fra : bamboo

Dato : 13-06-05 09:47

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> som Rune siger, du vil sikkert rende ind i mange andre
> problemer før antallet af lokale portadresser bliver

okay jamen så har jeg bare tilbage at sige mange tak for jeres svar og hjælp