en vittighed
Fra : Joe

Dato : 08-06-05 21:24

Ja, det er sgu ikke underligt for en institution med elever der ikke formår
at stave og hvor der er gået inflation i et karaktersystem, der styres ud
fra økonomiske målsætninger...og ikke at forglemme: en institution hvor det
lave karakterniveau kan skjules bag "bestået/ikke bestået"

------- citat:
"De studerende på Aalborg Universitet er danmarksmestre i at gennemføre
deres uddannelse til tiden. Det viser en sammenligning af 12 læreanstalter i
landet. Det er de stolte af i Aalborg - tallene viser, at
undervisningsformen er den rigtige, siger universitetsdirektør Peter Plenge.
"

Fra : Jesper Andersen

Dato : 09-06-05 02:55

On Wed, 8 Jun 2005 22:23:45 +0200, "Joe" <JoeNOSPAM@yahoo.com> wrote:

> [...]
>landet. Det er de stolte af i Aalborg - tallene viser, at
>undervisningsformen er den rigtige, siger universitetsdirektør Peter Plenge.

Og du er sur!? var du en "ikke bestået"

Fra : Joe

Dato : 09-06-05 08:20

Nææ...var du?

Fra : Ole Laursen

Dato : 09-06-05 09:50

"Joe" <JoeNOSPAM@yahoo.com> writes:

> [...]
> fra økonomiske målsætninger...og ikke at forglemme: en institution hvor det
> lave karakterniveau kan skjules bag "bestået/ikke bestået"

Så vidt jeg er orienteret, er alle projekteksaminer med karakterer.
Det er de i hvert fald på datalogi. Af de 21 eksaminer jeg har været
til i alt, har kun fire været bestået/ikke bestået.

> [...]
> landet. Det er de stolte af i Aalborg - tallene viser, at
> undervisningsformen er den rigtige, siger universitetsdirektør Peter Plenge.

Vi blev advaret mod at skrive speciale alene fordi man kan se i
statistikken at der er mange flere der bliver færdige til tiden hvis
de er sammen med nogle (specialegrupper kan bestå af 1-3 personer).

I det hele taget tror jeg gruppearbejdsformen hjælper nogle til at
fortsætte i stedet for at gå død undervejs under hele studiet.

PS: Apropos stavning: det hedder ikke "elev" på et universitet, det
hedder "studerende".

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Joe

Dato : 09-06-05 10:52

Ja, projekteksaminer....men hvad med de teoretiske fag? Her skjules
karakterniveauet bag "bestået" og "ikke bestået".....

/

Fra : Joe

Dato : 09-06-05 10:46

Hvad har det med stavning at gøre?

Fra : Joe

Dato : 09-06-05 10:56

En elev er en person, der bliver undervist......En ordkløver er en person,
der har for megen tid til overs.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-05 14:06

Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> wrote:

> PS: Apropos stavning: det hedder ikke "elev" på et universitet, det
> hedder "studerende".

I min ordbog er en studerende en elev på en uddannelse, hvor lærerne har
forskningsforpligtelse ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-06-05 18:53

Per Rønne wrote:

> I min ordbog er en studerende en elev på en uddannelse, hvor lærerne har
> forskningsforpligtelse ...

De lærere jeg kender på dtu, kalder som regel de studerende for elever
mindst ligeså ofte som de kalder dem studerende. Der er ikke rigtigt
nogen forskel i mine øjne og heller ikke hos lærerne såvidt jeg kan se.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-06-05 16:49

Ole Laursen wrote:

> Vi blev advaret mod at skrive speciale alene fordi man kan se i
> statistikken at der er mange flere der bliver færdige til tiden hvis
> de er sammen med nogle (specialegrupper kan bestå af 1-3 personer).

Det vil sige, årsagen er økonomi.

Er antallet af vejledertimer proportional med antal studerende
på i gruppen?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ole Laursen

Dato : 09-06-05 22:06

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> writes:

> Det vil sige, årsagen er økonomi.

Nej, det mener jeg bestemt ikke. Universitetet har vel netop økonomisk
interesse i at holde på de studerende så længe som muligt. Jeg er
rimeligt sikker på at studielederen, en uhyre flink mand, fortalte os
det af hensyn til os selv.

Økonomi spiller også ind fordi man får flere vejledertimer når man er
flere i en gruppe, hvad vi da også fik at vide. Men det er en anden
årsag. Jeg har endnu ikke mødt nogen der ikke fik vejledertimer nok.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-05 04:51

> [...]

> flere i en gruppe, hvad vi da også fik at vide. Men det er en anden
> årsag. Jeg har endnu ikke mødt nogen der ikke fik vejledertimer nok.

Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.
DK-2700 Brønshøj
Tlf + fax 38 89 00 16, mobil 28 23 09 92

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 09-06-05 17:53

Gert Krabsen <news@fjernkrabsenfjernes.dk> writes:

> Nemt. Århus staves med bolle-å, Aalborg med Aa.
>
> Så de hedder hhv. ÅU og AAU.

Sludder og vrøvl. Universitetet i Århus hedder Aarhus Universitet,
ligesåvel som NBI hedder Niels Bohr Institutet og ikke
....Instituttet. Begge institutioner er stiftet på et tidspunkt hvor en
anden retstavning var gældende, og har altså valgt at bibeholde den
oprindelige stavemåde. Faktisk gør Aarhus Universitet en del ud af at
navnet staves rigtigt i diverse medier. En artikel fra Jyllands-Posten
5. november 2003 omtaler dette under overskriften "Stavning:
Bolle-å-politi på Aarhus Universitet". Jeg vil ikke gengive artiklen
her af ophavsretsgrunde, men hvis man har adgang til at søge i
infomedia.dk er den let at finde.

Aarhus Universitet forkortes almindeligvis AU, og Aalborg Universitet
med AAU. Dette er kompatibelt med bl.a. de to universiteters domæner,
au.dk og aau.dk.

--
Rasmus Villemoes
<http://home.imf.au.dk/burner/>

Fra : Henry Vest

Dato : 09-06-05 19:48

Rasmus Villemoes wrote:

> Aarhus Universitet forkortes almindeligvis AU, og Aalborg Universitet
> med AAU. Dette er kompatibelt med bl.a. de to universiteters domæner,
> au.dk og aau.dk.

Og for nu at gøre forvirringen komplet, så var aau.dk TIDLIGERE Aarhus
Universitets domæne.

--
Henry Vest

Fra : Ole Laursen

Dato : 09-06-05 21:55

Rasmus Villemoes <burner+usenet@imf.au.dk> writes:

> Begge institutioner er stiftet på et tidspunkt hvor en
> anden retstavning var gældende, og har altså valgt at bibeholde den
> oprindelige stavemåde.

Jeg tror nu at det for AAU's part kommer sig af at Aalborg staves
Aalborg.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Stefan Holm

Dato : 09-06-05 22:19

Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> writes:

> Jeg tror nu at det for AAU's part kommer sig af at Aalborg staves
> Aalborg.

Både Ålborg og Aalborg er korrekte stavemåder, og er som sådan optaget
i Retskrivningsordbogen.

--
Stefan Holm
"... For er det bare mig, eller er der mere /porno/ i Universitets-avisen?"

Fra : Ole Laursen

Dato : 09-06-05 23:13

Stefan Holm <nospam@algebra.dk> writes:

> Både Ålborg og Aalborg er korrekte stavemåder, og er som sådan optaget
> i Retskrivningsordbogen.

Beklager, men sådan er det ikke i praksis her i Aalborg. Det kan godt
være det ikke er stavet forkert, men det er ikke desto mindre forkert.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-05 04:51

Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> wrote:

> Jeg tror nu at det for AAU's part kommer sig af at Aalborg staves
> Aalborg.

Det er nu altså fuldt ud lovligt at stave bynavnet »Ålborg«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-05 04:51

Rasmus Villemoes <burner+usenet@imf.au.dk> wrote:

> Faktisk gør Aarhus Universitet en del ud af at navnet staves rigtigt i
> diverse medier. En artikel fra Jyllands-Posten 5. november 2003 omtaler
> dette under overskriften "Stavning: Bolle-å-politi på Aarhus Universitet"

Betyder det at specialer eller andre universitetsopgaver, hvor formen
»Århus Universitet« benyttes, ikke accepteres?

Københavns Universitet har forlængst droppet stavemåden »Kiøpmannehafns
Universitet«. Ja, endda det latinske »Universitatis Hafniensis« ses ikke
længere brugt ... bortset fra i den gengivelse af Christian IIIs segl,
som står på alle universitetets eksamensbeviser samt på årskortene.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 09-06-05 22:19

Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> writes:

> Jeg tror nu at det for AAU's part kommer sig af at Aalborg staves
> Aalborg.

Helt sikkert, men de to institutioner jeg mente var nu NBI og AU.

--
Rasmus Villemoes
<http://home.imf.au.dk/burner/>

Fra : Ole Laursen

Dato : 09-06-05 23:08

Rasmus Villemoes <burner+usenet@imf.au.dk> writes:

> Helt sikkert, men de to institutioner jeg mente var nu NBI og AU.

Ja, beklager, jeg læste for hurtigt. Det minder mig om

http://viral.lycos.co.uk/attachments/3561/Reading_Test.jpg

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 10-06-05 16:59

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Betyder det at specialer eller andre universitetsopgaver, hvor formen
> »Århus Universitet« benyttes, ikke accepteres?

Jeg vil ikke tro man direkte dumper pga. en sådan fejl, men den vil
formentlig tælle på linje med andre stavefejl. Det omtalte
bolle-å-politi reagerer primært mod eksterne organer som staver
universitets navn galt. Fra begyndelsen af artiklen:

"På Århus Universitet undskyld - på Aarhus Universitet lader man ingen
slippe af sted med at stave universitetets navn med å. Hver gang en
avis eller et andet skrevet medie fejlagtigt skriver Århus Universitet
i stedet for det korrekte Aarhus Universitet, modtager den
formastelige skribent en lille påmindelse om at stave med dobbelt a.
Det er universitetets informationskontor, der sender påmindelserne ud."

--
Rasmus Villemoes
<http://home.imf.au.dk/burner/>

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 11-06-05 08:54

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> De lærere jeg kender på dtu, kalder som regel de studerende for elever

Kan det hænge sammen med at de studerende kalder dem (os) for lærere

Jeg tror nu ikke på at du har ret.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=elev+OR+eleven+OR+elever+OR+eleverne+site%3Adtu.dk&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=
giver vist de fleste af de 615 hits på folkeskoleelever, mens
http://www.google.dk/search?hl=da&q=studerende+OR+studenter+OR+studenterne+site%3Adtu.dk&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=
giver 73600 hits.

Ret signifikant synes jeg.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-05 09:07

Brian Elmegaard <brian@rkspeed-rugby.dk> wrote:

> Kan det hænge sammen med at de studerende kalder dem (os) for lærere

Hvilket ord skulle de ellers bruge? I øvrigt er det vel det officielle
ord, som ikke omfatter undervisningsassistenter og instruktorer. Lærerne
er lektorer og professorer.

Og om »universitetselev« mv:

http://socialdemokratiet.dk/default.aspx?func=article.view&menuAction=se
lect&menuID=64931&id=65905

Hvor man under et billede kan se:

»Mogens Lykketoft forklarer universitetselever i Århus om jobplanen.«

Og her ses en der er i tvivl om hvad han er:

http://www.social.dk/boliger/Studiebolig.html?pageNumber=1&group=Forskni
ng

»Hvad er socialgrupper? Har SFI statistik om voldtægter, hjemløse,
gennemsnitsindtægter for enlige, børnepasningsordninger m.m? Jeg er
journalistelev-studerende-skoleelev og skal skrive en opgave om et
socialt emne. Kan I hjælpe mig? Kan vores skoleklasse komme på besøg på
Socialforskningsinstituttet...«

Da Socialforskningsinstituttet ligger i København vil jeg gå ud fra at
den pågældende »skoleelev« går på RUC.
--
Per Erik Rønne

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 11-06-05 10:07

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Hvilket ord skulle de ellers bruge?

Jeg bruger "underviser", men det er nok forkert?
"Lærer" er for mig en uddannelse for folk som skal undervise i
grundskolen.

> I øvrigt er det vel det officielle ord

Sikkert hvis du siger det. Kan det dokumenteres?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-05 10:46

Brian Elmegaard <brian@rkspeed-rugby.dk> wrote:

> Jeg bruger "underviser", men det er nok forkert?

Mængden af lærere er en ægte delmængde af undervisere. VIPer på
universitetet er lærere; instruktorer og undervisningsassistenter kun
undervisere.

> "Lærer" er for mig en uddannelse for folk som skal undervise i
> grundskolen.

Helt officielt også i gymnasieskolen:

http://www.humanist.ku.dk/humweb/Rettesnoren/64P%E6dagogikumbekendtg%F8r
elsen.htm

»Bekendtgørelse om den pædagogiske uddannelse til lærer i gymnasiet, på
studenterkursus og på kursus til højere forberedelseseksamen«

> Sikkert hvis du siger det. Kan det dokumenteres?

Du kan da umiddelbart søge efter »lærer« på nedenstående link om
pædagogikum for universitetsadjunkter:

http://www.sdu.dk/Adm/CFE/adjped.html
--
Per Erik Rønne

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 11-06-05 12:52

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Du kan da umiddelbart søge efter »lærer« på nedenstående link om
> pædagogikum for universitetsadjunkter:

Du har vist ret:
http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?S.x=0&S.y=0&M=1&P=universitet
men universitetslærer findes ikke på:
http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=2&P=l%E6rer&T=25&L=10&F=0

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-06-05 10:54

On Thu, 9 Jun 2005 11:46:15 +0200
"Joe" <JoeNOSPAM@yahoo.com> wrote:

> Hvad har det med stavning at gøre?

"elev" er da "studerende" stavet virkelig dårligt

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-06-05 11:07

On Thu, 9 Jun 2005 11:51:59 +0200
"Joe" <JoeNOSPAM@yahoo.com> wrote:

> Ja, projekteksaminer....men hvad med de teoretiske fag? Her skjules
> karakterniveauet bag "bestået" og "ikke bestået".....

der får du også ofte karakter.
Nu har jeg prøvet både AAU (det heder ikke AUC mere) og DTU, og jeg
føler bestemt ikke at folk slipper lettere igennem i Aalborg end i
Lyngby. Tvært imod så arbejdes der generelt hårdere og længere (i hvert
fald ved de institutter hvor jeg har været) ved AAU end ved DTU.
Ved DTU var jeg generelt forarvet over hvor tydeligt det var at se at
forelæserne ligesom havde nogle "kvoter" de skulle overholde - bestod
lidt for mange det ene semester, så blev flere dumpet det næste.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-05 14:06

Fra : Gert Krabsen

Dato : 09-06-05 17:18

> [...]
> Universitet? Som i øvrigt begge foretrækker at skrive 'å' på tysk.

Nemt. Århus staves med bolle-å, Aalborg med Aa.

Sendt via Opera.
www.krabsen.dk
www.responsnord.dk
mfl

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-05 17:48

Gert Krabsen <news@fjernkrabsenfjernes.dk> wrote:

> Nemt. Århus staves med bolle-å, Aalborg med Aa.

Universitetet i Århus har da ellers gjort meget ud af at det hed
»Aarhuus Universitet«.
--
Per Erik Rønne

Fra : N/A

Dato : 09-06-05 14:06

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-06-05 11:41

On Thu, 9 Jun 2005 12:22:04 +0200
> [...]

> sine midler på forskning og de studerende er blot et markedsførings-
> redskab og en indtjeningskilde. Vær ikke forarget over
> forelæserne...de vil hellere end gerne administrere et fair og
> objektivt karaktersystem, men top-figurerne på kransekagen banker dem
> i hovedet med at der _skal_ så og så mange igennem "nåleøjet"....I
> stedet for at se på statistikken for hvor mange der får job efter
> endt AUC-uddannelse kunne det være mere interessant at se på hvor
> mange der beholder deres job -- sidstnævnte siger lidt mere om
> kvaliteten af den uddannede arbejdskraft.

tjaa nu er der jo mange forskellige uddannelser ved AAU (og DTU + de
andre uni'er for den sags skyld) så der er lidt mere end lige
"uddannelseskvalitet" der spiller ind på hvor vidt man kan holde et
arbejde eller ej efter endt studie.

Hvad angår kvote politikken så virkede det nu nærmest omvendt af hvad
du skriver. Det virkede oftere som om de vill begrænse hvor mange der
bestod frem for at lukke mange igennem.

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-05 14:06

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> Hvad angår kvote politikken så virkede det nu nærmest omvendt af hvad
> du skriver. Det virkede oftere som om de vill begrænse hvor mange der
> bestod frem for at lukke mange igennem.

Sådan plejer lærerne at reagere på fag med lærermangel. Er der risiko
for fyringer af lærerne er reaktionen naturligvis anderledes - som også
professor Peter Harder {Engelsk Institut ved Københavns Universitet}
offentligt har erkendt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-06-05 14:14

On Thu, 9 Jun 2005 15:05:46 +0200
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> Hvordan skelner I så mellem ÅU og ÅU? Mellem Århus Universitet og
> Ålborg Universitet? Som i øvrigt begge foretrækker at skrive 'å' på
> tysk.

Godt spørgsmål
Aner der faktisk ikke ud over at Århus bruger AU og Aalborg bruger AAU
nu.

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-06-05 16:53

> Er antallet af vejledertimer proportional med antal studerende
> på i gruppen?

ja, men er man flere i gruppen er man jo til møde sammen og derfor kan
tiden udnyttes langt bedre end hvis man hver især skulle gå til møde
med vejlederen.

Fra : N/A

Dato : 09-06-05 22:12

Fra : Ole Laursen

Dato : 09-06-05 22:12

"Joe" <JoeNOSPAM@yahoo.com> writes:

> Samtalerne er ofte overfladiske og kvaliteten af kommunikationen er
> dårlig...Ofte sker der det at de 3 studerende går hver til sit efter
> vejledermødet og skriver deres respektive afsnit. Når afsnittene
> sættes sammen ligner det et Picasso-maleri som er rettet til af Dali
> og overmalet af Van Gogh.

Vi andre, i hvert fald de fleste af os, kan godt få det til at
fungere. Det kræver noget selvdisciplin og ikke mindst villighed til
at at _sam_arbejde.

> Det er utopi at tro at man får kvalitet ud af at lade 3 selvstændige
> individer samarbejde om et projekt. Det man får ud af det er en gang
> misk-mask.

Det er jo netop det du skulle lære. Men det er åbenbart ikke gået op
for dig endnu.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-06-05 18:45

> Universitetet i Århus har da ellers gjort meget ud af at det hed
> »Aarhuus Universitet«.

de har vel også lov til at blive klogere

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-06-05 18:54

On Thu, 9 Jun 2005 18:10:35 +0200
"Joe" <JoeNOSPAM@yahoo.com> wrote:

> ja i teorien....og som ofte er problemet at teorien ikke har noget med
> virkeligheden at gøre....Gruppemøder og vejledermøder er _ofte_
> tids-ineffektive
> for efter vejledermødet har hver person i 3-mandsgruppen 9 meninger om
> hvad vejlederen sagde, mente, bad om, gjorde .....

Det har jeg kun oplevet en enkelt gang og der havde vi en kvæulant
i gruppen.

> Samtalerne er ofte overfladiske og kvaliteten af kommunikationen er
> dårlig..

Lyder ikke som om du har prøvet det. Sådan oplever jeg det slet ikke.
Det er som regel de studerendes mangel på forberedelse før mødet som
gør at det kan blive ringe. Er man forberedt, har en agenda og ved hvem
der spørger om hvad, ja så har man et kort og præcist møde.

> [...]
> Picasso-maleri
> som er rettet til af Dali og overmalet af Van Gogh.

Kan jeg slet ikke genkende. Hvor er det du tror dette foregår?
studerende der kører denne stil vil hurtigt opdage at den ikke virker
og de vil enten hoppe fra eller forbedre deres teknik (endnu en lektie
lært ved at arbejde i grupper)

> Det er utopi at tro at man får kvalitet ud af at lade 3 selvstændige
> individer samarbejde
> om et projekt. Det man får ud af det er en gang misk-mask.

jeg man får 3 personer som lærer at arbejde sammen med andre folk.
Det er derimod utopi at tro at man kan studere alene hele ens
universitetstid og derefter kunne komme ud og arbejde godt sammen med
de teams der er i den virkelige verden.
Der er en årsag til at Aalborg Uni år efter år bliver kåret til det
universitet som erhvervslivet helst vil arbejde sammen med og have
studerende fra.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-05 04:51

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> man får 3 personer som lærer at arbejde sammen med andre folk.

Samtidig vil der også slippe folk igennem, der hele deres studietid har
kørt på frihjul.

> Det er derimod utopi at tro at man kan studere alene hele ens
> universitetstid og derefter kunne komme ud og arbejde godt sammen med
> de teams der er i den virkelige verden.

I et ordentligt studieforløb skal der indgå såvel gruppearbejde som
individuelt arbejde, og den vigstigste del af studiet, specialet, bør
være individuelt. Vi kan ikke have kandidater der kun kan arbejde i
grupper xeller individuelt.

xeller = eksklusivt eller = latin »aut«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Laursen

Dato : 10-06-05 10:02

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Samtidig vil der også slippe folk igennem, der hele deres studietid har
> kørt på frihjul.

I en eller anden forstand er det jo folks eget problem. Min indtryk er
at de fleste af frihjulerne ryger ud efterhånden fordi de ikke har
energi nok til at fortsætte fem år på den måde.

> I et ordentligt studieforløb skal der indgå såvel gruppearbejde som
> individuelt arbejde, og den vigstigste del af studiet, specialet, bør
> være individuelt.

Hvorfor? Jeg vil netop mene at det skulle være modsat. Du kommer vel
næsten uværligt til at arbejde tæt sammen med andre når du er færdig.
Og med dine egne ord kan resultatet af individuelle specialer jo blive

Hvorved vi så også opnår en stor frafaldsprocent, især blandt unge
uden akademikerforældre.

Når man er flere om et speciale, får man også mere modspil, og
resultatet har måske en større chance for at blive bedre.

> Vi kan ikke have kandidater der kun kan arbejde i grupper xeller
> individuelt.

Det er at stille tingene på spidsen. Jeg tror ikke det har meget hold
i virkeligheden.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-05 10:51

> Det er at stille tingene på spidsen. Jeg tror ikke det har meget hold
> i virkeligheden.

Var det ikke dig der ville satse udelukkende på gruppearbejdet?
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Laursen

Dato : 10-06-05 11:28

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Var det ikke dig der ville satse udelukkende på gruppearbejdet?

Jeg tror du kan arbejde på begge former ligegyldigt hvor du har
studeret. Jeg synes ikke gruppearbejdet kommer på tværs af
selvstændighed, og jeg tror ikke på at alle der kommer ud af en
uddannelse hvor gruppearbejdet er sekundært, ikke kan finde ud af at
arbejde sammen med andre.

Jeg tror at man har en mindre fordel på visse områder når man lige er
færdiguddannet hvis man har lavet projekter som vi gør det, fordi man
har fået lidt mere jord under neglene og oplevet både positive og
negative sider ved at arbejde sammen med andre, men jeg tror ikke det
gør den helt store forskel i det lange løb.

Nu vi er ved at snakke om det. Jeg har oplevet projektarbejdet her på
universitetet som væsenligt forskelligt fra det gruppearbejde jeg
f.eks. har været med til i gymnasiet. Når gruppearbejdet nu er det
primære, er folk mere motiverede til at gøre en indsats og tager
tingene mere seriøst så det ikke bliver en gang hængemorads hvor der
ikke foregår noget faktisk samarbejde og alle bare vil ud af så
hurtigt som muligt.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-06-05 18:57

> [...]
> elever mindst ligeså ofte som de kalder dem studerende. Der er ikke
> rigtigt nogen forskel i mine øjne og heller ikke hos lærerne såvidt

Da jeg startede på dtu var vi alle til en tale af rektor. En stor del
af denne tale omhandlede hvordan vi nu var kommet til det punkt i vores
liv hvor vi gik fra at være skole elever og til at være studerende.
Hermed underforstået at vi nu skulle til at studere frem for at blive
undervist og være en elev.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-05 04:51

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:
> Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net>

Hvilket vel passer meget godt med at mængden af studerende udgør en ægte
delmængde af mængden af [skole]elever.

> [...]
> undervist og være en elev.

Hvorved vi så også opnår en stor frafaldsprocent, især blandt unge uden

Jeg vil i øvrigt henstille til både Kin og Martin at få jeres newsreader
rigtigt sat op, så man kan se hvem der citeres for hvad. Som jeg
omhyggeligt har måttet gøre øverst.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-06-05 07:24

On Fri, 10 Jun 2005 05:50:49 +0200
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:
[snip]
> Jeg vil i øvrigt henstille til både Kin og Martin at få jeres
> newsreader rigtigt sat op, så man kan se hvem der citeres for hvad.
> Som jeg omhyggeligt har måttet gøre øverst.

hvad mener du? jeg får da > på alle de indlæg jeg skriver osv.

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-05 08:21

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> On Fri, 10 Jun 2005 05:50:49 +0200
> spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:
> [snip]
>
> hvad mener du? jeg får da > på alle de indlæg jeg skriver osv.

Der var ikke angivet navnet på hvem du citerede {men det ser nu ud til
at du har rettet}. Det betyder at man skal gå tilbage til foregående
indlæg, for at få det oplyst - hvis det overhovedet er muligt at gå
tilbage. De primitive newsreaders indeholder ikke denne facilitet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-06-05 21:16

Per Rønne wrote:
> [...]

> indlæg, for at få det oplyst - hvis det overhovedet er muligt at gå
> tilbage. De primitive newsreaders indeholder ikke denne facilitet.

Det var nok en fejl fra min side og ikke fra news-readerens. Tak for
rettelsen.

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-06-05 07:29

On Fri, 10 Jun 2005 05:50:49 +0200
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> Samtidig vil der også slippe folk igennem, der hele deres studietid
> har kørt på frihjul.

Altså det er ikke sjældet at man hører om folk der bliver smidt ud at
deres gruppe fordi de prøver at kører på frihjul.

[snip]
> [...]
> være individuelt. Vi kan ikke have kandidater der kun kan arbejde i
> grupper xeller individuelt.
>
> xeller = eksklusivt eller = latin »aut«.

Vi kan jo I Aalborg selv bestemme hvordan vi vil lave specialet -
individuelt eller i grupper på max 3 personer.

Specialet er to-delt over to semestre. Første semester anbefales det at
man arbejder i grupper, men det er på anden del typisk at man deler sig
op og lave individuelle (eller 2 personer) grupper.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-05 08:21

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> Altså det er ikke sjældet at man hører om folk der bliver smidt ud at
> deres gruppe fordi de prøver at kører på frihjul.

Jeg har på 3. år af datalogistudiet, datalogi 2 {vi nummerer nemlig var
0} prøvet at få min gruppe slået sammen med en gruppe fra et
parallelhold, da opgaven var beregnet til fire deltagere. To drenge,
hvoraf den ene var dumpet til dat0 og dat1 til skriftlig eksamen, men
havde bestået projektarbejderne sammen med den anden dreng, som han
havde samarbejdet med sinden 1. gymnasieklasse. Han lavede ikke det
fjerneste.

Havde der ikke været de skriftlige eksamener, med individuel prøve, så
havde han bestået sin kandidateksamen /uden så meget som at have lært
hvad han skulle på 1. år/.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-06-05 08:28

On Fri, 10 Jun 2005 09:20:48 +0200
> [...]
> indlæg, for at få det oplyst - hvis det overhovedet er muligt at gå
> tilbage. De primitive newsreaders indeholder ikke denne facilitet.

Ahh jeg klipper dem ofte fra fordi jeg ikke selv bruger dem og ofte
bare ser dem som ligegyldigt fyld. Men jeg vil da prøve at huske på at
der stadig er nogen som bruger programmer der ikke viser en ordentligt
trådet visning.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-05 08:43

> [...]

> bare ser dem som ligegyldigt fyld. Men jeg vil da prøve at huske på at
> der stadig er nogen som bruger programmer der ikke viser en ordentligt

Selv om programmet viser en ordentlig trådvisning, som MacSOUP gør det,
er det altså lettere lige at have det stående i selve artiklen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-06-05 11:17

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1gxxpgn.16dozhn1a0xycvN%spam@husumtoften.invalid...

> Selv om programmet viser en ordentlig trådvisning, som MacSOUP gør det,
> er det altså lettere lige at have det stående i selve artiklen.

Mener du som her?

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-05 11:47

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Mener du som her?

Jep. Selv om min MacSOUP nu forlanger et linieskift når jeg selv sender
et indlæg {hvilket også er gjort}.

--
Per Erik Rønne

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-06-05 08:33

On Fri, 10 Jun 2005 09:20:49 +0200
> [...]
>
> Havde der ikke været de skriftlige eksamener, med individuel prøve, så
> havde han bestået sin kandidateksamen /uden så meget som at have lært

Tjaa men er det så ikke fordi I ikke har gjort noget ved det og smidt
ham ud af gruppen. Det er i hvert fald sådan det gøres her på AAU - så
frem at resten af gruppen har nosser nok til at gøre det.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-05 08:43

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> Tjaa men er det så ikke fordi I ikke har gjort noget ved det og smidt
> ham ud af gruppen.

Nu havde vi ham jo kun med i ét projekt, men han fortsatte naturligvis
med sin gamle klassekammerat fra gymnasiet. Det var trods alt kun et
ekstra semester. Husk på at de to kom fra et parallelhold {ja, på
datalogi 0 køres med 25 parallelhold à 18 elever; det højeste antal
brandvæsenet vil acceptere i klasseværelserne - bygningen er med
gennemgående søjler og lokalerne kan ikke gøres større}.
--
Per Erik Rønne