Mobil og PDA
Fra : John

Dato : 09-06-05 21:48

Hej

Jeg er på jagt efter en afløser til min K700, og da jeg samtidig gerne
vil have en PDA, er det jo oplagt at gå efter noget der kan begge dele.

Jeg har kigget på følgende:

Qtek S100
Sony/Ericsson P910i
Nokia 9300

Umiddelbart hælder jeg mest til S100, efter at jeg har haft lejlighed
til at se den "live" i dag.

Jeg har tidligere læst at det er muligt at få WLAN funktion til den, men
det mente forhandleren hos TDC ikke var muligt - hvem har ret?

Hvad taler for og imod ovenstående modeller?
(Jeg bruger normalt ikke min telefon til meget andet end almindelige
telefonsamtaler og SMS, så kravene her er bare god lyd, god følsomhed og
en brugervenlig SMS funktion.)

Hvordan er lydkvaliteten i S100?
Hvordan er følsomheden i forhold til almindelige mobiltelefoner?

Andre modeller jeg bør overveje? (ikke noget på størrelse med en bærbar
- det har jeg i forvejen

Mvh

John

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 10-06-05 03:44

On Thu, 09 Jun 2005 22:47:57 +0200, John <jk7410@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg har tidligere læst at det er muligt at få WLAN funktion til den, men
>det mente forhandleren hos TDC ikke var muligt - hvem har ret?

Du kan få et løst WLAN-SDkort til den, som vil gøre den trådløs. Men
det fås ikke indbygget. Hvis indbygget WLAN er et krav skal du op i en
Nokia 9500.

>Hvad taler for og imod ovenstående modeller?

Som ren telefon betragtet ville jeg vælge P910, da den er mindre i
omfang og minder mere om en alm. telefon end de to andre, også i brug.
PDA-mæssigt får du flest hestekræfter og størst udvalg af software og
tilbehør til S100, mens Nokia 9300 er en klar vinder, hvis man gerne
vil have et ordentlig tastatur.

>(Jeg bruger normalt ikke min telefon til meget andet end almindelige
>telefonsamtaler og SMS, så kravene her er bare god lyd, god følsomhed og
>en brugervenlig SMS funktion.)

Jamen så er alle tre modeller da rent overkill. Køb en alm . telefon i
stedet.

>Hvordan er lydkvaliteten i S100?

Kender ikke lydkvaliteten på Nokia. Hvis P910 er på niveau med P900 så
vinder den efter min mening over s100 både som alm. telefon og som
speakerphone. Med et headset var der ikke den store forskel. Ingen af
dem imponerer lydmæssigt, når det gælder musik via højttaler. Et
headset gør dem begge meget bedre.
Hukommelse til s100 er noget billigere end til de to andre, hvis du
vil bruge den som MP3-afspiller - 1 GB kan fås for 549 kr.

>Hvordan er følsomheden i forhold til almindelige mobiltelefoner?
følsomheden? (af hvad)

>Andre modeller jeg bør overveje? (ikke noget på størrelse med en bærbar
>- det har jeg i forvejen

Hvad skal du bruge PDA-delen til? Det er ret afgørende.

Lars

Fra : John

Dato : 10-06-05 12:22

jubija@yahoo.dk skrev:

> Du kan få et løst WLAN-SDkort til den, som vil gøre den trådløs. Men
> det fås ikke indbygget. Hvis indbygget WLAN er et krav skal du op i en
> Nokia 9500.

Det betyder ikke så meget om det er indbygget. Et løst WLAN SD-kort er
også iorden.

> [...]
> PDA-mæssigt får du flest hestekræfter og størst udvalg af software og
> tilbehør til S100, mens Nokia 9300 er en klar vinder, hvis man gerne

Ja, derfor vægter jeg så nok PDA-delen højest, da jeg som nævnt
andetsteds kun bruger telefondelen til almindelige opkald og SMS.

> Jamen så er alle tre modeller da rent overkill. Køb en alm . telefon i
> stedet.

Det giver mig jo ikke en PDA

> [...]
> Hukommelse til s100 er noget billigere end til de to andre, hvis du
> vil bruge den som MP3-afspiller - 1 GB kan fås for 549 kr.

Det er udelukkende på samtaledelen jeg tænker på.
Jeg vil ikke udelukke at den også skal bruges som MP3-afspiller, men
normalt vil jeg her bruge min iPod Shuffle.

> følsomheden? (af hvad)

På modtagerdelen. Tidligere var der (jeg ved ikke hvor stor forskellen
er i dag på andet end Nokia og Sony/Ericsson) stor forskel på hvor gode
mobiltelefonerne var til at holde en god forbindelse uden udfald, hvis
der ikke lige var fuld signal.

> Hvad skal du bruge PDA-delen til? Det er ret afgørende.

Først og fremmest som kalender med mulighed for synkronisering med Outlook.

En god notat/memo funktion er også et must.

Videoafspiller osv. er ikke det der betyder mest - og det er også mit
indtryk at forskellen her ikke er så stor.

Mvh

John

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 10-06-05 18:58

On Fri, 10 Jun 2005 13:21:37 +0200, John <jk7410@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Videoafspiller osv. er ikke det der betyder mest - og det er også mit
>indtryk at forskellen her ikke er så stor.

Alle tre modeller lever op til dine krav til PDA-funktionerne, men kun
s100 kan udstyres med WLAN, så hvis det er et krav bør du gå efter
den. Til gengæld må du leve med et virtuelt tastatur, som kun kan
aktiveres via touchskærmen.

De to andre har et rigtigt tastatur, men Nokia understøtter f.eks.
ikke T9-ordbøger, hvis du er vant til sådan noget.

Den andensteds foreslåede Qtek 2020 (netop afløst af hurtigere 2020i)
har det hele, men den er altså også lige så stor som en alm. PDA, dvs.
omkring 20-30 % bredere og længere end s100

Hvis du har tid til at vente, så kommer der en ny udgave af s100-typen
(foreløbig kendt som HTC Wizard) med indbygget WLAN og det nyeste
styresystem Windows 2005 Mobile til efteråret.

Qtek S100 sælges i øvrigt også under navne som HTC Magician, MDA
Compact, XDA2 Mini og i-Mate Jam.

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-05 10:51

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er på jagt efter en afløser til min K700, og da jeg samtidig gerne vil
> have en PDA, er det jo oplagt at gå efter noget der kan begge dele.

Kig også på Qtek 2020i, den har Wlan, jeg har selv modellen uden i, og er
godt tilfreds med lydkvalitet m.m.

--
Mvh.
Dannie

Fra : John

Dato : 10-06-05 19:20

Dannie wrote:

> Kig også på Qtek 2020i, den har Wlan, jeg har selv modellen uden i, og er
> godt tilfreds med lydkvalitet m.m.

Hej Dannie

Tak for dit forslag.
Jeg har kigget på både 2020 og 9090, men de er desværre noget store i
det, så dem har jeg droppet igen. Så vil jeg helle undvære WLAN.

Mvh

John

Fra : Jesper

Dato : 10-06-05 21:28

On Fri, 10 Jun 2005 20:20:00 +0200, John wrote:

> Hej Dannie
>
> Tak for dit forslag.
> Jeg har kigget på både 2020 og 9090, men de er desværre noget store i
> det, så dem har jeg droppet igen. Så vil jeg helle undvære WLAN.

WLAN er langt mere nyttigt at have end man først tror. Jeg regnede ikke
med at få brug for det, men idag vil jeg ikke undvære det.

Anyway - hvis størrelsen er vigtig for dig, så tag evt. et kig på Nokia
6822. Den har gode kalendefunktioner, fuldt thumb-board og understøtter
vist endog Blackberry push-mail, som jeg har hørt rygter om at TDC er ved
at introducere. Den er heller ikke så dyr.

hilsen
Jesper