Sterillisering
Fra : Mia Warming og David~

Dato : 09-06-05 12:05

Hej Gruppe..

Jeg er nødt til at spørge.. Vores små mislinger var ved dyredoktor igår
og fik den store tur...

Men vi har fået af vide at de under ingen omstændigheder må slikke på
maven og ved såret.. Og andre siger at de selv kan styre det så vi bare
skal tage det roligt... Hvorfor er de så hysteriske hos dyrelægen hvis
kattene selv kan klare det?? Jeg har været ude hos dyrelægen og hente
antiseptisk sårspray idag.. Det var enten det eller krave.. Og det synes
jeg er synd for dem at skulle ha på i 10 dage

Med venlig hilsen
Mia Warming og David Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tine

Dato : 09-06-05 12:18

Kender problemet..vores blev steriliseret i fredags. Her er hvad
dyrlægen sagde om slikning af sår da vi dybt bekymrede var forbi mandag
:) og havde været på grænsen til en krave:
at det ikke gør så meget hvis det kun sker indimellem (i forbindelse med
alm. "vaskning")

Tine

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 09-06-05 12:20

> [...]
> antiseptisk sårspray idag.. Det var enten det eller krave.. Og det synes
> jeg er synd for dem at skulle ha på i 10 dage

Det har jeg aldrig hørt. Mine får lov til at vaske sig, og de har altid
været enten ligeglade med stingene eller meget meget forsigtige i området.
Man hører somme tider at en tager stingene ud, men det har jeg aldrig
oplevet. Jeg holder selvfølgelig øje de første gange de kigger på såret.
Ej heller at der skal smøres noget på, de får jo penicillin de første 3
dage? Kan ikke se nødvendigheden af at behandle udefra?
Kan forestille mig at jo mere du smører på, jo mere interesse får de i det.
Og krave i ti dage, uden at vide om det er nødvenligt? ... havde jeg ikke
budt mine dyr.
Men hvis du vil krave, så findes der en anden model end den gængse. Den er
lavet af stof og vender bagud over kattens skuldre. Den giver dem ikke
følelsen af at have mistet rumfornemmelsen.
Alternativt, hvad om at du lavede en lille vest af et par nylonstrømper. Så
kan de ikke komme til ....
Der har lige været en tråd på www.felisforum.dk med billeder af nogle.

Nina

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 09-06-05 12:51

Vi har ikke fået noget penicillin med hjem til 3 dage.. Vi fik af vide
at de havde fået noget smertestillende som holdt i 3 dage men det er
også det eneste..

Og nej jeg synes heller ikke de skal ha krave på.. Men jeg er da for
pokker nødt til at spørge når jeg får så forskellige ting af vide og man
går da ud fra at dyrelægen ved hvad de snakker om..

De går ikke og slikker i såret hele tiden.. Men heller ikke nødvendigvis
i forbindelse med alm vask.. Nogen gange er det kun mavsen og så i lidt
tid.. Som om de prøver at få den der ende hvor tråden stikker ud.. De er
syet indvendig.. Så vi har fået af vide de ikke skal derud igen.. Men
hvad med den ende der stikker ud???

Mia og David

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 09-06-05 13:06

"Mia Warming og David Hansen" <mtune79KATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in
message news:42a82d3758d2c@nerdgirl.dk...
> Vi har ikke fået noget penicillin med hjem til 3 dage.. Vi fik af vide
> at de havde fået noget smertestillende som holdt i 3 dage men det er
> også det eneste..
Okay, det plejer mine så at få. Men de kan også have fået penicillin i
indprøjtning der holder i nogle dage.

> Og nej jeg synes heller ikke de skal ha krave på.. Men jeg er da for
> pokker nødt til at spørge når jeg får så forskellige ting af vide og man
> går da ud fra at dyrelægen ved hvad de snakker om..
Klart du er

> [...]
> tid.. Som om de prøver at få den der ende hvor tråden stikker ud.. De er
> syet indvendig.. Så vi har fået af vide de ikke skal derud igen.. Men
Hvis den er syet indvendigt, kan de ikke tage tråden ud. De kan gnave den
sidste lille knude af, og gør de det en af de første dage, skal de syes
igen.
Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men hvis de har set trådene og
accepteret dem, tror jeg blot du skal slappe af og have et øje på dem.
Jeg har haft en der tog sig kærligt af trådene. Hun gnavede lige så
nysseligt det tråd der stak ud af, og stoppede ved knuderne Alle andre
har været yderst forsigtige med det. Har aldrig set nogle der er gået igang
for alvor. De tråde der sidder der, er jo "bare" huden. Indenunder er syet
endnu engang i muskel (mener jeg det er) og længere inde er livmoderen
underbundet. Så for at sige det lige ud, hvis de tager trådene, så vælter
det altså ikke ud med indre organer

Tråden er en der selv opløser sig, hvis de har sagt at i ikke skal komme
igen. Sidste gang fik jeg at vide at der kunne gå helt op til halvanden
måned før den faldt af. Jeg tog den selv efter de ti. Det kan du også gøre,
hvis du har modet Det er ikke svært og gør ikke ondt på katten.

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 09-06-05 16:07

De sidder ikke og bider i tråden.. Jeg har prøvet at holde lidt øje med
dem.. De vasker bare på stedet.. Dog lidt meget synes jeg nok.. Så de
får et sprøjt af det der antiseptiske indimellem.. Op til 5 gange om
dagen har jeg fået af vide..

Hvordan fjerner man selv tråden?? Og skal der gå minimum 10 dage?? Jeg
ved godt at jeg ikke lige skal gøre noget den første uges tid.. Men jo
hurtigere de er helet jo bedre for jeg synes det er synd at vi skal
holde sådan øje på dem hele tiden... De får da pip af hele tiden at
blive vendt rundt på og kigget på mavsen..

Alle jer der har indekatte.. Får jeres også mad i rationer?? Vi fik af
vide at vores katte er tykke!! Det synes jeg godt nok er lidt groft
sagt.. Men de vil ha at de skal ha light mad og så i rationer... Indtil
videre har de bare haft mad ad libtum..

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 09-06-05 17:07

Mia Warming og David Hansen skrev i en meddelelse...

> [...]
> vide at vores katte er tykke!! Det synes jeg godt nok er lidt groft
> sagt.. Men de vil ha at de skal ha light mad og så i rationer... Indtil

Jeg har tre indekatte, hvoraf de to har fået anmærkninger med hjem fra
dyrlægen tidligere. "Velfærdskatte" kaldte han dem Den ene er nede på
idealvægt igen, så jeg har to normalvægtige hunkatte, min hankat er kraftig
og dyrlægen har affundet sig med at sådan skal det vist bare være.

Men jeg vil jo ikke gøre ondt værre, så jeg hjælper dem lidt på vej med
foderet. Jeg har altid fodret ad libitum, rationer passer simpelthen ikke
til mine kattes spisemønster og ville nok også betyde at de ville forspise
sig hele tiden. Til gengæld fodrer jeg med et fedtfattigt foder. Vi har i
lang tid kørt med RC Siamese (og det er altså huskatte jeg har), men jeg er
lige skiftet over til RC Silhouette, som mitterne er helt vilde med.

Så det vil i hvert fald være mit forslag. Et ikke alt for fedende foder og
så fortsat ad libitum. Jeg kan ikke se hvorfor I skal ændre både foder og
fodermåde hvis en af tingene kan virke. Og hvis kattene ikke er så tykke at
det kan give helbredsproblemer, kan jeg slet ikke se noget problem.

Mvh Tina - og de tre sofamisser
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-05 17:14

> [...]

> dem.. De vasker bare på stedet.. Dog lidt meget synes jeg nok.. Så de
> får et sprøjt af det der antiseptiske indimellem.. Op til 5 gange om

Det er meget normalt at de vasker såret lidt. Så længe de ikke gnaver er det
ok. Vi havde en enkelt hunkat, der havde gnavet det hele op i løbet af
natten, men syningen så også lidt " forkert" ud, så det har nok generet
hende. Efter at hun blev lappet sammen igen, var der ingen problemer.

> Hvordan fjerner man selv tråden?? Og skal der gå minimum 10 dage?? Jeg
> ved godt at jeg ikke lige skal gøre noget den første uges tid..

Lad det sidde i alle 10 dage. De indvendige syninger er vist nok længere om
at hele, end de udvendige.
Det ser meget simpelt ud, når dyrlægen fjerner trådene, men det var ikke
noget, at jeg vil begive mig ud i selv. Bagefter har man nemlig glemt,
hvordan det lige var at dyrlægen gjorde.

>Men jo hurtigere de er helet jo bedre for jeg synes det er synd at vi skal
> holde sådan øje på dem hele tiden... De får da pip af hele tiden at
> blive vendt rundt på og kigget på mavsen..

Vores katte vendte sig selv, så vi kunne kigge. Opmærksomhed er altid godt

Efter nogle dage bliver såret meget pænt, og så behøves i ikke tjekke så
tit.

> [...]
> vide at vores katte er tykke!! Det synes jeg godt nok er lidt groft
> sagt.. Men de vil ha at de skal ha light mad og så i rationer... Indtil

Vores katte der godt nok er både inde-og udekatte, har også mad stående
fremme hele tiden. Har to katte på 5 kg., der imo ser pæne ud, og så har vi
2 katte på 3½ til 4 kg., som imo godt måtte have lidt mere sul på kroppen.

Hvis i giver dem ligthfoder, og så starter med fortsat, at lade dem have fri
adgang til maden, mon så ikke at de nok skal tabe sig lidt, hvis de trænger
til det.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Anette

Dato : 09-06-05 23:16

Mia Warming og David Hansen wrote:
> Hvordan fjerner man selv tråden??

Hej Mia og David
Når dyrlægen ikke har bedt Jer komme igen, så er tråden selvopløsende og så
skal du ikke pille ved den.
Når den er selvopløsende falder den selv af når der er gået nogle dage.Om
det er 8 dage eller 15 dage er forskelligt alt efter hvor god din kats krop
er til at opløse tråden.
Et sår sys i flere lag. En stærk tråd inderst i muskellaget, der opløses
meget meget langsomt og en tyndere i hudlaget, der opløses hurtigere - fordi
huden er god til at reparere sig selv. Det er den tynde i hudlaget du kan
se.

Det er vigtigst at holde øje de første 3 - 4 dage, har de accepteret
sårende/trådene der - så sker der ikke mere, så kan du godt slappe af. Du
behøver heller ikke løfte dem op og kigge mavse engang i timen. bare et
par gange i løbet af dagen, når I alligevel kæler det er helt fint.

Indemisser med mad adlibitum kan nemt blive lige i overkanten vægtmæssigt.
Der er jo ikke de store motionsmuligheder, som hvis de havde en stor have.Da
vores var indemisser var der også pænt huld på sidebenene, men det holdt vi
lidt i ave ved at fjerne skålen med tørfoder, der ellers normalt stod fremme
altid, og så nøjes med at fodre 2-3 gange om dagen.

Held og lykke med misser
Anette
www.philana.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-06-05 21:41

Nina, Tender Tribes wrote:

> [...]
> altid været enten ligeglade med stingene eller meget meget forsigtige
> i området. Man hører somme tider at en tager stingene ud, men det har

jeg har oplevet hvor en af mine hunkatte hev 2 sting ud, allerede dagen
efter operationen, og det endte med at jeg måtte afsted med hende igen, og
have hende bedøvet og syet sammen igen :(
IKKE en fed oplevelse... efter det fik hun en "trøje" på, så hun ikke kunne
komme til såret.... og den har jeg også tænkt mig at bruge fremover...
trøjen kan laves forholdsvis simpelt af et ærme, med elastik i halsen og
huller til benene ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Kate

Dato : 11-06-05 20:32

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> wrote in

> Men hvis du vil krave, så findes der en anden model end den
> gængse. Den er lavet af stof og vender bagud over kattens skuldre.
> Den giver dem ikke følelsen af at have mistet rumfornemmelsen.

Denise har billeder af den i sin profil her:

Hvis min hukommelse ikke svigter mig er det Dino som står model

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Denise

Dato : 11-06-05 21:46

Kate wrote:
> "Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> wrote in

> Denise har billeder af den i sin profil her:
>
> Hvis min hukommelse ikke svigter mig er det Dino som står model

He he Kate, det er slanke Blonde der er modellen

--
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 12-06-05 07:57

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in

> He he Kate, det er slanke Blonde der er modellen

Øvvv, jeg følte mig ellers så god fordi jeg var overbevist om at Blonde
var den runde og Dino den tynde af dem....Nå, men Blonde ser nu ikke
heeeelt tilfreds ud med sin modelkarriere

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 09-06-05 12:21

Hej Mia

At katten slikker lidt på såret gør ikke så meget, og det vil de fleste
katte gøre, fordi det klør lidt, det genere lidt og der sidder noget som
ikke plejer at sidde der
men hvis katten slikker i det hele tiden og/eller bider i trådene så kan det
gå galt.

Min erfaring siger at det er de færreste katte der går så vidt, og den
bedste måde er at observere katten om den er en af dem der går "amok" på
såret. Ud af mine 10+
hunkatte i tidens løb, er det kun en der har været rigtig slem, hun fik et
gamasheben som "kjole", en har været lidt slem så hun fik "kjole" på når jeg
ikke var hjemme, alle de andre har der ikke været problemer med, de vaskede
lidt på såret men ikke nok til at lave "ulykker"

--
Marianne Hellemose
Skal du købe/sælge/omplacere kat, så læs her

Mahatma Ghandi

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 09-06-05 16:09

Hejsa

"Plejer" der at sidde et stykke tråd udenfor?

Jeg spørger fordi vi for 14 dage siden fik steriliseret vores hunkat,
indvendige sting og selvopløselig tråd... men her var der intet tråd at
se!

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-06-05 23:57

> [...]
>
> Jeg spørger fordi vi for 14 dage siden fik steriliseret vores hunkat,
> indvendige sting og selvopløselig tråd... men her var der intet tråd at

De fleste dyrlæger fæstner med et stykke udenfor, men
ikke alle - min gør det f.eks. ikke.

--
Helle Andersen
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 12-06-05 11:45

> De fleste dyrlæger fæstner med et stykke udenfor, men
> [...]

Tak Helle

Så gør min nok heller ikke - for der var ihvertfald ingen tråd :)

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar