Et elendigt spørgsmål om K7VZA ver. 3.0
Fra : Henning Lund

Dato : 09-06-05 18:35

Min søn har sådan et bundkort i hans XP2400 maskine, kan jeg få nogle
tips til optimering af dette kort så han kan spille på maskinen, noget
der f.eks skal justeres i bios, ja jeg aner ikke en brik om sådan noget.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-06-05 20:22

Henning Lund wrote:
> [...]
> tips til optimering af dette kort så han kan spille på maskinen, noget
> der f.eks skal justeres i bios, ja jeg aner ikke en brik om sådan

Jeg kører som regel med standardindstillingerne i BIOS, hvis ellers RAM
og CPU kører med de rette hastigheder dér.
Det vigtigste er grafikkortets og dets driver samt harddiskens hastighed
og så selvfølgelig rigeligt med RAM...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Henning Lund

Dato : 09-06-05 21:03

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> [...]
> Det vigtigste er grafikkortets og dets driver samt harddiskens
> hastighed og så selvfølgelig rigeligt med RAM...

Tak for svaret, så piller jeg nallerne væk denne gang. Nu skriver du
hastighed på cpu, hvordan tjekker jeg egentlig det?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-06-05 06:03

Henning Lund wrote:

> Nu skriver du hastighed på cpu, hvordan tjekker jeg egentlig det?

Det nemmeste er nok inde i Windows, hvor du trykker på Win-tasten
samtidig med Pause/Break-tasten. Der bør hastigheden stå til ca. 2.0GHz.

Hastigheden på rammene bør være 133MHz, men det er sjældent at CPUen kan
køre med den rette hastighed, hvis ikke rammene gør og ofte er grunden
til at CPUen ikke køre med den rette hastighed at rammene kører for
langsomt.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Henning Lund

Dato : 10-06-05 12:04

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Det nemmeste er nok inde i Windows, hvor du trykker på Win-tasten
> samtidig med Pause/Break-tasten. Der bør hastigheden stå til ca.
> 2.0GHz.

Ok

> [...]
> kan køre med den rette hastighed, hvis ikke rammene gør og ofte er
> grunden til at CPUen ikke køre med den rette hastighed at rammene

Ok

Jeg fik den ekstra 512mb blok med posten idag, nu kører maskinen fint
med en 512 og en 256, jeg fatter ikke hvorfor den så ikke vil æde 2x256?
Nå never mind nu skal jeg bare på jagt efter et brugt grafikkort til små
penge.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-06-05 12:40

"Henning Lund" skrev:

> Jeg fik den ekstra 512mb blok med posten idag, nu kører maskinen fint
> med en 512 og en 256, jeg fatter ikke hvorfor den så ikke vil æde
> 2x256?

Det kan være noget med single og dual sided RAM eller antal kredse på
stangen, men det er svært at svare på.

> Nå never mind nu skal jeg bare på jagt efter et brugt grafikkort til
> små penge.

Så skal du næsten se den mail jeg lige har sendt til en anden her på
usenet, som ville købe et grafikkort med 256MB RAM til spil:

<snip>
Hvorfor vægter du RAM mængden højere end processorkraften?
- Der findes jo mange grafikkort med 128MB RAM der er hurtigere end de
fleste med 256MB.

Se evt. dette diagram:
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-04.html

Fx er følgende Radeon 9200 så svagt i 3D, at det slet ikke er med på
listen:

Så kan man jo så se på et af de nyere kort, fx et Geforce 6800 med 128MB
RAM:

- Det er faktisk det fjerde kraftigste på markedet pt!

Nå, jeg ville egentlig bare råde dig så du ikke køber katten i sækken.

Hvis kortet skal bruges til spil, som de fleste skal bruge dem til, så
brug hellere diagrammet I mit første link som rettesnor.

Jeg vil som minimum råde dig til et Radeon 9500, hvis du ser efter
diagrammet.
<snap>

Jeg ved jer er OT her i gruppen, derfor laver jeg FUT til

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Henning Lund

Dato : 10-06-05 12:52

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Så skal du næsten se den mail jeg lige har sendt til en anden her på
> usenet, som ville købe et grafikkort med 256MB RAM til spil:

Jøsses man skal da næsten være udlært cand. mag. grafik for at finde et
kort til knægten, nå men jeg prøver at lede efter et GF3 ti 200, der var
en som fortalte mig at den kører rimeligt til de fleste spil, og den
skulle være til at finde for rimelige penge.

Fra : Carsten

Dato : 10-06-05 06:23

Prøv evt. at læse mere om BIOS her.
http://www.rojakpot.com/bog.aspx

Hilsen Carsten

PS,
min XP 2400+ kører 10*200 =2000 Mhz med
mine PC3200 ved 200 Mhz (synkront) på Nforce2 bundkort.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-06-05 10:15

Carsten wrote:
> PS,
> min XP 2400+ kører 10*200 =2000 Mhz med
> mine PC3200 ved 200 Mhz (synkront) på Nforce2 bundkort.

Hennings RAM er PC100 eller PC133, så det er ikke sikkert han kan bruge
dine tal til noget, men det er jo altid rart at se hvad andres CPU kører
når han ikke ved så meget om det.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund